Pagina 1 van 2
Storing en noodloop D5 na tanken vervuilde brandstof
Geplaatst: 05.10.2010 - 20:02
door Hen3
Ik heb afgelopen donderdagavond - naar later bleek - sterk vervuilde diesel getankt. Een kwartier na het tanken stond ik dan ook aan de kant van de weg met de melding 'MOTORMANAGEMENT SERVICE SPOED'. Motor ging in noodloop, tot hij uiteindelijk begon te sputteren en afsloeg. Auto afgesleept en bij m'n garage afgeleverd...
Het was me al opgevallen dat het tanken erg langzaam ging (en ik heb dan ook maar 15 liter getankt), dus ik vermoedde meteen dat het daarmee te maken had. Dat bleek ook, want er kwam gewoon modder uit het brandstoffilter, zo vies was het.
Daarop ben ik naar de betreffende pomp gereden en heb uit dezelfde pomp in een potje getankt, zodat ik bewijs had dat er inderdaad vuile brandstof uit de pomp kwam. Van het tanken heb ik een filmpje gemaakt... Ongelooflijk wat een smerige troep er uit kwam. Helemaal troebel met allerlei vaste delen er in, lijkt wel algen of zo... Ik heb dit uiteraard gemeld bij TINQ en de pomp is inmiddels afgesloten. Ik heb de monteur gesproken die er bij stond en hij vertelde dat de leiding helemaal vervuild was, met name van de pomp waar ik altijd tank... Nu is dat een vrachtautopomp (gaat lekker snel)... maar vermoedelijk wordt daar weinig gebruik van gemaakt. De leiding naar de andere pomp die op dezelfde tank zit was ook vuil, maar veel minder erg.
Tinq kan dus in ieder geval een claim van me verwachten voor de geleden schade!
Echter...
Na het vervangen van het brandstoffilter en het spoelen van tank en leidingen leek de auto het weer goed te doen, hoewel de garage me adviseerde om een paar dagen later opnieuw te spoelen en het filter te vervangen. Het weekend ging het goed, maar maandag begon de auto opnieuw te sputteren met dezelfde melding. Hij bleef nog wel lopen.
Vandaag is het filter opnieuw vervangen en het systeem opnieuw gespoeld. Zojuist kreeg ik echter weer de foutmelding met bijbehorende noodloop... zucht... Als ik fors optrek gaat het mis.
Ik heb met m'n OBD interface de foutcodes uitgelezen:
P0094 - Fuel System Leak Detected - Small Leak
P0244 - Turbo/Super Charger Wastegate Solenoid "A" Range/Performance
Dit zijn algemene DTC's, ik neem aan dat de omschrijving ervan ook voor mijn auto geldt?
Volgens de garage was er ook een storing geweest 'onvoldoende brandstofdruk'. Kan dat de volvo-omschrijving zijn geweest van P0094?
Wat kan de garage nog doen? Filter en leidingen zijn schoon (neem ik aan...). Wat is de volgende verdachte? Brandstofpomp? Verstuivers??
Geplaatst: 05.10.2010 - 20:13
door V70/2.4D/2003
Bij dergelijke (zeer ergerlijke) toestanden moet alles van A tot Z schoon. De troep zit dus ook in de verstuivers, mogelijk zelfs verbrandingskamer, uitlaat etc etc. Vroegah, toen alles goed en mooi was en dieselmotoren een pomp hadden was dat behoorlijk eenvoudiger dan de hedendaagse hogedruk inspuitsystemen.
Alles moet heel goed schoon anders ben ik bang dat je op deze manier blijft klieren en het schadebedrag uiteindelijk dusdanig hoog gaat worden dat de tegenpartij dit de titel als onredelijk zal geven.
Geplaatst: 05.10.2010 - 21:07
door Hen3
Zo zag de inhoud van het brandstoffilter er uit:
En zo na wat schudden...
De rechtstreeks uit de dieselpomp getankte brandstof als bewijs:
Wat een troep!
Geplaatst: 06.10.2010 - 00:12
door elianmars
Zul je zien dat Tinq straks zegt dat je niet bij de vrachtwagenpomp had moeten tanken en krijg je niks.....
Succes met het herstel van de wagen en het claimen van de schade!
Geplaatst: 06.10.2010 - 08:57
door Hen3
elianmars schreef:Zul je zien dat Tinq straks zegt dat je niet bij de vrachtwagenpomp had moeten tanken en krijg je niks.....
Tja... dat zou natuurlijk nergens op slaan. Uit de vrachtwagenpomp komt dezelfde brandstof (uit dezelfde tank als een andere dieselpomp), alleen met hogere snelheid. Het staat me toch vrij om daar te tanken?
Ook een vrachtauto had stilgestaan na deze troep te hebben getankt...
Geplaatst: 06.10.2010 - 09:03
door Paul
Wat een ellende man, maar inderdaad hopen dat alles wordt vergoed. Pff.... good luck!
Geplaatst: 06.10.2010 - 13:00
door Oceanracer
elianmars schreef:Zul je zien dat Tinq straks zegt dat je niet bij de vrachtwagenpomp had moeten tanken en krijg je niks.....
Succes met het herstel van de wagen en het claimen van de schade!
Je betaalt voor een product. Dan mag je ook kwaliteit verwachten. Of je de juiste pomp tankt staat dan ook niet ter discussie.
Geplaatst: 06.10.2010 - 14:50
door diesel01
Als grootverbruiker van diesel tankte ik ook vaak bij onbemande pompen(het moet uiteindelijk allemaal betaald worden) met soms een tank Vpower voor de gemoedsrust.
Nu we veel minder km zijn gaan rijden ivm verhuizen, tank ik uitsluitend V-power, mijn gevoel is dat hij rustigere rondloopt wellicht toch een verschil in kwaliteit.
Neemt niet weg dat je moet krijgen waar je voor betaald hebt en dat is schone diesel.
BTW ik denk niet dat er veel transportondernemers zijn die tanken bij tinq, die maken afspraken met IDS of de grote jongens Shell/BP etc... waardoor de omloopsnelheid minder is op een dergelijke pomp.
In the old days heb ik vaak 20 min staan tanken bij IDS aan de high speed pomp in één keer 1300 liter en dan konden we er weer 2800km tegen aan.
Succes met de afhandeling!
Geplaatst: 06.10.2010 - 20:10
door Gast
Dat is niet de eerste keer bij Tinq:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=6907
Een collega van mij had in 2006 een schade van € 5000,- ten gevolge van vervuilde brandstof.
Ga er maar van uit dat jouw verstuivers naar zijn grootje zijn, maar dat ook de pomp is overleden.
Is het niet nu dan wel over een tijdje.
Vraagje voor ons natuurlijk, bij
welk Tinq tankstation was dit?
Geplaatst: 06.10.2010 - 23:23
door elianmars
Oceanracer schreef:elianmars schreef:Zul je zien dat Tinq straks zegt dat je niet bij de vrachtwagenpomp had moeten tanken en krijg je niks.....
Succes met het herstel van de wagen en het claimen van de schade!
Je betaalt voor een product. Dan mag je ook kwaliteit verwachten. Of je de juiste pomp tankt staat dan ook niet ter discussie.
Zo denk ik er uiteraard ook over, maar Tinq zal waarschijnlijk proberen om er onderuit te komen door dit soort dingen aan te halen.
Geplaatst: 07.10.2010 - 11:49
door BlackSapphire
Da's niet gering allemaal. Gelukkig was je zo alert om direct ook wat brandstof te tanken als bewijs. En wat een bagger in je motor. Geen Tinq voor mij, want dit mag gewoon nooit gebeuren.
Geplaatst: 07.10.2010 - 13:27
door 945i
Dat is precies wat i thinq.
Geplaatst: 09.10.2010 - 11:49
door Hen3
Het was de Tinq aan de Zutphenseweg in Lochem
Ik heb inmiddels Tinq per brief aansprakelijk gesteld. Na contact met de klantenservice hebben ze toegezegd dat de schade netjes wordt vergoed. Ze hebben even gebeld met de technische dienst en die had al toegegeven dat er gewoon bagger uit de pomp kwam. Ik ga er van uit dat het allemaal goed komt.
Inmiddels ben na de eerste spoelpogingen gisteren weer stil komen te staan onderweg met hetzelfde euvel. Het is gebleken dat de opvoerpomp stuk is. Aan de binnenkant(!) van het groffilter onder de pomp zat allerlei troep, dus die pomp heeft lekker in de rotzooi zitten draaien.
Ik ben zelf ook bang dat de verstuivers vervangen moeten worden, maar de garage is daar nog niet van overtuigd. Ze denken dat de pomp vervangen voldoende zou moeten zijn. Bovendien denken ze dat Tinq alsnog moeilijk zou gaan doen als we de verstuivers gaan vervangen (en hogedrukpomp?) omdat het reparatiebedrag dan wel erg hoog zal gaan worden en ze de noodzaak daarvan in twijfel gaan trekken, ook gezien de 3 ton die ik sinds vorige week op de klok heb staan.
Hoe komen we er achter of verstuivers en hogedrukpomp beschadigd zijn? Ik wil natuurlijk niet na een half jaar alsnog voor vervangen komen te staan en het dan zelf moeten betalen!
Trouwens grappig dat ik hier nog steeds veel bekende namen tegenkom die ik ook nog ken van mijn tijd op het volvo850forum...
Geplaatst: 09.10.2010 - 12:28
door BlackSapphire
Lastig dat je garage terughoudend is met meer vervangen. Ik ben geen techneut, maar als aantoonbaar is dat door vervuilde diesel verstuivers kunnen worden aangetast zou ik er niet mee akkoord gaan als alleen de pomp wordt vervangen. Ik vind dat het niet aan de garage is om te beoordelen of Tinq moeilijk gaat doen of niet. Dat is jouw zaak. En ik schat je kansen slecht in als je er over een maand of 2 toch nog achter komt dat de verstuivers beter ook vervangen hadden kunnen worden. Dan zegt Tinq met zekerheid 'toedeledokie'.
Geplaatst: 09.10.2010 - 21:48
door wim de jong
Kun je niet ergens alles laten controleren, bijv bij de ANWB?
Dit verhaal vertellen, en een schade rapport laten opmaken.
Of bij een VOLVO garage (niet deze) of bij de ANWB een gedegen rapport laten opmaken, daar kan dan toch TINQ niet omheen, lijkt me.
Er zijn trouwens laboratoria die het monster wat je genomen hebt, kunnen bekijken, en je een uitdraai geven wat er in zit. (oa KEMA, TNO, etc) Ook daar kan je TINQ mee om de oren slaan.
Ik zou er op staan om alles te vervangen, t/m de verstuivers, maar ook de pomp en hogedruk leidingen. Weet je eigenlijk wel hoe klein die openingen zijn van een verstuiver? Een kleinste verstopping en je hebt al problemen.
Geplaatst: 09.10.2010 - 22:19
door Hen3
Ik weet dat verstuivers erg gevoelige dingen zijn.... maar zou in principe het niet zo moeten zijn dat het brandstoffilter alle schadelijke vaste stoffen zou hebben tegengehouden? Of zouden er nog schadelijke stoffen door het filter heen kunnen?
Geplaatst: 09.10.2010 - 23:26
door Gast
Als het filter "vol" is gaat alles er door.
Geplaatst: 10.10.2010 - 10:46
door Hen3
Als het filter vol is gaat er toch niets door? Of komt er dan juist een hogere (onder-) druk waardoor ook de rommel er door geperst wordt?
Geplaatst: 10.10.2010 - 11:36
door Gast
Gaat er gewoon omheen en niet meer doorheen.
Geplaatst: 10.10.2010 - 22:32
door Hen3
AlexV70 schreef:Gaat er gewoon omheen en niet meer doorheen.
Ligt dat niet een beetje aan het ontwerp van het filter? Bij een luchtfilter vindt de lucht z'n wegen wel om langs het filter te komen, maar bij een brandstoffilter kan ik me wel voorstellen dat deze zo geconstrueerd is dat er maar 1 weg is: door het filterelement. Als deze dan vol zit, dan gaat er gewoon helemaal niets meer doorheen. Dat was ook wel het verschijnsel, er was geen brandstofdruk meer.
Als er inderdaad ongefilterde brandstof langs het filter heeft kunnen glippen, dan
moet er wel schade zijn in het systeem er na...