Pagina 1 van 2
Meer vermogen dan normaal!?
Geplaatst: 25.09.2010 - 13:45
door Niels S80
Vanmorgen bij het inhalen van een auto die 60 reed, met halfgas, accelereerde de auto zo snel dat ik er eigenlijk van schrok en tegelijkertijd dacht wow
Het voelde alsof de auto veel meer vermogen had dan normaal. Het is vervolgens ook niet weer gelukt om dit te voelen.
De vraag is nu; Heb ik altijd te weinig vermogen of had ik nu toevallig meer vermogen? Het is een standaard 2.4T
Groeten Niels
Geplaatst: 25.09.2010 - 15:21
door Battlecruiser
Heb je een automaat?
Misschien de kick-down gebruikt?
Geplaatst: 25.09.2010 - 16:42
door Niels S80
Battlecruiser schreef:Heb je een automaat?
Misschien de kick-down gebruikt?
Nee, niet gebruikt. (Die gebruik ik al teveel, dus ik weet het vershil

)
Re: Meer vermogen dan normaal!?
Geplaatst: 25.09.2010 - 17:39
door SuperKnutsel
Niels S80 schreef:Vanmorgen bij het inhalen van een auto die 60 reed, met halfgas, accelereerde de auto zo snel dat ik er eigenlijk van schrok en tegelijkertijd dacht wow
Het voelde alsof de auto veel meer vermogen had dan normaal. Het is vervolgens ook niet weer gelukt om dit te voelen.
De vraag is nu; Heb ik altijd te weinig vermogen of had ik nu toevallig meer vermogen? Het is een standaard 2.4T
Groeten Niels
Hoe veel km's heb je er op staan Niels?
Ik had ook allemaal van die rare fenomenen, soepeler rijden dan weer niet, hoger verbruik, dan weer niet, olie verbruik en dan weer niet :oops:
Bleek mijn carter ventilatie een beetje heel erg verstopt :evil:
Maar het kan natuurlijk net zo goed iets anders zijn.........TCV ??
Re: Meer vermogen dan normaal!?
Geplaatst: 25.09.2010 - 18:01
door Niels S80
SupervsDuc schreef:
Hoe veel km's heb je er op staan Niels?
Ik had ook allemaal van die rare fenomenen, soepeler rijden dan weer niet, hoger verbruik, dan weer niet, olie verbruik en dan weer niet :oops:
Bleek mijn carter ventilatie een beetje heel erg verstopt :evil:
Maar het kan natuurlijk net zo goed iets anders zijn.........TCV ??
210 dkm, verder geen rare fenomenen zoals jij beschrijft :eeeeek:
Dit is de eerste keer dat ik het heb gemerkt en ik vroeg me stiekem ook af of het de TCV zou kunnen zijn.
Re: Meer vermogen dan normaal!?
Geplaatst: 25.09.2010 - 19:21
door SuperKnutsel
Niels S80 schreef:SupervsDuc schreef:
Hoe veel km's heb je er op staan Niels?
Ik had ook allemaal van die rare fenomenen, soepeler rijden dan weer niet, hoger verbruik, dan weer niet, olie verbruik en dan weer niet :oops:
Bleek mijn carter ventilatie een beetje heel erg verstopt :evil:
Maar het kan natuurlijk net zo goed iets anders zijn.........TCV ??
210 dkm, verder geen rare fenomenen zoals jij beschrijft :eeeeek:
Dit is de eerste keer dat ik het heb gemerkt en ik vroeg me stiekem ook af of het de TCV zou kunnen zijn.
Ik weet wel dat als de slangetjes van en naar je TCV afgeklemd worden een en ander ook niet echt lekker loopt.............misschien in die richting even kijken.
Geplaatst: 26.09.2010 - 10:26
door jpwg001
Wat is TCV?
Geplaatst: 26.09.2010 - 10:30
door Campy
Het zou ook kunnen komen door een verschil in 'atmosferische omstandigheden', ofwel temperatuur en luchtvochtigheid. Als ik het goed heb houden benzinemotoren van kouden en vochtige lucht. Warme drogen dagen betekent dan minder power.
Geplaatst: 26.09.2010 - 11:31
door Marc O.
jpwg001 schreef:Wat is TCV?
Turbo Control Valve.
Geplaatst: 26.09.2010 - 13:14
door jpwg001
Marc O. schreef:jpwg001 schreef:Wat is TCV?
Turbo Control Valve.
Waar zit die n hoe ziet die er uit?
Geplaatst: 26.09.2010 - 13:28
door SuperKnutsel
jpwg001 schreef:Marc O. schreef:jpwg001 schreef:Wat is TCV?
Turbo Control Valve.
Waar zit die n hoe ziet die er uit?
Zit links naast je luchtfilter (klein kastje met 3 slangetjes)
Geplaatst: 26.09.2010 - 13:33
door 945i
Matje onder het gaspedaal? :razz:
Geplaatst: 26.09.2010 - 14:13
door jpwg001
SupervsDuc schreef:jpwg001 schreef:Marc O. schreef:
Turbo Control Valve.
Waar zit die n hoe ziet die er uit?
Zit links naast je luchtfilter (klein kastje met 3 slangetjes)
En dat kun je gemakkelijk zelf even schoonmaken? Of de slangetjes even zuiver maken?
Geplaatst: 26.09.2010 - 16:27
door steven460
TCV wil wel eens blijven plakken, althans iets dergelijks heb ik gemerkt door dat hij heel zenuwachtig op half gas reageerde. Als of hij 250pk of 50pk had zonder een niveau er tussen. Ook had ik soms dat de TCV altijd de turbo druk afkneep (turbo druk altijd naar de Bypass Valve op de turbo) waardoor er geen gang in te krijgen was.
TCV uit de auto halen, maak een foto vd slangetjes & TCV aansluitingen.
Met Isopropanol Alcohol heb ik de TCV doorgespoeld. Ook 12v op de aansluitingen gepulseerd, dit lijkt de TCV weer gangbaar gemaakt te hebben.
Geplaatst: 26.09.2010 - 16:34
door Automatic-freak
Hangt dit dan ook samen met het vacuum-systeem ?
Momenteel werkt bij mijn 850R de Cruise-Control nl. niet meer en loopt hij vrij onrustig op een vaste snelheid (net of je afwisselend een 'duwtje' in de rug krijgt en 'vast' gehouden wordt), en heb ik het idee dat er de ene keer ook meer vermogen in zit dan de andere keer ...
Geplaatst: 26.09.2010 - 17:13
door SuperKnutsel
Automatic-freak schreef:Hangt dit dan ook samen met het vacuum-systeem ?
Momenteel werkt bij mijn 850R de Cruise-Control nl. niet meer en loopt hij vrij onrustig op een vaste snelheid (net of je afwisselend een 'duwtje' in de rug krijgt en 'vast' gehouden wordt), en heb ik het idee dat er de ene keer ook meer vermogen in zit dan de andere keer ...
Hangt volgens mij ook aan het vacuum systeem en inderdaad kan het die rare effecten hebben zoals ook jij ervaart.
Geplaatst: 26.09.2010 - 17:15
door SuperKnutsel
jpwg001 schreef:SupervsDuc schreef:jpwg001 schreef:
Waar zit die n hoe ziet die er uit?
Zit links naast je luchtfilter (klein kastje met 3 slangetjes)
En dat kun je gemakkelijk zelf even schoonmaken? Of de slangetjes even zuiver maken?
Ik heb nog een nieuwe voor je liggen, heb er zelf een van IPD op gezet.
Geplaatst: 27.09.2010 - 13:10
door FrankS60
En voor meer info over de TCV in het algemeen en de IPD TCV kun je klikken op de link in mijn onderschrift.

Geplaatst: 29.09.2010 - 00:22
door Niels S80
steven460 schreef:
TCV uit de auto halen, maak een foto vd slangetjes & TCV aansluitingen.
Met Isopropanol Alcohol heb ik de TCV doorgespoeld. Ook 12v op de aansluitingen gepulseerd, dit lijkt de TCV weer gangbaar gemaakt te hebben.
Dit ga ik eens proberen. In ieder geval bedankt voor alle reacties, leerzaam én grappig! De IPD versie is optie twee. Ik laat nog wel weten wat de resultaten zijn van de spoeling (ik verwacht eigenlijk geen merkbaar resultaat, dus kan het alleen maar meevallen

)
Geplaatst: 29.09.2010 - 15:09
door Niels S80
Vandaag eens even geprobeerd om te spoelen. Er is een rechtstreekse verbinding van rood naar geel en het maakt niet uit of het ventiel bekrachtigd is of niet? Blauwe uitgang doet niets.....
Iemand een idee of dit correct is?