Pagina 1 van 2

rariteit met zijruit

Geplaatst: 02.10.2010 - 23:09
door charly
Geacht forum,

Mijn V70 2002 heeft er een nieuw kwaaltje bij. Het gebeurt dat bij de opwaartse beweging van de linker zijruit deze plots stopt, om dan weer naar beneden te gaan. Zomaar, zonder de geringste aanleiding. Eén en ander kan zich zo'n 4 tot 5 maal na elkaar voordoen om dan weer gans normaal verder door het VOLVO-leven te gaan. Is dit een ouderdomskwaal of één van die technische oncontroleerbare ondingen waar je mee moet leren leven? Bedankt forum.

Geplaatst: 02.10.2010 - 23:14
door Koosvm
Het is me opgevallen dat bij het volledig sluiten van de zijruit deze op het einde nog een klein stukje terug naar beneden gaat. Dit is volgens mij een bepaalde functie die bij de ruit hoort. De ruit sluit wel helemaal iig. Misschien dat bij jou de ruit erg stroef loopt en dan denkt dat er iets tussen zit? Dat is volgens mij een soort veiligheid.

Geplaatst: 02.10.2010 - 23:21
door VolvoRob
Volgens mij staat deze post er twee keer op.....

Geplaatst: 03.10.2010 - 07:44
door V70/2.4D/2003
Waarschijnlijk loopt de ruit ergens wat stroever in de geleiding. Probeer eens met schoonmaken van de geleiding en spuit er eens wat siliconenspray in.

Geplaatst: 03.10.2010 - 09:36
door jpwg001
Koosvm schreef:Het is me opgevallen dat bij het volledig sluiten van de zijruit deze op het einde nog een klein stukje terug naar beneden gaat. Dit is volgens mij een bepaalde functie die bij de ruit hoort. De ruit sluit wel helemaal iig. Misschien dat bij jou de ruit erg stroef loopt en dan denkt dat er iets tussen zit? Dat is volgens mij een soort veiligheid.
Hij moet niet weer een stukje naar beneden, volgens mij. Heb je dan geen last van ruis? Het kan zijn dat de nulstand niet goed is. Bij de dealer aan de computer en ze resetten hem een keer.

Geplaatst: 03.10.2010 - 10:51
door ...
...

Geplaatst: 03.10.2010 - 11:06
door Hans oet Twent
Mijn Citroen C5 deed dat ook maar dan met alle 4 tegelijk. Storing in de display was de oorzaak.
Hier heb je niks aan maar ik wil alleen maar zeggen wellicht is het een software probleem. Mechanisch is de boel even lostrekken en checken of er niets aan de hand is en inderdaad siliconenspray doet wonderen.

Geplaatst: 03.10.2010 - 11:24
door jpwg001
Plc schreef:Hmmmm jpwg001; weet je dat zeker? Mijn V70 doet dat ook en die van een vriend idem ....wel erg veel toeval??
Hoeveel komt die dan weer naar beneden? Minder dan een mm? Of meer?

Geplaatst: 03.10.2010 - 11:36
door S60 170pk Lpi
Het probleem wat Charly beschrijft komt mij bekend voor. Zo doet het raam het maanden goed, zo doet het probleem zich een paar keer achter elkaar weer voor. Ik heb ermee leren leven. Zolang het niet erger wordt dan die paar keer per jaar...

Geplaatst: 03.10.2010 - 13:52
door JPV70
Bij mij is het probleem weg nadat de rubbers met siliconenspray zijn behandeld.

Geplaatst: 03.10.2010 - 13:58
door Oceanracer
Het is gewoon de klembeveiliging die in werking treed, veroorzaakt door een te stroeve werking van het raammechanisme. Rubbers insluiten met siliconenspray lost dit probleem inderdaad op als sneeuw voor de zon.

Geplaatst: 03.10.2010 - 19:02
door S60 170pk Lpi
Aha, dan gaan we dat maar eens gauw doen.

Bedankt voor de tip :-)

Geplaatst: 03.10.2010 - 19:48
door wim998nl
opnieuw laten kalibreren bij dealer (nulstand opnieuw laten inleren), zo klaar.

Geplaatst: 03.10.2010 - 19:53
door Niels S60
Wanneer ik de schakelaars van de voorportierramen zo beweeg dat de ramen in 1x helemaal omhoog gaan, dan sluiten ze tot maximaal bovenaan. De rubbers, vooral links, blijven dan ook iets omhoog staan met windgeruis tot gevolg.
Wanneer ik de schakelaar wat minder beroer en vasthoudt, dan gaan beide voorportierramen, (wanneer ze max. gesloten zijn) automatisch weer een stukkie naar beneden. De rubbers staan dan niet omhoog en heb dan minder windgeruis. Volgens mij is dit bij de s60 / v70 een normale gang van zaken als ik dit forum zo belees. Vervelend is dat ook bij het vasthouden van het knopje van de raambediening het linkerraam soms weer iets teveel terugzakt; kan ik opnieuw gaan lopen hannessen om raam en rubbers goed te laten sluiten zonder windgeruis.
Vind het dus wel irritant dat ik de voorportierramen (om windgeruis door opstaande rubbers te voorkomen) nooit in 1 beweging kan sluiten. Heb de raamrubbers er als eens afgehaald, de boel schoongemaakt en ingesmeerd met siliconenspray met als gevolg een half jaar lang vette ramen.
Ben er al eens mee naar de dealer geweest, waar de ramen opnieuw gekallibreerd zijn. Probleem blijft. Ben blij met m'n S60, maar ken geen auto waarbij de voorportierramen zo vreemd (en waardeloos) sluiten.

Geplaatst: 16.10.2010 - 15:11
door robinupc
Ik heb er ook last van, en ga zodirect naar buiten met de bus siliconenspray...

Geplaatst: 16.10.2010 - 16:01
door Oceanracer
Zet de auto wel even uit de wind, want je wilt die siliconenspray echt niet op je glas hebben!

Geplaatst: 16.10.2010 - 16:38
door robinupc
Idd goede tip.... Maar een doekje deed wonderen.... ::?

Geplaatst: 16.10.2010 - 17:29
door toppertje
robinupc schreef:Idd goede tip.... Maar een doekje deed wonderen.... ::?
je bedoeld:ik heb de silliconenspray even goed over het
hele raam uitgewreven? :shock:

Geplaatst: 16.10.2010 - 17:40
door mga1600
Had hetzelfde probleem kortgeleden. Dealer heeft de eindstand opnieuw gekalibreerd. Probleem in enkele minute verholpen (en in mijn geval nog zonder kosten ook!)

Geplaatst: 16.10.2010 - 17:53
door mad
Heb hetzelfde probleem al een jaar inmiddels, alles went zeggen ze. Opvallend is dat het raam soms wél naar behoren funktioneert. Mogelijk ná het dichtdoen van het portier. De dealer (twee verschillende) hebben alles geprobeerd: calibreren, smeren etc. Calibreren heeft alleen resultaat tot het moment dat je de garage verlaat; smeren met siliconen heeft tijdelijk effect.
Conclusie (van beide dealers) is dat de regeleenheid in de deur niet goed zou zijn. Heb via de BC het openen van de deuren veranderd (eerst deur driver, daarna alle deuren) Hierna was het probleem met de ramen niet over, maar wel verbeterd.
Als ik met de deur "gooi", lijkt het probleem zich ook tijdelijk te verhelpen. Mijn conclusie is dat het dus wél de regeleenheid in de deur moet zijn, en niet de software. Een regeleenheid kost nogal een duit; ik ga dus volgend voorjaar de deur maar 's op een nette manier slopen en de regeleenheid schoonmaken.

Of heeft iemand dat ook eens al gedaan? Ben benieuwd. En bestaan er werkinstructies verwijderen deurbekleding XC II?