Pagina 1 van 1
roffel
Geplaatst: 01.10.2010 - 11:46
door maasman43
met caravan achter de V70 D5 prima combinatie,echter bij ca 100 km/uur en 200 toeren klinkt een geluid, soort rammel ,alsof je over een wasbord rijdt.
hulp gevraagd voor goede diagnose.
Geplaatst: 01.10.2010 - 11:50
door V70/2.4D/2003
De D5 draait bij 100 km/h in zijn 5e versnelling inderdaad ongeveer 2000 toeren. Dan zoemt die motor, wat een mooi geluid.
Die roffel, heb je daar wat meer info over? Heb je een handgeschakelde bak, GT of automaat? Wat heeft de auto gelopen? klinkt trouwens op de gok als een ophangrubber oid.
Geplaatst: 01.10.2010 - 12:20
door maasman43
roffel
V70/2.4D/2003 schreef:De D5 draait bij 100 km/h in zijn 5e versnelling inderdaad ongeveer 2000 toeren. Dan zoemt die motor, wat een mooi geluid.
Die roffel, heb je daar wat meer info over? Heb je een handgeschakelde bak, GT of automaat? Wat heeft de auto gelopen? klinkt trouwens op de gok als een ophangrubber oid.
het is een automaat,km stand 165000 km en inderdaad op een vlakke weg zoemende machinekamer. beter kan niet.
rij eens over een geribbeld stukje asfalt,zelfde effect!
alvast dank voor je reactie
Gerhard
Geplaatst: 01.10.2010 - 12:23
door 945i
Alleen met caravan?
Geplaatst: 01.10.2010 - 12:25
door maasman43
inderdaad,zonder caravan heb ik nog geen last mee gehad
Geplaatst: 01.10.2010 - 12:30
door 945i
Speling tussen kogel en dissel? Hoor je ook wat geklapper van achteren komen?
Geplaatst: 01.10.2010 - 12:43
door maasman43
als ik een beetje gas bij geef is het gerammel weg en blijf ik op cruise control staan zonder iets te doen is het heel vervelend en lijkt helemaal niet op klapperen van de trekhaak.
moeilijk te definieren en ik heb er nu dan ook geen last van
Geplaatst: 01.10.2010 - 12:44
door maasman43
ps het lijkt echt van achteren te komen
Geplaatst: 01.10.2010 - 13:08
door Hans oet Twent
Ehm, bij 100km/h doet de mijne inderdaad ca 2000 toeren. Bij 110 km/h 2100 toeren en dan loopt de motor mooi, en smoort niet. Bij meer trekkracht behoefte schakel ik terug naar 4. (Rij altijd handmatig schakelend)
Als het van achteren komt is het dan links of rechts? Bij links geef dan eens een tik tegen de uitlaatdemper aan, wellicht zit er een schotje los. Wellicht is er een ophangrubber van de uitlaat eruit geschoten of doormidden gebroken....
Als het alleen met de caravan voor komt zou je haast zeggen dat er een resonantie vanuit de caravan komt. Vaak kan dat dan het draaimechanisme boven op het neuswiel zijn.
Mijn gevoel zegt uitlaat.
Geplaatst: 01.10.2010 - 13:51
door Rippie V70
Vierkante banden onder je caravan?
wellicht platte kanten door het staan in de stalling.
Geplaatst: 01.10.2010 - 15:06
door V70/2.4D/2003
Hmm, van achteren dus. Dan zou ik eens controleren of:
* er speling op de koppeling zit, Bij een aangekoppelde aanhangwagen mag er geen speling op de koppeling zijn. Dat is te voelen door hem aan de trekboom proberen op te tillen en te kijken naar de slijtageindicator op de koppeling.
* igv een rubber geveerde torsie-as => droge rubbers waardoor onvoldoende demping en dus geroffel/getril
* igv een staal geveerde torsie-as => idem.
Staan de wielen wel recht onder de caravan?
Geplaatst: 01.10.2010 - 15:12
door maasman43
met dank voor alle suggestie's en we gaan op zoek

Geplaatst: 01.10.2010 - 20:45
door Akkoord
Zelf zou ik een klodder vet op de trekhaakkogel proberen.
Geplaatst: 01.10.2010 - 22:33
door Hans oet Twent
Akkoord schreef:Zelf zou ik een klodder vet op de trekhaakkogel proberen.
Dat dus NOOIT DOEN! maar dan ook NOOIT doen!
Geplaatst: 01.10.2010 - 22:54
door maasman43
iedereen bedankt ,
kapotte schokbreker lijkt het probleem te geven
Geplaatst: 02.10.2010 - 07:45
door V70/2.4D/2003
Hans oet Twent schreef:Akkoord schreef:Zelf zou ik een klodder vet op de trekhaakkogel proberen.
Dat dus NOOIT DOEN! maar dan ook NOOIT doen!
Kan wel, hangt van de soort koppeling af. Alle caravans zijn tegenwoordig voorzien van een antislinger-koppeling en daarbij is het gebruik van vet een doodzonde!
Maar als je alleen maar aanhangwagens trekt, zonders antislinger, dan is vet geen probleem.