Pagina 1 van 1

Geen trekkracht 2.0d

Geplaatst: 17.09.2010 - 21:09
door Sander Peter
Vandaag bijzonder verschijnsel.

Op de snelweg geef ik bij 120km/u gas en merk dat de motor weinig doet. Hij versnelt wel maar als ik met een diesel uit 1990 onderweg ben. Dacht eerst aan het roetfilter maar na 80km was het nog steeds niet weg. Verbruik leek wel redelijk normaal, geen meldingen op dashboard.

In een helder ogenblik even de motor uitgezet en opnieuw gestart. Daarna als vanouds.

Wie heeft er enig idee?

Geplaatst: 17.09.2010 - 21:26
door VolvoTech
Noodloop waarschijnlijk.
Gingen er geen lampjes branden/meldingen op het scherm?
Teruggeschakeld? Boven bepaald toerental geen sjoege meer?
Even langs de dealer en uitlezen zou ik zeggen!

Geplaatst: 17.09.2010 - 22:28
door Sander Peter
Geen enkel lampje, noch melding in het scherm. Als ik niet had moeten afremmen/versnellen had ik het niet eens gemerkt. Heel vreemd.

Vermogen was over de hele linie niets. Ook het punt van 1600-2000 tussen welke je altijd goed voelt dat de turbo er in komt was nu volkomen vlak.

Geplaatst: 17.09.2010 - 22:52
door VolvoTech
Toch maar even dealer vragen om uit te lezen.
Was de auto niet aan het regenereren?

Geplaatst: 17.09.2010 - 22:55
door matrixx84
ik denk dat het je 2 turbo aanjager klepjes (vacuum klepjes) zijn eentje zit er links onder bij het blok en 1 zit er rechts aan de bovenkant! hij hoeft daar geen foutcode voor op te slaan! als die niet meer goed functioneren word je turbo druk niet goed opgebouwd. mischien kan dat het zijn succes ermee.

Geplaatst: 17.09.2010 - 23:05
door VolvoTech
INzake foutcode, klopt, maar alleen als het korter dan 6 seconden duurt uit mijn hoofd en ik krijg de indruk dat het hier wat langer heeft geduurd...
@sander peter, bleeft het lang?

Geplaatst: 18.09.2010 - 15:23
door Frederik Welvaert
het kan zijn dat er wel een foutcode is opgeslaan, maar dat hij niks naar de bestuurder heeft laten weten. Heb ik ook gehad toen ik eens het vacuumslangetje voor de turboregeling los had. De motor reed als een oude diesel zonder turbo, maar gaf me geen melding dat er iets scheelde...

Geplaatst: 18.09.2010 - 18:05
door Sander Peter
@volvotech, ja de situatie duurde langer dan een uur. Pas toen ik de auto uitgedaan en gestart had was het motorgedrag weer normaal hoewel ik de indruk heb dat er iets minder vermogen voorhanden is dan ervoor.

Binnenkort de auto maar eens naar de dealer brengen.

Geplaatst: 20.09.2010 - 11:52
door kmser
Als je dat probleem hebt eens stoppen en terug starten. Ik heb dat met mijn MY05 eens gehad. Er was toen een probleem met het vacuum van de turbo of zo. Mijn topsnelheid lag toen rond de 120.

Geplaatst: 20.09.2010 - 17:30
door Exeres
idem hier..bleek toen achteraf de EGR klep te zijn. maar even opzij zetten en herstarten en je kan terug wat verder. Maar best asap naar de garage!

Geplaatst: 24.09.2010 - 22:35
door Sander Peter
Even een update.

Ben naar de dealer gereden. Auto aan de computer gehangen en het roetfilter bleek verstopt te zijn. De remedie;

1) Nieuwe software
2) 10 minuten aan de computer die de regeneratie van het roetfilter voor zijn rekening nam. 10-15 minuten 4000 rpm. De auto stond te razen, mijn hemel.

Gelukkig zorgt de computer er ook voor dat de motor eerst warm is voordat dit ritueel start. Ik vond het niet fijn maar Volvo schrijft het zo voor.

Auto loopt wel weer goed en lijkt iets zuiniger.

Geplaatst: 26.09.2010 - 16:45
door newfh
Hetzelfde is mij (ons) in Italie ook overkomen. Onderweg tijdens de rit over de Gotthard hield de V50 in om er vervolgens na een stukje in Italie te zijn aangekomen er vlak voor Como geheel mee op te houden. Afgesleept naar een garage op zaterdagavond, hotel en volgende dag met huurauto verder naar het Gardameer. Al met al weer een hele ervaring. Later die week meldde de ANWB me dat de garage het probleem had gefixed met een noodreparatie a € 120,00. Wij blij, maar al snel bleek het lampje "motorsysteemservice vereist" weer oplichtte.
Echter de trekkrachtproblemen bleven nu, en tot op heden, uit. Bij terugkomst in Nederland maar ff snel langs de dealer gereden en wat bleek: voor "slechts" € 120,00 had men in Como de stekker van de EGR losgetrokken. Nu schijnt - volgens de dealer- bij mijn motortype, een 2.0D MY2006 zonder DPF, niet zonder meer de EGR kan worden dichtgezet of afgesloten zoals weleens wordt gedaan en dat als de problemen zich weer voordoen de EGR-klep vervangen dient te worden. Nu rijden we inmiddels al weer een week of 3 zonder problemen, maar het service vereist lampje licht af en toe wel op om dan vervolgens bij de volgende start gewoon weer uit te gaan.
Heeft iemand hier ook ervaring mee en is het mogelijk om deze EGR-klep af te sluiten tussen klep en inlaatbuis, het zgn. afdoppen met een "blinde pakking" ? Want ik zit niet echt te wachten om een nwe EGR-klep te monteren.
Besteed dit liever aan een goede optimalisering bij Rica bijvoorbeeld.... :P

Geplaatst: 26.09.2010 - 17:34
door Fredhead
Hier op het forum staan wel wat ervaringen van het "afdoppen" van de EGR klep