Pagina 1 van 1
1996 V40 motorsteun / motorrubber versleten
Geplaatst: 25.09.2010 - 12:39
door Rob-V40
Goedemorgen,
Al een tijd hebben we last van trillingen bij het optrekken van de auto. Beschrijving probleem:
- Auto trilt bij optrekken
- Boven bepaalde toerentallen verdwijnt trilling vrijwel helemaal (ergens tussen 2000-3000RPM)
- Meer motorvermogen, meer trillingen (dus rustig optrekken met beperkt gas, minder trillingen
- Nauwelijks verschil tussen rechtdoor en bochten (dus geen homokineet)
- Veeel minder trillingen bij warmer weer/warme motor
Ik heb dit aan lokale Volvo specialist (klein zaakje met veel Volvo kennis) voorgelegd, ik verwachte versleten motorsteunen. Dit was volgens hem vrijwel zeker niet het probleem, hij kende geen geval van versleten motorsteunen, ook niet uit zijn verleden bij de Volvo dealer. Daarop nog een tijd doorgereden met dit probleem.
Nu namen de trillingen, mede door de kouder wordende dagen weer toe en wil ik het opgelost hebben, nogmaals naar specialist en samen rit gemaakt, blijkt het toch een versleten motorsteun te zijn.
Nou ja, ik blij dat ik weet wat het is, binnenkort even vervangen.
Het gaat om een 2.0L benzine motor (andere steun dan de 1.8!), auto is van 1996. Het is de steun die aan de rechterzijde van de motor zit, ergens in het midden van de motor.
Moet nog even uitpuzzelen wat steun kost, specialist had geen idee omdat hij nog nooit een versleten steun had gezien .
Vragen:
- Iemand al eens zo'n steun kapot gehad?
- Toevallig iemand nog zo'n steun van schadewagen ofzo liggen?
- Tips voor het vervangen?
- Zit er Loctite aan de bouten? Zijn er problemen te verwachten met het loshalen van deze verbinding/moet ik dit warm stoken?
Ik wil later wel even plaatje van steun schieten als daar behoefte aan is.
Geplaatst: 29.09.2010 - 10:11
door kawaman
Hoi Rob,
Probeer het eens op het forum van de S40/V40, ik denk dat je daar meer kans van slagen hebt als op dit forum(C30/S40/V50)
http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=14
Geplaatst: 02.10.2010 - 00:09
door Rob-V40
OK, bedankt :thumbleft: Zal wel even aan een Mod vragen of ie topic van verplaatsen.
Re: 1996 V40 motorsteun / motorrubber versleten
Geplaatst: 03.10.2010 - 17:19
door Bart Giesen
Rob-V40 schreef:
Vragen:
- Iemand al eens zo'n steun kapot gehad?
- Toevallig iemand nog zo'n steun van schadewagen ofzo liggen?
- Tips voor het vervangen?
- Zit er Loctite aan de bouten? Zijn er problemen te verwachten met het loshalen van deze verbinding/moet ik dit warm stoken?
Ik wil later wel even plaatje van steun schieten als daar behoefte aan is.
Steun moet je niet tweedehands kopen. Deze kosten echt niets bij de dealer. Net wat je zegt; een slechte steun heeft (in-)direct impact op het rijplezier. Dus gewoon nieuw kopen.
Ik kan niet helemaal duidelijk opmaken welke steun jij nu bedoeld. Bij mijn oude 1.8 S40 zaten er 4 steunen. Dus welke jij bedoeld? Geen idee.
Steun 1 en 2 op de balk die vanaf radiateur naar schutbord liep, zaten er 2. Deze zitten beide recht onder de motor. Makkelijk te vervangen.
De derde steun zit onder de accubak. Ter hoogte van de distributieriem zit de vierde steun.
Op de achtergrond ligt die dwarsbalk met de 2 motorsteunen die onder het blok zitten.
Hier zie je drie motorsteunen. De twee kleintjes zijn voor bovengenoemde. De grote zit aan de zijde van je distributie
Dit is de steun waarop het rubber aan het blok gemonteerd is.
Hier zie je waar de steun op het blok hoort te zitten (bovengenoemd) en waar de steun anderzijds op het chassis gemonteerd is.
Ik heb een krik, met een flink stuk hout, onder de carter geplaatst en het blok HEEL lichtjes omhoog gekrikt, echt nihil. Daarna heb ik de bouten van de motorsteun losgedraaid, nieuwe rubber geplaatst, en op het juiste moment (incl. een drupje loctite) aangedraaid.
Goed zelf te doen!
Geplaatst: 03.10.2010 - 22:10
door Rob-V40
Hoi Bart,
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Ik zal komende week nieuwe bestellen, hoorde dat het iets van 110 euro's zou zijn, genoeg geld voor twee stukkies metaal met wat rubber ertussen haha, maar zoals je ook aan gaf, gaat ernstig ten koste van het rijplezier.
Het gaat om de steun bij de distributie, hieronder wat plaatjes.
Kreeg je de bouten die in het blok zitten goed los?

Geplaatst: 06.10.2010 - 18:23
door Bart Giesen
Precies dezelfde steun / positie als je bij mijn vorige antwoord kan zien.
-Groot, breed blok hout op je krik, dan onder de carter (gewicht goed spreiden).
-Krik het geheel dusdanig ver omhoog, dat het de steun als het ware 'vrij' hangt.
-Draai de drie (roestige) bouten los. Is goed te doen
-Draai daarna de lange bout die door het rubber loopt en verwijder deze.
Vervang het rubber en monteer weer. Als je me ff PM't, zoek ik vannacht even het juist aanhaalmoment op, in Vadis.
Geplaatst: 06.10.2010 - 19:47
door Rob-V40
Top!
Ondersteunen en vervangen geen probleem, enige waar ik me zorgen om maakte is het loskrijgen van de bouten. Als dit geen probleem is, komt het wel goed!
Maar euh, met "vervang het rubber" bedoel je neem ik aan de steun?! Of kun je alleen het rubber ook vervangen?
Drukke week achter de rug, morgen of vrijdag even bestellen, dan heb ik 'm volgende week ergens binnen.
Geplaatst: 07.10.2010 - 00:14
door Ramon&Ramon
Gezien het roestslijpsel op je multiriem,zou ik de krukaspoelie en de riemspanner ook even goed checken,daar gaat iets duidelijk mis denk ik.
Geplaatst: 07.10.2010 - 23:27
door Bart Giesen
Nee bedoel inderdaad de steun (en dat is incl. het rubber

).
Die roestkleurige riem / steun viel mij ook al op.
Geplaatst: 15.10.2010 - 22:52
door Rob-V40
Zo, kleine update...
Vanmiddag kwam mijn vrouw onverwacht met steun thuis, garage had haar gebeld dat ie binnen was (prijs €110,-). Ik was thuis en had eigenlijk andere plannen, toch besloten meteen aan de steun te beginnen.
Ging voorspoedig, maar met terug monteren sneuvelde er 1 schroefdraadgat, ik was er al bang voor
Ben de boel verder gaan uitkleden en heb de alu steun die Bart eerde poste (foto van steunen op klinkers) er ook af gesloopt, multiriem moet er dan ook af. Paar uur een 1 helicoil (M10x1.25) verder, kon de boel theoretisch gezien weer in elkaar.
Gezien ik nu alles open had liggen en de distributieriem over 5000km aan de beurt was, heb ik die ook maar vervangen, incl. 2 rollen waaronder de spanrol, daarna ook nog een lamp vervangen (nog niet eerder gezien, 1 van de drie lipjes op de lamp is losgeraakt... :? ).
Daarna een testrit gemaakt, wereld van verschil, lijkt wel een nieuwe auto! Wat zo'n motorsteun kan doen.... =D>
Bedankt voor de reacties! Mocht er behoefte zijn kan ik nog wel eens wat plaatjes droppen. :thumbright:
Geplaatst: 16.10.2010 - 18:29
door Bart Giesen
Goed bezig

!
Ik had hetzelfde probleem, met dat draad!. Zon steun kost meen ik 30euro. Maar het is je al gelukt, mooi werk!. Ik denk dat ik mijn motorsteunen ook eens ga vervangen. Voel zon irritante resonatie in de auto (maar met een diesel is dat al gauw).
Geplaatst: 21.10.2010 - 14:04
door stefmen
Ik heb hetzelfde probleem als jou gehad, alleen moesten er bij mij 3 helicoils in

Geplaatst: 21.10.2010 - 23:59
door Bart Giesen
Helicoils?
Geplaatst: 22.10.2010 - 21:14
door Ripley
Reparatie van schroefdraad. Je tapt met een speciale tap wat groter draad. Dan draai je daar een helicoil in. Ziet eruit als een schroefveertje (zoals in een balpen), maar heeft aan de binnenkant de scherpe hoek van schroefdraad. Vervolgens schroef je de (originele) bout in de helicoil. Google maar eens.
Geplaatst: 22.10.2010 - 23:46
door Ramon&Ramon
Ripley schreef:Reparatie van schroefdraad. Je tapt met een speciale tap wat groter draad. Dan draai je daar een helicoil in. Ziet eruit als een schroefveertje (zoals in een balpen), maar heeft aan de binnenkant de scherpe hoek van schroefdraad. Vervolgens schroef je de (originele) bout in de helicoil. Google maar eens.
Een nieuwe steun is sneller en goedkoper.
Komt vaak door het los en vast draaien met een luchtsleutel,de draad is namelijk heel fijn en snel stuk.
Die kun je beter met de hand los en vast draaien.
Geplaatst: 24.10.2010 - 17:31
door Bart Giesen
En op het voorgeschreven aantal NM