Beste mensen,
Ik heb sinds kort mijn V70 T5. Nu is het me opgevallen, dat wanneer ik soms door een kuiltje ga in de weg, of bij een bocht, dat ik een soort 'kloink'geluid linksvoor hoor.
Weet iemand wat dat is?
Het lijkt alsof er een veer stuk is of een schokbreker.
Ik heb helemaal geen verstand ervan, dus heeft iemand een idee?
klooink geluid linksvoor
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Bovenste rubber van de veerpoot verschoven of stabistangetjes
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Stabi stang inderdaad, maar de kans is ook zeer groot dat er een stuurkogel slecht is. Deze gaan bij 2 ton vaak stuk. Weet niet hoeveel jouw auto heeft gelopen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- aspire2
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 12.07.2010 - 21:52
nu 140000 km op de klok, ik heb 'm net, dus teruggaan naar de verkoper (=handelaar) of naar een dealer?
Wat zouden de kosten van zoiets kunnen zijn? En is het gevaarlijk om zo mee door te rijden/ of kan het verder niet veel kwaad?
Alvast weer dank voor alle reacties. Echt ideaal zo'n forum/.\\
Wat zouden de kosten van zoiets kunnen zijn? En is het gevaarlijk om zo mee door te rijden/ of kan het verder niet veel kwaad?
Alvast weer dank voor alle reacties. Echt ideaal zo'n forum/.\\
Met vriendelijke groet,
Chrisssssssss
Chrisssssssss
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Stabilisator stang of stuurkogel kosten allebei een paar tientjes en is vrij eenvoudig om te constateren of een van deze stuk is. Vervangen kost ook niet de hoofdprijs. Als je geen goed gevoel hebt bij de handelaar (heb e garantie?) kun je ook best naar de dealer gaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Herman41
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 24.04.2009 - 14:56
Volgens mij is dit een bekende kwaal van bepaalde types. Ik heb hetzelfde probleem, maar lang niet altijd. Het vervelende is dat er geen peil op te trekken is wanneer het optreedt.
De bandenboer waar ik altijd kom heeft exact hetzelfde probleem met zijn v70 en alles al vervangen wat er vervangen kan worden, maar 'kloink' blijft.
Kwaad kan het volgens hem niet.
Mijn V70 heeft de kwaal al sinds ik hem heb ( bij aanschaf 135.000 k, nu 197.000 k).
De bandenboer waar ik altijd kom heeft exact hetzelfde probleem met zijn v70 en alles al vervangen wat er vervangen kan worden, maar 'kloink' blijft.
Kwaad kan het volgens hem niet.
Mijn V70 heeft de kwaal al sinds ik hem heb ( bij aanschaf 135.000 k, nu 197.000 k).
V70 D5 2005 Summum geartronic, voll. zilvergrijs
Saab 9-3 2002 cabrio aero automaat steelgrey
Saab 9-3 2002 cabrio aero automaat steelgrey
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 13.12.2004 - 11:48
Misschien zitten ze er bij jou al op en is de oorzaak iets anders maar
ik had ook dergelijke klachten waar m'n dealer zich suf naar heeft gezocht. Uiteindelijk tip op dit forum opgevolgd. De dealer kende het bestaan van dit "tuinslangetje" volgens mij ook niet, maar dat was 'm ! Kan de link van de tip niet meer vinden maar ik had de tekst bewaard dus bij deze:
(quote) :
Het geluid werd veroorzaakt doordat er op de linker voor veer geen ''demper rubberje'' zat. Ik kon het niet geloven maar het geluid is echt weg! Rubbertje kost maar liefst 3,40 Euro. Monteren is simpel als je een krik hebt of 1 minutje in de werkplaats. De naam van het onderdeel: ISOLATOR met nummer 30639285.
Hoop dat dit voor jou ook de oplossing is !
Grtz!
ik had ook dergelijke klachten waar m'n dealer zich suf naar heeft gezocht. Uiteindelijk tip op dit forum opgevolgd. De dealer kende het bestaan van dit "tuinslangetje" volgens mij ook niet, maar dat was 'm ! Kan de link van de tip niet meer vinden maar ik had de tekst bewaard dus bij deze:
(quote) :
Het geluid werd veroorzaakt doordat er op de linker voor veer geen ''demper rubberje'' zat. Ik kon het niet geloven maar het geluid is echt weg! Rubbertje kost maar liefst 3,40 Euro. Monteren is simpel als je een krik hebt of 1 minutje in de werkplaats. De naam van het onderdeel: ISOLATOR met nummer 30639285.
Hoop dat dit voor jou ook de oplossing is !
Grtz!
Weer "thuis" in de V70 !
- Herman41
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 24.04.2009 - 14:56
Ok, ik zal het bij de volgende beurt even mee laten nemen, ik hoop dat het echt zo simpel is. Kan ik mijn bandenboer ook nog even blij maken, had ie zich een hoop kosten kunnen besparen...
In ieder geval bedankt voor de tip, prettig weekend.
In ieder geval bedankt voor de tip, prettig weekend.
V70 D5 2005 Summum geartronic, voll. zilvergrijs
Saab 9-3 2002 cabrio aero automaat steelgrey
Saab 9-3 2002 cabrio aero automaat steelgrey
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik ben wel benieuwd hoe je dit slangetje om de veer krijgt binnen 1 minuut. Beide veerpoten moeten worden gedemonteerd, de veerpoot uit elkaar met een veerspanner, slangetjes erom en alles weer in elkaar. Alles bij elkaar voor een goed geoutilleerde garage zeker een uur werk, maar denk eerder aan 2 uur.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
hier hoeft zeker de veerpoot niet voor uit elkaar.edraket schreef:Ik ben wel benieuwd hoe je dit slangetje om de veer krijgt binnen 1 minuut. Beide veerpoten moeten worden gedemonteerd, de veerpoot uit elkaar met een veerspanner, slangetjes erom en alles weer in elkaar. Alles bij elkaar voor een goed geoutilleerde garage zeker een uur werk, maar denk eerder aan 2 uur.
met een verenklem(op lucht) kun je de veren in gemonteerde
toestand vrij van de onderste veerschotel krijgen,waarna je de issolator
om de onderste winding kunt schuiven.
geen glans zonder wrijving
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zonder de veerpoot uit te bouwen? Ben bang dat dat niet gaat passen, maar heb het nog nooit geprobeerd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Hallo,
Bij mij precies hetzelfde euvel. Alleen geeft mijn dealer te kennen dat het de lagers bovenin de veerpoot zijn.
Waar zit dat "isolator" rubbertje dan precies? Is het makkelijk te controleren of mijn auto dat al heeft?
Groeten...
Bij mij precies hetzelfde euvel. Alleen geeft mijn dealer te kennen dat het de lagers bovenin de veerpoot zijn.
Waar zit dat "isolator" rubbertje dan precies? Is het makkelijk te controleren of mijn auto dat al heeft?
Groeten...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zit onderaan de veer
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Heb voor diverse collega's al de isolatoren (rubbers onderaan de veer waar hij in de schotel zit) gemonteerd.
OK, 1 minuut is kort, maar het kan heel gemakkelijk.
Auto links- of rechtsvoor op de krik en helemaal opkrikken totdat het wiel los komt van de grond. Nu is de veer uitgerekt en kun je, aan de achterkant het rubber om de veerschuiven. Doorschuiven totdat hij klem zit tussen veer en schotel.
Dit ook bij de andere zijde en mogelijk ben je verlost van dit vervelende geluid.
Tip: bij mij zat ooit een onderste motorsteun los waardoor ik, door het kantelen van de motor, ook een vervelend geluid hoorde. Heb alles aangedraaid en was verlost van de KLOINK!
OK, 1 minuut is kort, maar het kan heel gemakkelijk.
Auto links- of rechtsvoor op de krik en helemaal opkrikken totdat het wiel los komt van de grond. Nu is de veer uitgerekt en kun je, aan de achterkant het rubber om de veerschuiven. Doorschuiven totdat hij klem zit tussen veer en schotel.
Dit ook bij de andere zijde en mogelijk ben je verlost van dit vervelende geluid.
Tip: bij mij zat ooit een onderste motorsteun los waardoor ik, door het kantelen van de motor, ook een vervelend geluid hoorde. Heb alles aangedraaid en was verlost van de KLOINK!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heb je dat bij een Volvo V70 gedaan? Lijkt mij toch echt sterk. Als je de auto opkrikt is de veer nog steeds opgesloten tussen de veerschotel aan de boven en onderkant. Daar krijg jij echt geen kunststof buisje omheen. Je moet de veer inklemmen met een spanner om de kracht eraf te halen. En dat gaat om zeer grote krachten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
toch wel, een v70 uit 2000 en een v70 uit 2001, ging gemakkelijk en het euvel was verholpen...
Er komt voldoende ruimte onderaan tussen de veer en de schotel waardoor je het rubber er makkelijk tussen manoeuvreert.
Er komt voldoende ruimte onderaan tussen de veer en de schotel waardoor je het rubber er makkelijk tussen manoeuvreert.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12.10.2008 - 20:48
MMMM, bij ons ook maar eens kijken dan, hij doet het soms wel en soms niet. Je kunt er geen touw aan vast knopen wanner het gebeurt. Stabilisator stangertjes zit geen spelling op.
M.Vr.Groet Jasper
M.Vr.Groet Jasper
Volvo 854 Alter I 2,5 20V 601
Volvo 244 DL 1981 B230FD
Volvo 244 DL 1981 B230FD