automatische versnellingsbak

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
RVF
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:08

hallo allen,

mijn automatische versnellingsbak (geen geartronic) werkt ook na 160.000 km nog steeds heel goed, maar ik merk wel dat het op bepaalde momenten wat moeilijker gaat. als ik tijdens het rijden bijvoorbeeld de gas los en daarna terug indruk, gaat de herneming soms (niet steeds) niet geheel vanzelf.. dan gaat de bak blijkbaar onnodig een paar versnellingen lager 'zoeken' om daarna dan pas terug in de goede versnelling te komen. dat zorgt dat de motor even hoog in de toeren gaat en dat het er nogal stoterig aan toe gaat. het is niets onoverkomelijks, wel vervelend.

bij een recent onderhoud heb ik dit eens voorgelegd aan de mecanicien (niet-volvo), maar hij raadde een olieverversing af omdat de nieuwe olie dan veel dunner is en dit probleem wel eens erger zou kunnen worden. hij stelde dat elke automaat wel na een bepaalde tijd aan revisie toe is, maar dat is natuurlijk een dure grap.

mijn voormalige 960 had nog geen enkel probleem op 340.000 km, dus ik vind dit nogal raar. wat is jullie advies? kan het misschien ook iets softwarematig zijn?
2002 V70 aut LPi 2.4T
1992 965 aut LPi 2.9
dmenace
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 24.02.2010 - 14:19
Locatie: Breda

Ik heb hetzelfde probleem (wel geartronic) en heb het na laten kijken bij de ANWB. Conclusie: versnellingsbak kapot.
Renault Avantime 3.0 V6
V70 T5
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24665
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

RVF schreef:hallo allen,

mijn automatische versnellingsbak (geen geartronic) werkt ook na 160.000 km nog steeds heel goed, maar ik merk wel dat het op bepaalde momenten wat moeilijker gaat. als ik tijdens het rijden bijvoorbeeld de gas los en daarna terug indruk, gaat de herneming soms (niet steeds) niet geheel vanzelf.. dan gaat de bak blijkbaar onnodig een paar versnellingen lager 'zoeken' om daarna dan pas terug in de goede versnelling te komen. dat zorgt dat de motor even hoog in de toeren gaat en dat het er nogal stoterig aan toe gaat. het is niets onoverkomelijks, wel vervelend.

bij een recent onderhoud heb ik dit eens voorgelegd aan de mecanicien (niet-volvo), maar hij raadde een olieverversing af omdat de nieuwe olie dan veel dunner is en dit probleem wel eens erger zou kunnen worden. hij stelde dat elke automaat wel na een bepaalde tijd aan revisie toe is, maar dat is natuurlijk een dure grap.

mijn voormalige 960 had nog geen enkel probleem op 340.000 km, dus ik vind dit nogal raar. wat is jullie advies? kan het misschien ook iets softwarematig zijn?
ik ben vroeg op om straks mijn bak te gaan vervangen... Problemen kwamen nar 140000km, hadden de auto toen net en doordat 'ie aan onze rijstijl ging wennen, verlegde de bak de schakelmomenten. Daardoor werd de slijtage merkbaar; schokken bij schakelen, klappen, tussen versnellingen even in zijn vrij, etc.

Ik zou eerst naar de dealer gaan, nieuwe software erin. Dan wil nog wel helpen, vooral omdat ie de weg kwijt lijkt. Nieuwe olie is inderdaad dunner en dat verergerde bij mij de problemen. Maar als er geen slijtage is kan het juist de oplossing zijn. Trek de pijlstok er eens uit, de olie moet rood zijn en synthetisch ruiken. Als het zwart is en erg stinkt, dan is de olie verbrand en moet je 'm sowieso vervangen.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
VolvoRob
5th Gear member
Berichten: 1417
Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
Locatie: Omgeving Utrecht

dmenace schreef:Ik heb hetzelfde probleem (wel geartronic) en heb het na laten kijken bij de ANWB. Conclusie: versnellingsbak kapot.
Ik wist niet dat een Avantime ook een GearTronic bak had...... 8)
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
dmenace
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 24.02.2010 - 14:19
Locatie: Breda

De Geartronic van de T5 natuurlijk. Staat hier nog steeds voor de deur, met Geartronic en al ;-)
Renault Avantime 3.0 V6
V70 T5
Gebruikersavatar
RVF
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:08

slik. ik had niet verwacht dat een versnellingsbak kapot of versleten zou kunnen zijn op amper 160.000 km.. nu, het is enkel bij hernemingen dat de bak zich soms even lijkt te verslikken. ik neem niets anders waar zoals 'schokken bij schakelen' of 'tussen versnellingen even in zijn vrij'.

nja, ik ga maar snel eens kijken naar de olie en dergelijke.
2002 V70 aut LPi 2.4T
1992 965 aut LPi 2.9
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

dmenace schreef:De Geartronic van de T5 natuurlijk. Staat hier nog steeds voor de deur, met Geartronic en al ;-)
Waarom heb je hem nog dan?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
dmenace
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 24.02.2010 - 14:19
Locatie: Breda

Omdat we in een juridisch conflict zitten.
Renault Avantime 3.0 V6
V70 T5
Gebruikersavatar
VolvoRob
5th Gear member
Berichten: 1417
Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
Locatie: Omgeving Utrecht

@demance: vervelend voor je dat dit zaakje nog niet afgewerkt is. Ik hoop dat dat snel het geval zal zijn, zodat je je Franse wonder kunt inruilen voor Zweedse betrouwbaarheid.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
dmenace
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 24.02.2010 - 14:19
Locatie: Breda

VolvoRob schreef:@demance: vervelend voor je dat dit zaakje nog niet afgewerkt is. Ik hoop dat dat snel het geval zal zijn, zodat je je Franse wonder kunt inruilen voor Zweedse betrouwbaarheid.
Hahahahahahaha. Het zal nog wel even duren eer ik weer een Volvo aandurf. Bovendien is het de bedoeling dat de Fransoos in mijn bezit blijft. Toch een moderne klassieker. Ik zou de straat wel blij maken, want veel buren rijden Volvo.

Het conflict komt op zijn einde nu. De ANWB keuring was erg overtuigend, er blijven niet zoveel opties meer over. Maar ik moet wel zeggen dat ze heel erg moeilijk doen. Ze proberen de discussie telkens van inhoud naar een soort wedstrijd verplassen te verplaatsen. Echt, als je de brieven van de jurist leest dan vraag je je af hoeveel zo'n diploma nog waard is. Ik koop nooit meer bij een niet Bovag bedrijf, dat lesje heb ik nu wel geleerd.
Renault Avantime 3.0 V6
V70 T5
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

dmenace schreef:Omdat we in een juridisch conflict zitten.
Gaat dat nog lang duren, denk je?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
dmenace
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 24.02.2010 - 14:19
Locatie: Breda

Ik denk het niet. We zijn nu ruim 8 maanden bezig en het nadert zijn climax.
Renault Avantime 3.0 V6
V70 T5
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Kun je er iets over kwijt?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
dmenace
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 24.02.2010 - 14:19
Locatie: Breda

Ik kan er alles over kwijt, maar dit is dan het verkeerde topic denk ik.
Renault Avantime 3.0 V6
V70 T5
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

waar staat je topic dan?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
dmenace
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 24.02.2010 - 14:19
Locatie: Breda

Renault Avantime 3.0 V6
V70 T5
Niels_#
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 09.05.2010 - 16:23
Locatie: Boven de rivieren

De automatische versnellingsbak van onze D5 begon ook minder mooi te schakelen. We hadden de V70 toen net met amper 140.000km op de klok. Af en toe leek de bak niet mooi af te regelen na het overschakelen waardoor de bak leek te slippen.

Vervolgens naar de dealer geweest voor een software update. Er bleek inderdaad nog software van de eerste versie op te staan. Na de update nu zo'n 4000km geleden heeft de bak niet een keer meer mis geschakeld en ook liggen de schakel momenten eerder waardoor je meer gebruik van het koppel van de motor maakt. De dealer adviseerde wel om tussen de 150.000km en de 200.000km de bak eens te laten flushen.

O en een software update kostte slechts 25,- dus daar hoef je het niet om te laten :D
Gebruikersavatar
RVF
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:08

dat laatste berichtje klinkt al wat hoopvoller :) dank je, niels
2002 V70 aut LPi 2.4T
1992 965 aut LPi 2.9
Gebruikersavatar
RVF
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:08

ik heb intussen de peilstok er eens uitgehaald (gele ATF) bij koude motor, na een nachtje buitenstaan. het oliepeil zat ergens tussen 'cold' en 'hot', en de kleur is bruinrood.. ik heb geen gruis of iets dergelijks gezien. als ik een tweede keer de peilstok ging dippen en meten, zat het peil nog dichter tegen 'hot' aan.

kan het zijn dat er teveel olie in zit?
2002 V70 aut LPi 2.4T
1992 965 aut LPi 2.9
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Oliepeil van een automaat altijd met draaiende motor meten hè... En dan eerst even door alle versnellingen gaan, daarna in N of P meten.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”