Voorstellen en advies gevraagd.

H19
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.09.2010 - 23:20
Locatie: Utrecht

Hallo allen,
Ik ben Frank, fotograaf en lees al even mee wb de xc70.
Heb 20 jaar Yank (v6/v8 ) gereden met automaat en rij sinds feb 2009 in een Koreaanse NepSuf met handbak.
Dat kan me inmiddels echt niet meer bekoren.
Auto staat op de zaak.

Nu zit ik te kijken naar een xc70 automaat my 2003 oid. met ca ±200.000 op de teller
Ik rij 22.000km/jr waarvan 19.500 zakelijk.
Auto zou op privé komen.
Diesel en of benzine zou elkaar niet echt veel ontlopen w.b. kosten (denk ik ?)
Op de zakjapanner zou ik op een diesel uitkomen.
Ben een bescheiden rijder met ca 90-110 km/h op de snelweg, als dat überhaupt al kan in de randstad.

Het gaat me ook om onderhoudskosten en verbruik.
Dat het een Haldex versie moet worden is me inmiddels helder.
Wat is wijs en hebben jullie verdere tips ?

grtz!
H19
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.09.2010 - 23:20
Locatie: Utrecht

Dat schiet niet echt op met tips ;-)
concreter dan maar.
Zijn er onderhoudsverschillen tussen een D5 en een T5 w.b. kosten ?
Wat is het gemiddelde verbruik van een D5 T5 met gematigde rijstijl.
Wat zijn de kostenmakers boven de 200.00km voor beiden, m.a.w.
waar loop je zoal tegenaan.
W.B D5 doet een achteraf gemonteerd roet filter ook aan regeneratie en kan je daar problemen mee krijgen.
Ik hoor het graag van de kenners/gebruikers.
grtz!
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Frank, stel je hier even voor.
http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=3

De reacties zullen binnenstromen, ik zeg het je. :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Frank, Ik rijd nu bijna 2 jaar in een XC70 2.5T, MJ 2003 met 228.00 KM op de teller, handbak.
Kosten totaal bij 20.000 km in het jaar 2009:
€4700,-. Dit is incl de 214.000 km beurt (stand bij aankoop : 194.000)
Dit zijn echte alle kosten: verzekering, onderhoud, belasting, brandstof, klein materiaal en de verfraaing zoals hieronder besproken, echter excl. de navigatie, die kosten zijn voor 2010.

Verbruik ligt ergens tussen de extremen 9ltr/100km en 14ltr/100km gemiddeld.

Voor mij geen diesel, vind de 2.5 T zeer aangenaam (klinken) is altijd relatief stil. Heb ook lang getwijfeld maar naar lang beraad en hulp op dit forum toch maar bij de 2.5T gebleven.

In 2010 extra kosten:
-stabilisator stangetje
-sirene

Daarnaast kosten gemaakt voor verfraaing:
-Nieuwe velgen met banden
-Aftermarket inbouw navigatie (VDO)
-Matten
-Skidplate achter
-Park distance control achter
-IPOD + interface voor HU-803

Verder tips?
Geen schuifdak ;-)
Andere banden dan de Scorpions
Goed testen en luisteren naar de motor en kijk eens goed onder de motorkap. Daarnaast, dat heb ik ook gedaan, de onderhoudshistorie opvragen. Dan weet je in een keer veel meer van een auto.

Slotconclusie: kost veel geld (alles relatief!) maar het zou me meer dan pijn doen om weer een klasse lager te moeten gaan rijden, ook om de looks.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
H19
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.09.2010 - 23:20
Locatie: Utrecht

@peertronic,
dat vind ik nogal een prettig laag bedrag.
Als ik 1:9,5 reken en een benzineprijs van 1,50 (voor het gemak) aan hou, zit ik al op 3473,68 euro
Ik had voor de T5 een schatting gemaakt van 6894.- met ca 1500 eu onderhoud.
Zit ik hier dan veel te hoog mee ?
Voor de diesel zou ik op ca 6232, - uitkomen op basis van 1:12.
btw op zakelijk gereden benzine/diesel en OH kan ik straks terug vorderen.

Eh, vanwaar geen schuifdak ?
Heb het er ook niet zo op en ben 1.93, maar toch ?
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Kleine correctie, was de vakantie kilometers vergeten, die zie ik niet in mijn kasboek. Dat moet ongeveer zo'n 4000km zijn (incl andere buitenland reisjes). Met een gemiddelde van 10ltr/100km is dat 400x1,40 gemiddeld kom ik op nog een 560 Euro.
Dat moet het zijn.
Zoals gezegd, auto is in goede conditie, en heeft weinig ondehoud tot nu toe.

Geen schuifdak? Lees dit maar eens...
www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=38381&highlight=

EDIT: Nog een kleine correctie, dacht dat de verzekering (all risk) er bij zat, komt nog eens 640 Euro bij voor 2009.

Totale kosten €5900,-
Sorry :oops:
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
H19
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.09.2010 - 23:20
Locatie: Utrecht

Maar wel deze zaken incl. ?
-Nieuwe velgen met banden
-Matten
-Skidplate achter
-Park distance control achter
-iPod + interface voor HU-803
Dan valt het weer mee, toch ?
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Ja die wel.
Even denken hoeveel dat was:
Velgen + banden : 450
IPOD+ Interface : 150
PDC : 150
Skidplate : 30
Matten : 90
870 totaal...ongeveer ;-)
Allemaal gescharreld op Marktpaats, behalve matten en skidplate, die kwamen uit de UK.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
H19
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.09.2010 - 23:20
Locatie: Utrecht

Mooie bijdrage ;-)
Heb ook je draadje gelezen van de zuinigste rijder, leuk !

Nu graag ook zoiets als hierboven van een T5 automaat en een D5 automaat gebruiker.

Je dakervaringen heb ik gelezen, maar eh...... da's toch gewoon schoonhouden en of onderhoud ?
Gebruikersavatar
bjacobs
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 08.08.2010 - 21:32
Locatie: Melick

Rijdt zelf 2.5 T Geartronic. Motor is veel stiller en mooier van geluid dan de D5. Heeft bijna net zoveel koppel (ook al bij 1500 toeren) maar meer vermogen. Daarom accelereert de 2.5T veel sneller dan een D5.
Ga zeker voor de Haldex koppeling, dus geen 2.4T.

Men schrijft dat de 2.5 T een van de beste (zoniet de beste) Volvo motor is.

Als je goedkoop wilt gaan rijden, laat dan een LPG installatie inbouwen. Zie forum: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=22171
Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline 2011
Toyota Corolla 1.6 VTT-i Aut. 2001

Volvo XC70 2.5 T Geartronic 2004
Ford Focus 1.8 Collection Wagon 2001
Lancia Ypsilon 1.1 Elefantino Blu 1998
Fiat Cinquecento 1.1 Sporting 1995
Daihatsu Charade 1.0 1989
Mini 1000E 1984
Datsun 120A FII Coupe de Luxe 1979
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

H19 schreef: Je dakervaringen heb ik gelezen, maar eh...... da's toch gewoon schoonhouden en of onderhoud ?
Klopt, maar toch even een waarschuwing, hoewel ik er best veel plezier van heb.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20779
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Van de keuze tussen diesel en benzine is je jaarkilometrage en het feit of je nieuw of gebruikt koopt van belang.

Koop je gebruikt dan is diesel al bij een lager kilometrage rendabel.
De D5 en de T5 zijn beide zeer goede motoren. Kunnen beide veel aan, en zijn beide "lui" te rijden.
Koop je gebruikt en rij je meer dan 20.000 op jaarbasis is een diesel voordeliger.
Koop je nieuw en rij je minder dan 35.000 op jaarbasis dan is de benzine versie voordeliger.

Het is puur een afweging die je moet maken. Onderhoud zal elkaar niets tot weinig ontlopen. Verzekering zal waarschijnlijk even duur zijn.

Kijk goed rond. En maak je afweging. 8)

Ohw ja, in tegenstelling tot wat een paar posts hierboven is gesteld.
Laat niet achteraf LPG inbouwen. Dat is de investering in Nederland NIET waard. Als je per se LPG wilt gaan rijden. Koop er één die er al van voorzien is. (Mits je ze kunt vinden)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
H19
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.09.2010 - 23:20
Locatie: Utrecht

@V480-S60

Dank voor je toelichting.
Ik lees ook deze mee: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=39004

Dan een andere vraag, instaphoogte en hogere zit vind ik nogal van belang.
Ik kan dat nergens vinden en als ik de tech-specs/prijslijst van de Volvo site download (MY 2003)en ga meten kom ik op een zit hoogte van ca 50 cm uit t.o.v straat niveau, dat is voor mij nogal terug naar af, denk ik.
Onze 2e auto, een Joendaai i10 heeft een zit hoogte van 55 cm en daar kan ik ±mee leven. (en ja 5cm maakt nogal uit..)

In de straat waar ik woon staat een V70 en daar ga ik niet inkomen.
Een V40 geparkeerd langs de stoeprand, idem.
Ik moet eerst op de stoep gaan zitten om in deze auto's te komen, lijkt wel.
Ben ook 22 jr hoger gewend.(Voyager 1 en 2, Pontiac TransSport, Chevy Van en Kia Sportage)
NB X60-90 gaat het niet worden w.b fondsen, klaar..

Ik heb dus geen idee wat de instaphoogte van een xc70 werkelijk is..
Laat even weten,
grtz!
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Kom van een Focus C-max. Was best een aardige auto en heeft een duidelijk hogere instap dan de XC70. Daar moest ik in het begin aan wennen, maar ja, vergeleken met een V70 is ie ook maar een beetje hoger. Dan moet je naar een XC90 of XC60 lijkt me, die laatste zijn er nog niet veel te vinden onder 40 mille.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
H19
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.09.2010 - 23:20
Locatie: Utrecht

PeerTronic, leuk je vlotte reacties ;-) daar hou ik van.

Zit ook, vanwege huidige ride, geregeld op het KiaClub forum en daar heb je meestal binnen een uur of minder antwoord.
Wat dat betreft is het hier iig nogal.......... wennen.

XC60-90 zijn vanwege fondsen GEEN optie,
grtz!

Maar eh, kun je het eens opmeten ?
Midden van de stoel naar straat ?
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Zal morgen eens meten.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
H19
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.09.2010 - 23:20
Locatie: Utrecht

Kanjer !
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Komt ie:
Zithoogte versteld in bijna de hoogste stand:
laagste punt achter: 55,5CM
Hoogste punt voor: 62,5CM
Dit is gerekend vanaf de wang van de zitting die enekle cm's lager ligt natuurlijk.

EDIT: Maar ga er gewoon eens een proberen. Geen enkele dealer of handelaar die je dat weigert, dan weet je direct of het goed aanvoelt.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
H19
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.09.2010 - 23:20
Locatie: Utrecht

Dank ! cijfertjes lijken oké ;-)
Zal zsm eens gaan kijken, een 2010 versie zal w.b zit toch niet heel veel afwijken van een 2003 model w.b hoogte ?

Beetje brutaal.....maar heb je ook de hoogte van de bagageruimte ONDER het afdekzeil ? kan ik ook al niet vinden.

Zijn achterruiten donker te tinten ?
Heb nu 25/50/75% verduistering en dat bevalt w.b. inkijk (werkspullen) erg goed.
Ben alleen huiverig voor folie boeren.
Bellen en blazen vind ik er zo goedkoop uit zien.
grtz!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

setje sunblinds nemen, ziet er best strak uit
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”