hallo allen,
mijn automatische versnellingsbak (geen geartronic) werkt ook na 160.000 km nog steeds heel goed, maar ik merk wel dat het op bepaalde momenten wat moeilijker gaat. als ik tijdens het rijden bijvoorbeeld de gas los en daarna terug indruk, gaat de herneming soms (niet steeds) niet geheel vanzelf.. dan gaat de bak blijkbaar onnodig een paar versnellingen lager 'zoeken' om daarna dan pas terug in de goede versnelling te komen. dat zorgt dat de motor even hoog in de toeren gaat en dat het er nogal stoterig aan toe gaat. het is niets onoverkomelijks, wel vervelend.
bij een recent onderhoud heb ik dit eens voorgelegd aan de mecanicien (niet-volvo), maar hij raadde een olieverversing af omdat de nieuwe olie dan veel dunner is en dit probleem wel eens erger zou kunnen worden. hij stelde dat elke automaat wel na een bepaalde tijd aan revisie toe is, maar dat is natuurlijk een dure grap.
mijn voormalige 960 had nog geen enkel probleem op 340.000 km, dus ik vind dit nogal raar. wat is jullie advies? kan het misschien ook iets softwarematig zijn?
automatische versnellingsbak
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
ik ben vroeg op om straks mijn bak te gaan vervangen... Problemen kwamen nar 140000km, hadden de auto toen net en doordat 'ie aan onze rijstijl ging wennen, verlegde de bak de schakelmomenten. Daardoor werd de slijtage merkbaar; schokken bij schakelen, klappen, tussen versnellingen even in zijn vrij, etc.RVF schreef:hallo allen,
mijn automatische versnellingsbak (geen geartronic) werkt ook na 160.000 km nog steeds heel goed, maar ik merk wel dat het op bepaalde momenten wat moeilijker gaat. als ik tijdens het rijden bijvoorbeeld de gas los en daarna terug indruk, gaat de herneming soms (niet steeds) niet geheel vanzelf.. dan gaat de bak blijkbaar onnodig een paar versnellingen lager 'zoeken' om daarna dan pas terug in de goede versnelling te komen. dat zorgt dat de motor even hoog in de toeren gaat en dat het er nogal stoterig aan toe gaat. het is niets onoverkomelijks, wel vervelend.
bij een recent onderhoud heb ik dit eens voorgelegd aan de mecanicien (niet-volvo), maar hij raadde een olieverversing af omdat de nieuwe olie dan veel dunner is en dit probleem wel eens erger zou kunnen worden. hij stelde dat elke automaat wel na een bepaalde tijd aan revisie toe is, maar dat is natuurlijk een dure grap.
mijn voormalige 960 had nog geen enkel probleem op 340.000 km, dus ik vind dit nogal raar. wat is jullie advies? kan het misschien ook iets softwarematig zijn?
Ik zou eerst naar de dealer gaan, nieuwe software erin. Dan wil nog wel helpen, vooral omdat ie de weg kwijt lijkt. Nieuwe olie is inderdaad dunner en dat verergerde bij mij de problemen. Maar als er geen slijtage is kan het juist de oplossing zijn. Trek de pijlstok er eens uit, de olie moet rood zijn en synthetisch ruiken. Als het zwart is en erg stinkt, dan is de olie verbrand en moet je 'm sowieso vervangen.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- VolvoRob
- 5th Gear member
Ik wist niet dat een Avantime ook een GearTronic bak had......dmenace schreef:Ik heb hetzelfde probleem (wel geartronic) en heb het na laten kijken bij de ANWB. Conclusie: versnellingsbak kapot.

S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
RadExpress 255 - 1955
- RVF
- 2nd Gear member
slik. ik had niet verwacht dat een versnellingsbak kapot of versleten zou kunnen zijn op amper 160.000 km.. nu, het is enkel bij hernemingen dat de bak zich soms even lijkt te verslikken. ik neem niets anders waar zoals 'schokken bij schakelen' of 'tussen versnellingen even in zijn vrij'.
nja, ik ga maar snel eens kijken naar de olie en dergelijke.
nja, ik ga maar snel eens kijken naar de olie en dergelijke.
2002 V70 aut LPi 2.4T
1992 965 aut LPi 2.9
1992 965 aut LPi 2.9
-
- 6th Gear member
Waarom heb je hem nog dan?dmenace schreef:De Geartronic van de T5 natuurlijk. Staat hier nog steeds voor de deur, met Geartronic en al
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- VolvoRob
- 5th Gear member
@demance: vervelend voor je dat dit zaakje nog niet afgewerkt is. Ik hoop dat dat snel het geval zal zijn, zodat je je Franse wonder kunt inruilen voor Zweedse betrouwbaarheid.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
RadExpress 255 - 1955
RadExpress 255 - 1955
-
- 2nd Gear member
Hahahahahahaha. Het zal nog wel even duren eer ik weer een Volvo aandurf. Bovendien is het de bedoeling dat de Fransoos in mijn bezit blijft. Toch een moderne klassieker. Ik zou de straat wel blij maken, want veel buren rijden Volvo.VolvoRob schreef:@demance: vervelend voor je dat dit zaakje nog niet afgewerkt is. Ik hoop dat dat snel het geval zal zijn, zodat je je Franse wonder kunt inruilen voor Zweedse betrouwbaarheid.
Het conflict komt op zijn einde nu. De ANWB keuring was erg overtuigend, er blijven niet zoveel opties meer over. Maar ik moet wel zeggen dat ze heel erg moeilijk doen. Ze proberen de discussie telkens van inhoud naar een soort wedstrijd verplassen te verplaatsen. Echt, als je de brieven van de jurist leest dan vraag je je af hoeveel zo'n diploma nog waard is. Ik koop nooit meer bij een niet Bovag bedrijf, dat lesje heb ik nu wel geleerd.
Renault Avantime 3.0 V6
V70 T5
V70 T5
-
- 2nd Gear member
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=25 Is het meest recente.
Renault Avantime 3.0 V6
V70 T5
V70 T5
-
- 2nd Gear member
De automatische versnellingsbak van onze D5 begon ook minder mooi te schakelen. We hadden de V70 toen net met amper 140.000km op de klok. Af en toe leek de bak niet mooi af te regelen na het overschakelen waardoor de bak leek te slippen.
Vervolgens naar de dealer geweest voor een software update. Er bleek inderdaad nog software van de eerste versie op te staan. Na de update nu zo'n 4000km geleden heeft de bak niet een keer meer mis geschakeld en ook liggen de schakel momenten eerder waardoor je meer gebruik van het koppel van de motor maakt. De dealer adviseerde wel om tussen de 150.000km en de 200.000km de bak eens te laten flushen.
O en een software update kostte slechts 25,- dus daar hoef je het niet om te laten
Vervolgens naar de dealer geweest voor een software update. Er bleek inderdaad nog software van de eerste versie op te staan. Na de update nu zo'n 4000km geleden heeft de bak niet een keer meer mis geschakeld en ook liggen de schakel momenten eerder waardoor je meer gebruik van het koppel van de motor maakt. De dealer adviseerde wel om tussen de 150.000km en de 200.000km de bak eens te laten flushen.
O en een software update kostte slechts 25,- dus daar hoef je het niet om te laten

- RVF
- 2nd Gear member
ik heb intussen de peilstok er eens uitgehaald (gele ATF) bij koude motor, na een nachtje buitenstaan. het oliepeil zat ergens tussen 'cold' en 'hot', en de kleur is bruinrood.. ik heb geen gruis of iets dergelijks gezien. als ik een tweede keer de peilstok ging dippen en meten, zat het peil nog dichter tegen 'hot' aan.
kan het zijn dat er teveel olie in zit?
kan het zijn dat er teveel olie in zit?
2002 V70 aut LPi 2.4T
1992 965 aut LPi 2.9
1992 965 aut LPi 2.9