VolvoV70 slaat telkens af... kapotte katalysator o.i.d.??

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
JolieVolvoV70
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 30.09.2010 - 21:25

Beste Forumers,

Kenmerken auto:
Wij hebben een Volvo V70 type 2, uit 2000.
Deze hebben we een week geleden gekocht.. en nog niet eens fatsoenlijk in kunnen rijden.. Heeft al een week bij de garage gestaan.
Het is een 2.4 Turbo op benzine 200 PK, automaat, 220.000 km gereden.

Wat is het probleem:
Ik haalde de auto op en het motor-management lampje begon te branden. Bij mijn schoonouders wilde de motor niet meer starten toen we naar huis wilden gaan. Wegenwacht bij gehaald... dacht aan kapotte katalysator.
Bij het starten slaat hij dus steeds af. Ik krijg niet eens de kans om hem in de D te zetten.
Uiteraard heb ik mijn voet op de rem in de P als ik de auto start, maar toch 'lijkt' het wel of hij te weinig power/vermogen krijgt.
Hij gaat erg roken en begint ook een beetje te stinken. (daarom dacht de wegenwacht aan de katalysator)
Na een aantal keren starten en snel over te schakelen in de D en vol te gassen krijg ik hem uiteindelijk in beweging. Ik heb het gevoel dat ik hem aan de gang moet laten door te blijven gassen.. bij stationair draaien blijft hij telkens af slaan, soms met veel gassen hou ik hem aan de praat.

Wat is er allemaal gebeurd tot nu toe?
Hij is uitgelezen. Ze dachten aan een kapotte sensor in het gaspedaal, omdat hij weinig tot geen vermogen heeft.... Deze is doorgemeten.. opnieuw aangesloten... was goed... De garagehouder heeft de auto mee naar huis genomen.. Op de heenweg haperde hij weer. 's morgens niet meer. Hij heeft toch de auto de volgende morgen met rook gecheckt op lekkende slangen.. En de turboslang bleek lek te zijn...Volgens hem bleek dit het euvel te zijn en was het terug redenerend inderdaad hetgeen wat de klachten veroorzaakte.
Ik heb de auto de volgende dag opgehaald... en eenmaal thuis... sloeg hij weer telkens af...
De katalysator gaf dus geen foutmelding bij het uitlezen.. kan deze dan wel kapot zijn?

Wat is er allemaal onlangs vervangen:
Onlangs is vervangen:
--> lunchtmassameter (een maandje geleden door vorige eigenaar)
--> gasklephuis (een maandje geleden door vorige eigenaar)
--> Turboslang (van de week door ons, omdat we dachten dat dit het probleem veroorzaakte)

Wat zou het allemaal kunnen zijn:
Na een tijdje op dit forum gelezen te hebben heb ik de mogelijke punten verzameld:
--> intercooler of luchtslang lek?
--> kapotte katalysator?
--> verstuivers lek of verstopt?
--> kunnen volgens mij de EGR kleppen niet zijn (alleen van toepassing bij een diesel?)
--> verzopen bougies?
--> lambda sonde kapot?

Graag zou ik jullie visie willen weten..
Ik baal ervan dat ik een nieuwe auto heb waar ik welgeteld 100 km mee heb gereden... (alleen het ophalen en rechtstreeks naar de garage :-( )
Hopelijk hebben jullie tips... Heb hem maar weer bij de garage gestald....

Nota Bene:
We zijn nog voornemens om gas in te bouwen, schijnt geen probleem te zijn met een km stand van 220.000..... alleen kan dat niet eerder dan als de storing opgelost is... Hij loopt nog niet goed.. en voor de inbouw moet de auto goed zijn.. anders gaat het gas-installatiebedrijf de problemen natuurlijk 'duur' repareren!!!
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Als eerste welkom en niet van harte met de aankoop.

Ik zou mijzelf eens ernstig achter de oren krabben of ik het huwelijk met deze V70 aan zou willen gaan. Er is vast en zeker een beter te koop, deze heeft, wat mij betreft, te veel wazige klachten die geen goede toekomst voorspellen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
JolieVolvoV70
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 30.09.2010 - 21:25

Bedankt voor uw reactie, maar daar kan ik, zoals u ook wel zult begrijpen uiteraard weinig mee... het helpt mij niet echt naar het vinden van een oplossing voor het probleem.

Er zit gewoon ergens iets niet lekker... verder rijdt hij prima..als hij rijdt.. niet aan de hand met schakelen o.i.d.

Dat het gasklephuis en LMM is vervangen was omdat hij stationair niet goed liep.
Dat is nu verholpen.. alleen nu lijkt het of hij dus de uitlaatgassen niet kwijt kan door een kapotte katalysator. Dit ga ik morgen ook voorleggen bij de monteur.
Dit is overigens geen Volvo dealer... iemand ervaringen met Volvo Nieuwenhuis in Deventer?
Ik hoor het wel..
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Gewoon terugbrengen met de mededeling dat je hem weer op komt halen als hij goed is, en ze een dag of 4 de tijd geven. Zo niet geld terug.
Of was hij heel goedkoop en zonder garantie enzo..?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
JolieVolvoV70
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 30.09.2010 - 21:25

Heb hem particulier gekocht voor €5750 inclusief 4 nieuwe winterbanden op lichtmetalen velgen. Dus garantie tot aan de drempel.. ::oops: ::cry:

Ik vind het niet erg om er geld aan kwijt te zijn voor een reparatie.. als die reparatie maar doel treft, en niet uitmondt in een eindeloze zoektocht...
die steeds meer geld kost.. dus vandaar dat ik naar gerichte tips zoek waar ik iets mee kan..
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

En tijdens de proefrit functioneerde alles prima?
Heb je rekeningen gezien van de reparaties die de vorige eigenaar heeft laten uitvoeren?

Volgens mij moet hij even goed uitgelezen worden bij Volvo, dan kijken wat er allemaal naar boven komt.....
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gast

Is er een nieuw gasklephuis (ETM) gemonteerd of een gereviseerde?
Heb je gekeken of alle vacuumslangetjes nog goed zijn? Ofwel valse lucht.
Gebruikersavatar
wim998nl
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 24.11.2008 - 21:02
Locatie: Purmerend

Tja, lullig als je hem net gekocht heb particulier.
Zou zomaar weer je luchtmassameter weer kunnen zijn(imitatie), als hij niet of heel slecht wil lopen moet je de stekker er even aftrekken, kijken of hij beter gaat lopen(gaat een gemiddelde waarde geven).
Als de kat verstopt zit kan je merken aan het aanzuigen van lucht, soms wel lastig, anders lamdasensor demonteren.
Succes met deze slechte start..
v70 ---november 2002 automaat 310000km
mvg Wim Butter
JolieVolvoV70
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 30.09.2010 - 21:25

Ja tijdens de proefrit helemaal geen signalen te zien...
Hadden hiervoor een automaat die kapot was en die was bijeen garage gekocht, gelukkig kregen we toen het geld terug.. Maar dat gaat een beetje moeilijk bij een particulier..
Ik ga hem anders ook van de week naar een Volvo garage brengen in de hoop dat ze daar meer weten...
Volgens mij zit er een origineel gasklephuis in...
Zal het even navragen...
Hij is onder de rook gezet.. mag ik dan toch nagaan dat ze de vacuumslangetjes controleren?
Ik zal ook wel vragen of hij naar de LMM wil kijken... ik weet niet of die een imitatie is...
Ik denk zelf ook aan de katalysator... of anders de tip van de lambdasonde..
Ik weet zeker als hij eenmaal gemaakt is dat we er een prima auto aan hebben.... Volvo...
Bedankt tot nu toe als ik meer weet.. dan horen jullie het uiteraard!
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Ik heb ook zo iets dergelijks gehad met mijn V70 Classic.
Dat was een vacuumslangetje onder de inlaatspruitstuk.
Het is een klein slangetje te grootte van een pink en dan ook nog gebogen.
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Had de zelfde motorblok trouwens als die van jou
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
JolieVolvoV70
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 30.09.2010 - 21:25

Dank je voor de tip Janpie..
Ik had vanmorgen gebeld, en ging er vandaag mee verder. Hij was er al aan begonnen en had wel een idee. Hij wil de dat alleen niet delen met mij...
'smiddags belde mijn man om te horen hoe het ervoor stond..
Werd hij een beetje geïrriteerd of we hem om de 2 uur gingen bellen ::| nou ja zeg.... Hij zat na te denken wat het zou kunnen zijn...
Hij heeft dud naar mijn idee geen idee wat het is..
Maar ik durf niet meer te bellenof de auto klaar is.. laat staan tips te geven die ik hier op het forum aangerijkt krijg...
Anders halen we de auto wel op en brengen we hem naar een volvo dealer ( hij staat nu bij iemand die gespecialiseerd is in Volvo en Saab...)
Hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Zwaar k#t zo iets en dan ook nog eens een geiriteerde Monteur..
Dat schiet ook niet op..
Kan die man ook ECHT een Volvo uit lezen. is zeer belangrijk.
Een volvo dealer kan dat, en kan contact maken met Zweden (via de comp.)om het te onder zoeken wat het kan zijn. Weet natuurlijk dat je zo goedkoop mogelijk je spulletjes weer klaar wil hebben, Maar aan die ergenis heb je ook niets. En bijna 6000 euros ook niet

Ik wens je veel sterkte

PS waar kom je vandaan??
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
JolieVolvoV70
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 30.09.2010 - 21:25

Heb net gesproken met de monteur.
Hij heeft ontdekt dat als de airco aan is de auto geen problemen vertoont, maar als de airco (handmatig) uitgezet wordt begint de auto enorm te draken en wil dus elke keer niet blijven lopen.. komt iemand dit bekend voor...
De monteur denkt dat de LMM en het gasklephuis waarschijnlijk helemaal niet vervangen hadden hoeven worden..
Hij heeft goede connecties met een ex volvo dealer.
Als hij er niet uitkomt misschien inderdaad maar naar een echte volvo dealer...

Wij komen uit Deventer. Dus als ej een goede volvodealer in de buurt weet? Iemand ervaringen met de volvo dealer in Deventer o.e.omstreken?
Ik hoor het wel...
Hoor graag of jullie de klachten in combinatie met de bediening van de airco bekend voorkomen...
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

????? veel vraagtekens. als de airco uit is moet de auto juist mooier draaien dan met airco. En de Airco is een LOS onderdeel van de motormanagement. dus heeft niets te maken met jullie probleem.
en er is een dealer in Deventer die heet Volvo Nieuwenhuijse Deventer.

bekijk het linkje http://www.nieuwenhuijse.nl/nawdeventer.html
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Ik lees ook dat je een nieuwe ETM hebt gekregen?
Is die wel goed geinstaleert (update)
Klacht komt overheen met de klacht die een ETM ook heeft.
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
JolieVolvoV70
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 30.09.2010 - 21:25

Hoi Janpie,
ETM is dus gasklephuis toch?
Ik heb geen idee of hij goed geïnstalleerd is..
Volgens de monteur geeft het geen storing, zou dat wel moeten dan als hij niet hoed geïnstalleerd is?
Anders gaan we wel naar volvo nieuwenhuijse.. zal wel even overleggen...
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Een ETM (gasklephuis) hoeft niet een storing te geven, en toch voor problemen te zorgen. Je kan ook zelf controleren of er wel een "nieuwe" gasklep huis in gemonteerd. Er zit namelijk bij een nieuwe, onder het ETM een GELE STIKKER Dan heb je een nieuwe . Een oude heeft een witte.
kan je goed kontoleren met een spiegeltje.
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

Maar laat de vacuumslangetjes even controleren. en ook die van onder de inlaatspruitstuk.
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gast

Welke Volvo en Saab specialist is dit?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”