Maximale breedte velgen

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Joey04
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.02.2010 - 19:03

Hallo,

aangezien ik mijn amazon aan het ombouwen ben wil ik ook mijn stalen velgen laten verbeden.
Nu vroeg ik me af of er bekend was hoe breed je achter en voor kunt gaat zonder body modificaties.
Achter wil ik zo breed mogelijk maken en voor dan een paar j-tjes minder.
De banden die er op komen zijn of mijn standaard banden of een getrokken band hoewel ik vrees dat dat er niet zo mooi uit gaat zien.

Als iemand nog mooie foto's heeft van verbrede velgen altijd welkom.

bedankt
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Joey04 schreef:Hallo,

aangezien ik mijn amazon aan het ombouwen ben wil ik ook mijn stalen velgen laten verbeden.
Nu vroeg ik me af of er bekend was hoe breed je achter en voor kunt gaat zonder body modificaties.
Achter wil ik zo breed mogelijk maken en voor dan een paar j-tjes minder.
De banden die er op komen zijn of mijn standaard banden of een getrokken band hoewel ik vrees dat dat er niet zo mooi uit gaat zien.

Als iemand nog mooie foto's heeft van verbrede velgen altijd welkom.

bedankt
Google is op volvo amazon en dan op afbeeldingen dan krijg je de mooiste foto's te zien met allerlei soorten velgen.
Joey04
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.02.2010 - 19:03

klopt hele gave, maar het belangrijkste in m'n vraag is hoe breed ik KAN gaan ivm wielkasten.

Joey
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

7J, maar dat past niet op alle ama's. Er zit wat verschil in per auto. Toen ze gebouwd zijn waren de tolerantie's nogal ruim. Mocht de band aanlopen tegen de stabistang bij volle stuuruitslag dan kan je de uitslag van het stuur onderop het chassis begrenzen. Er zit een grote co-centrische schroef met contramoer. Doordat de kop v.d. schroef de verdraaiing van de stuurstang beperkt. Hou er wel rekening mee als je zo breed gaat dat het sturen erg zwaar wordt. En dat je het stuurhuis erg zwaar belast. Dat gaat allemaal wat sneller slijten. En met regen krijg je al snel last van aqua planning, qua wegligging is het geen aanrader om te breed te gaan.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

breder dan 6 inch is m.i. gewoon gevaarlijk zonder aanpassingen aan de wielophanging. Hoelang het duurt voordat de boel aanloopt is dan ook helemaal niet belangrijk. (Ik ga niet verder dan 5,5 trouwens)
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Joey04
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.02.2010 - 19:03

Ik wilde eigenlijk ook de maximale breedte met name achter toepassen.
Voor denk ik ook dat ik het op 5,5 J ga houden ivm sturen en looks.
Achter wil ik dan wel voor de 7j gaan als dit dan gaat passen.
Of ga ik achter nog breder erin krijgen? Hoewel 7 wel netjes wordt denk ik.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Joey04 schreef:Ik wilde eigenlijk ook de maximale breedte met name achter toepassen.
Voor denk ik ook dat ik het op 5,5 J ga houden ivm sturen en looks.
Achter wil ik dan wel voor de 7j gaan als dit dan gaat passen.
Of ga ik achter nog breder erin krijgen? Hoewel 7 wel netjes wordt denk ik.
Hou er wel rekeing mee dat bij het inveren je wielen rechtstandig naar boven en naar beneden inveren dus met 7J heb je de kans op aanlopen in de binnenschermen van de achterwielen. Je hebt tenslotte een starre achteras en geen onafhankelijke wiel ophanging.
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bij mij kwamen ze buiten de wielkasten, erg mooi, en het liep niet aan. Heb ik toen via Chris Doorman (r.i.p.) laten doen. Verbreden en het velghart omdraaien zodat je naar de buitenkant gaat. Jajaja ET waarden....boeiend.
Groeten van Frans.
Joey04
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.02.2010 - 19:03

Nou ik heb hem wel verlaagd maar zo laag ook weer niet;
Dat ie aan kan lopen zal inderdaad kunnen, het mooiste zou zijn dat ik test velgen zou hebben voordat de slijptol erin gaat.
btw die chris doorman waar zat die ergens? volgens mij was ik daar ook wel eens geweest.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Waarom echt tot 7J breed gaan? Als een ama gaat glijden, doet ie het vaak toch wel over zn voorwielen! Zou ik persoonlijk eerst een set stabi's eronder zetten + bilsteins.

Rij zelf nu met een combi rond, 5,5J velgen met 205 banden en een dubbele stabistang. Strakke wegligging!
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Rij zelf nu met een combi rond, 5,5J velgen met 205 banden en een dubbele stabistang. Strakke wegligging!
mijn Hydra's hebben 205 breed en de wang van de band valt net buiten de velg en dan zijn mijn velgen dacht ik 6,5 J Als jij 5,5J hebt met 205 breed dan zijn het net ballon banden volgens mij. Ik ben benieuwd hoe hoog jou banden zijn als je 14 inch velgen hebt met 205 breed erop, jem oet tenslotte wel je km teller in de gaten houden. Die van mij zijn 60 hoog.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

admiral schreef:
Rij zelf nu met een combi rond, 5,5J velgen met 205 banden en een dubbele stabistang. Strakke wegligging!
mijn Hydra's hebben 205 breed en de wang van de band valt net buiten de velg en dan zijn mijn velgen dacht ik 6,5 J Als jij 5,5J hebt met 205 breed dan zijn het net ballon banden volgens mij. Ik ben benieuwd hoe hoog jou banden zijn als je 14 inch velgen hebt met 205 breed erop, jem oet tenslotte wel je km teller in de gaten houden. Die van mij zijn 60 hoog.
Hi René,

Ik heb originele gt velgen, 15'' dus. Met aan de voorzijde 205/60 15, en aan de achterzijde 205/65/15.
Rijdt strak hoor! Zoekt ook niet tijdens het wisselen van strook e.d.

Km teller wijkt ietsiepietsie, op de tomtom 117, teller precies 120. Lijkt me niet zo verontrustend.
Joey04
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.02.2010 - 19:03

Zoals ik al eerder heb gepost in dit topic is mijn ophanging al aangepast met bilsteins, en dikke stabilator stangen. En verlaagd met aangepaste veren.
Als er 7j achter in past is t toch prima
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Joey04 schreef:Zoals ik al eerder heb gepost in dit topic is mijn ophanging al aangepast met bilsteins, en dikke stabilator stangen.
Volgens mij lees ik dat niet in dit topic..

Anyway, succes met proberen. Hoor graag de bevindingen!
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Boele schreef:
admiral schreef:

Rij zelf nu met een combi rond, 5,5J velgen met 205 banden en een dubbele stabistang. Strakke wegligging!
mijn Hydra's hebben 205 breed en de wang van de band valt net buiten de velg en dan zijn mijn velgen dacht ik 6,5 J Als jij 5,5J hebt met 205 breed dan zijn het net ballon banden volgens mij. Ik ben benieuwd hoe hoog jou banden zijn als je 14 inch velgen hebt met 205 breed erop, jem oet tenslotte wel je km teller in de gaten houden. Die van mij zijn 60 hoog.
Hi René,

Ik heb originele gt velgen, 15'' dus. Met aan de voorzijde 205/60 15, en aan de achterzijde 205/65/15.
Rijdt strak hoor! Zoekt ook niet tijdens het wisselen van strook e.d.

Km teller wijkt ietsiepietsie, op de tomtom 117, teller precies 120. Lijkt me niet zo verontrustend.
Ik geloof je maar je ziet wel is oplossingen waarvan ik denk als jij nu met 120 een lekkere lange strakke bocht neemt ligt je band zo van je velg.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Joey04 schreef:Zoals ik al eerder heb gepost in dit topic is mijn ophanging al aangepast met bilsteins, en dikke stabilator stangen. En verlaagd met aangepaste veren.
Als er 7j achter in past is t toch prima
Als dat past zou ik het doen, je ziet wel vaker dat achter breder zijn dan van voren.
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Joey04 schreef:Nou ik heb hem wel verlaagd maar zo laag ook weer niet;
Dat ie aan kan lopen zal inderdaad kunnen, het mooiste zou zijn dat ik test velgen zou hebben voordat de slijptol erin gaat.
btw die chris doorman waar zat die ergens? volgens mij was ik daar ook wel eens geweest.



Even voor de goede orde.....die van mij was niet verlaagd.
Chris Doorman (was zijn tijd ver vooruit betreffende het racen met Amazons maar hij is al een aardig tijdje niet meer op deze wereld) zat in Delft en zijn zaak is toen over genomen, dat zit daar dus nog steeds. Amazon Service, Wateringsevest 7b te Delft.
Groeten van Frans.
Joey04
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.02.2010 - 19:03

Boele schreef:
Joey04 schreef:Zoals ik al eerder heb gepost in dit topic is mijn ophanging al aangepast met bilsteins, en dikke stabilator stangen.
Volgens mij lees ik dat niet in dit topic..

Anyway, succes met proberen. Hoor graag de bevindingen!
Klopt sorry,

Iig is hij verlaagd en aangepast. Nu toch maar eerst mijn stuurhuis reviseren waar ik het al lastig genoeg mee heb.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Joey04 schreef:
Boele schreef:
Joey04 schreef:Zoals ik al eerder heb gepost in dit topic is mijn ophanging al aangepast met bilsteins, en dikke stabilator stangen.
Volgens mij lees ik dat niet in dit topic..

Anyway, succes met proberen. Hoor graag de bevindingen!
Klopt sorry,

Iig is hij verlaagd en aangepast. Nu toch maar eerst mijn stuurhuis reviseren waar ik het al lastig genoeg mee heb.
\

Schijnt lastig om aan het wormwiel te komen. Of heb je niet zo'n vergaande revisie?

Daar zit namelijk wel vaak de ellende in..
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Er stond gisteren en mooie witte bij het 40 jarig lustrum van de VKV. Verlaagd en 6J eronder, heel erg mooi.
Groeten van Frans.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”