Zou het kunnen? Body als batterij ?

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41428
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Stel je voor: een auto waarvan de carrosserie ook dient als accu. Een accu die remenergie opslaat terwijl je rijdt en die ook energie opslaat als je de auto inplugt om hem 's nachts op te laden. Een fascinerend idee. Momenteel wordt getest of dit visioen werkelijkheid kan worden. Volvo Cars is een van de negen participanten in een internationaal materiaalontwikkelingsproject.
Afbeelding
De grootte, het gewicht en de kosten van de huidige generatie accu's vormen de grootste uitdagingen in de ontwikkeling van hybride- en elektrische auto's. Om met de hedendaagse technologie voldoende capaciteit te leveren, zijn grote accu's noodzakelijk. Maar deze zorgen er wel voor dat het gewicht van de auto toeneemt.

Eerder dit jaar startte het Imperial College in Londen met een materiaalontwikkelingsproject waarin negen Europese bedrijven en instituten samenwerken. Volvo Cars is de enige autofabrikant in het project. Met zo'n 3,5 miljoen euro financiële steun van de Europese Unie wordt een mengsel van koolstofvezels en polymeerhars ontwikkeld dat meer en sneller energie kan opslaan en opladen dan conventionele accu's. Tegelijk is het materiaal extreem sterk en flexibel, waardoor het ook geschikt is voor carrosserieën van auto's. Volgens berekeningen neemt het gewicht van de auto tot maar liefst 15 procent af als de stalen carrosseriedelen worden vervangen door het nieuwe materiaal.



Volvo Cars draagt expertise bij
Het project zal drie jaar duren. In de eerste fase ligt de nadruk op de ontwikkeling van het composietmateriaal - zodat het meer energie kan opslaan - en onderzoek naar de mogelijkheden van industriële productie. Pas in de laatste fase wordt de accu in een auto toegepast.

‘Wij zetten onze expertise in om te onderzoeken hoe deze technologie in de toekomst kan worden toegepast. Ook leveren we input over de voor- en nadelen wat betreft kosten en gebruiksvriendelijkheid', zegt Per-Ivar Sellergren, ontwikkelingsingeneur bij het Volvo Cars Materials Centre.

In eerste instantie wordt de uitsparing voor het reservewiel gebruikt als ruimte voor een zogenoemde composietaccu. ‘Dit is een relatief grote ruimte die makkelijk vervangbaar is. Niet groot genoeg voor een accu die voldoende capaciteit levert voor de hele auto, maar wel voor een accu die de motor kan uit- en aanzetten als de auto stilstaat, bijvoorbeeld bij verkeerslichten', zegt Sellergren.

Grote belangstelling voor het project
Veel mensen hebben de website van het Imperial College bezocht, die informatie over het project geeft, en de video op YouTube bekeken. Sellergren leest het bezoekerscommentaar met grote interesse. ‘Ik kom bijna dagelijks nieuwe ideeën tegen voor toepassing en verdere ontwikkeling van deze technologie. Het potentieel is enorm en het is geweldig dat er zoveel belangstelling voor is', zegt hij.

Als het project slaagt, kan de nieuwe technologie op vele vlakken worden toegepast. Mobiele telefoons kunnen met behulp van het nieuwe materiaal bijvoorbeeld net zo dun worden als een creditcard en laptops hoeven veel minder vaak te worden opgeladen.
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7770
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

We moeten altijd oppassen dat ideeen die op het eerste gezicht erg goed en positief lijken, op de lange termijn niet veel slechter zijn voor het milieu (zie het voorbeeld van de Prius).
Hoe kan zo'n bodypart opnieuw gebruikt worden? Omsmelten lijkt op het eerste gezicht geen goed idee.

Wel erg goed dat Volvo zich ondertussen met dit soort projecten bezighoudt.
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
Ytos
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 28.06.2009 - 23:24
Contacteer:

Zag het net op www.autoweek.nl. Ik vind het wel innovatief.

Zag nog een andere leuke opmerking voorbij komen: is de afbeelding wellicht een gefacelifte S40?
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options

Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Klinkt geinig. Ik heb er alleen geen gevoel voor of de waardes die je er mee haalt enigzins nuttig zijn om een auto aan te drijven... maar het is wel innovatief, en wie weet. Voorlopig krijgt het van mij het voordeel van de twijfel!
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Haha, dan worden de deuren van de auto zo'n 100kg zwaar en de motorkap krijg je niet meer open!

Leuk voor 1 april!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Battlecruiser schreef:Haha, dan worden de deuren van de auto zo'n 100kg zwaar en de motorkap krijg je niet meer open!

Leuk voor 1 april!
Nou, als je de afbeelding bekijkt, gaat het om twee lagen koolstofvezel, gescheiden door een membraan van glasvezel. Niet echt hetzelfde als een lood-zuur accu Battlecruiser... en dus ook geen 100 kilo voor 1 deur.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”