Pagina 1 van 5
Waarom Diesel
Geplaatst: 23.09.2010 - 20:19
door steven460
Iedereen is vrij in de keuzes die zij maken. Maar ik verbaas mij keer op keer voor de massale keuze voor Diesel. Diesel is in Nederland populairder dan elektrisch , benzine en gas samen. (* ruwe gok, reken me er niet op af)
Maar waarom?
Ik ben benieuwd naar positieve en negatieve punten, voordelen en nadelen van diesel.
+ minder slijtage? (Nee men interesseert zich niet voor techniek)
+ brandstof is goedkoper (Ja, als we maar zo goedkoop mogelijk....Geheel begrijpelijk)
+ hoog stationair koppel (Heb je vooral nodig in de file)
- het is een diesel 'dus belastingvoordeel' (compensatie voor de goedkopere benzine)
- Maakt meestal meer geluid dan alternatieven. (euro 5 klinkt best aardig)
- Uitlaatgassen zijn giftiger voor mensen en dieren, dat wordt niet verminderd met een partikel filter. (Partikel filters zijn façades )
- langzamer dan alternatieven (weinig diesels die werkelijk sneller zijn dan een gelijkwaardige benzine motor.)
Vul de bovenstaande lijst aan en of corrigeer deze .
Geplaatst: 23.09.2010 - 20:22
door 945i
Ik snap hier weinig van Steven......... :-k
Geplaatst: 23.09.2010 - 20:26
door steven460
Welk gedeelte van de vraag is niet duidelijk geformuleerd?
Geplaatst: 23.09.2010 - 20:39
door doubleyou
@Steven
Persoonlijk vind ik een diesel lekker(der dan een auto op benzine) rijden; dit heeft inderdaad waarschijnlijk te maken met het feit dat een diesel een rustige loop heeft en meer koppel dan benzinemotoren.
Daarnaast worden veel zakelijke rijders door hun werkgever ook verplicht om diesel te rijden, vanwege de hoge kilometrages die ze in het algemeen maken. Tot voor kort reden alle leaseauto's bij mijn werkgever op diesel en sinds kort wordt er voor een benzineversie gekozen, wanneer minder dan 40K op jaarbasis met de betreffende auto wordt gereden.
Geplaatst: 23.09.2010 - 20:47
door 945i
Ten eerste is diesel niet populairder dan benzine, gas en elektrisch bij elkaar.
steven460 schreef:
+ minder slijtage? (Nee men interesseert zich niet voor techniek)
???
+ brandstof is goedkoper (Ja, als we maar zo goedkoop mogelijk....Geheel begrijpelijk)
+ hoog stationair koppel (Heb je vooral nodig in de file)
- het is een diesel 'dus belastingvoordeel' (compensatie voor de goedkopere benzine)
- Maakt meestal meer geluid dan alternatieven. (euro 5 klinkt best aardig)
- Uitlaatgassen zijn giftiger voor mensen en dieren, dat wordt niet verminderd met een partikel filter. (Partikel filters zijn façades )
- langzamer dan alternatieven (weinig diesels die werkelijk sneller zijn dan een gelijkwaardige benzine motor.)
Bovenstaande is een beetje onduidelijk verhaal...
-Ja, brandstof is goedkoper.
-Koppel is in zijn algemeenheid bijna altijd hoger.
-Belasting id idd duurder voor een diesel, bij veel kilometers kan je dat verschil "terugverdienen" door de lagere brandstofprijs.
-Die filters ben wel voor een groot deel met je eens..
-Diesels zijn tegenwoordig vaak sneller dan een vergelijkbare benzine motor.
Geplaatst: 23.09.2010 - 20:53
door steven460
Volgens mij snap je mij (n sarcasme tussen de haakjes) heel goed
Je hoeft absoluut net niet met mij of mijn mening eens te zijn, daarom heb ik ook dit topic gestart. Ik ben wel benieuwd naar wat de beweegredenen.

Geplaatst: 23.09.2010 - 20:56
door 945i
Aha!:) nou, die dus.
Geplaatst: 23.09.2010 - 21:09
door t5power
je mist nog een nadeel:
- het stinkt
Geplaatst: 23.09.2010 - 21:22
door Msuidgeest
Ik zou diesel rijden vanwege het (enorme) koppel. En als het dan ook nog een automaat is.
Maar een diesel is langzamer dan de alternatieven? Mij lukt het niet meer om een D5 bij te houden. Of een 220 CDI, een 520D. Diesels gaan tegenwoordig lomp hard en zijn erg soepel.
Geplaatst: 23.09.2010 - 21:35
door Fredhead
Ik heb mijn diesel vanwege de vele kilometers die ik maak.
Daarnaast vind ik het voor dagelijks persoonlijk lekkerder rijden dan een benzine auto, juist vanwege de rustige loop en het koppel dat al vrij vroeg beschikbaar komt.
Herrie? Ach, als je 's winters staat te krabben hoor je het blok even, maar zodra je in de auto zit hoor je er al bijna niets meer van. (en anders kan de radio altijd harder)
Oh en een roetfilter, daar doe ik niet aan

Geplaatst: 23.09.2010 - 23:00
door Rick H
Jeremy Clarkson over diesel (voor de Engels lezende)
http://www.topgear.com/uk/jeremy-clarks ... el-11-1993
ik ben een petrolhead (mijn hele familie, het zit in de genen)
ik sluit mij er bij aan
grt
Rick
Geplaatst: 23.09.2010 - 23:21
door Autogek
Bij volvo koop je vaak een diesel voor de prijs van een benzine.
Bv bij de xc60 koop je een d3 voor het zelfde geld dan een 2.0t beide met een automaat. Zonder automaat kan zelfs bij de benzine niet en de d3 wel en dan is de d3 diesel dus zelfs goedkoper.
Geplaatst: 24.09.2010 - 07:27
door V480-S60
In mijn situatie is Diesel gewoon voordeliger. En heeft daarbij het voordeel van in een laag toerengebied al veel koppel.
De enige benzinemotor bij Volvo die daar aan kan tippen is de 2.5T. Maar gezien de hoge benzineprijs, en het navenante gebruik daarvan, in mijn situatie niet aantrekkelijk.
Overigens als Volvo LPG nog zou ondersteunen, dan zou ik waarschijnlijk toch op LPG rijden. Met een 2.5T!
Electrisch rijden is een heel mooi streven, zeker als de elektriciteit via "milieuvriendelijke" methoden wordt opgewekt. Maar de ontwikkeling is nog steeds gaande (ondanks het feit dat de elektrische auto al meer dan 100 jaar bestaat, evenals de hybride). Waarbij vooral voor de betaalbare hybrides nog als nadeel geldt dat je er geen caravan mee mag trekken.
Ohw ja. In Nederland is diesel totaal niet populair. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld België en Frankrijk. De dieselverkopen nemen, zeker vanwege de onzinnige belastingdruk hier in Nederland, enorm af.
Geplaatst: 24.09.2010 - 09:56
door Buurtje
Een extra pluspunt van diesel rijden vind ik dat de motor minder toeren maakt.
Mijn V40 maakt zo'n 2800 rpm bij een snelheid van 140km/u.
De benzine-auto's van mijn carpoolcollega's zitten dan ver boven de 3000 (eerder 3500 tot 4000), wat zich vertaald in motorgeluid.
Het is vooral ook een kostenafweging. Ik rijd veel, dus is diesel voor mij voordeliger. Met een elektro-auto kom ik nergens, hybride is voor mijn portemonnee te duur in de aanschaf en bij LPG heb ik het gevoel dat mijn motor er teveel van slijt, je het niet overal kan kopen, je vermogensverlies hebt (het is een gevoel).
Ik heb eerst voornamelijk benzine auto's gereden, maar zou inmiddels niets anders dan diesel willen. De dieseltechniek heeft ook wel een grote sprong gemaakt de laatste jaren naar mijn idee.
Geplaatst: 24.09.2010 - 11:29
door BlackSapphire
Waarom ik diesel rijd?
-goede trekkracht (voor sleurhut)
-rustiger motor (lagere toerentallen), daardoor een heerlijke reiswagen.
-vermogen ook prima in de D5. Menig benzineslurpertje heeft het nakijken tegenover een commonraildiesel.
-bij het aantal kilometers dat ik rijd nog steeds goedkoper
-ik ben wel een beetje schakellui.
Nadelen:
ehm...
Geplaatst: 24.09.2010 - 11:35
door bart simpson
superactieradius en relaxt te rijden
Geplaatst: 24.09.2010 - 13:35
door Johan
Als voormalig D5 en nu 2.5T rijder even wat balans aanbrengen in de joechee verhalen over de diesel.
Alles wat er over de D5 wordt gezegd geldt ook voor een 2.5T m.u.v. kosten/km boven een bepaald jaarkilometrage en de beperkte actieradius.
Daarenboven zijn de voordelen:
- veel stillere motor. de D5 heeft toch altijd die "dreun" op de achtergrond.
- waar de diesel ophoudt loopt de 2.5T nog fors door maar net zo schakellui te rijden door een min of meer indentiek koppel.
- hoger "laagvlieggehalte" en een uitlaatgeluid dat een nog mooiere 5 cilinderbrom laat horen.
- fors prijsverschil in NL ten gunste van benzine.
- D5 bij een "dynamische rijstijl" ook niet zuinig.
- 2.5T bij constante kruissnelheid ook boven 1:10 te rijden.
- dieselprijs de laatste tijd onevenredig gestegen tov benzine waardoor icm met het prijsverschil het omslagpunt minder gunstig ligt dan voorheen.
- geen handschoenen aan bij tanken

Geplaatst: 24.09.2010 - 13:46
door M@rcel
Johan schreef:Als voormalig D5 en nu 2.5T rijder even wat balans aanbrengen in de joechee verhalen over de diesel.
Alles wat er over de D5 wordt gezegd geldt ook voor een 2.5T m.u.v. kosten/km boven een bepaald jaarkilometrage en de beperkte actieradius.
Daarenboven zijn de voordelen:
- veel stillere motor. de D5 heeft toch altijd die "dreun" op de achtergrond.
- waar de diesel ophoudt loopt de 2.5T nog fors door maar net zo schakellui te rijden door een min of meer indentiek koppel.
- hoger "laagvlieggehalte" en een uitlaatgeluid dat een nog mooiere 5 cilinderbrom laat horen.
- fors prijsverschil in NL ten gunste van benzine.
- D5 bij een "dynamische rijstijl" ook niet zuinig.
- 2.5T bij constante kruissnelheid ook boven 1:10 te rijden.
- dieselprijs de laatste tijd onevenredig gestegen tov benzine waardoor icm met het prijsverschil het omslagpunt minder gunstig ligt dan voorheen.
- geen handschoenen aan bij tanken

+1

Geplaatst: 24.09.2010 - 13:51
door V480-S60
In navolging op de vorige twee posters.
V480-S60 schreef:In mijn situatie is Diesel gewoon voordeliger. En heeft daarbij het voordeel van in een laag toerengebied al veel koppel.
De enige benzinemotor bij Volvo die daar aan kan tippen is de 2.5T. Maar gezien de hoge benzineprijs, en het navenante gebruik daarvan, in mijn situatie niet aantrekkelijk.
Ik berust in mijn koffer.

Geplaatst: 24.09.2010 - 15:13
door Fredhead
Johan schreef:- geen handschoenen aan bij tanken

Watje
