Meningen gevraagd - Flushen of Verversen geartronic?

Plaats reactie
Koosvm
2nd Gear member

Beste forummers,

Wat is nou wijsheid. Ik heb niet echt een duidelijk overzicht kunnen vinden in een oude post. Als iemand die nog weet of kan vinden, kun je dan misschien een linkje hier plaatsen? Mijn geatronic heeft 212.000 km gelopen en schokt zo nu en dan een klein beetje bij terugschakelen, of als de motor koud is van N naar D, of bij optrekken. Bij handmatig schakelen van 2 naar 1 krijg ik de grootste schok. Opschakelen gaat boterzacht.

De vraag is, in de volvo handleiding (Vida) staat beschreven dat olie verversen van de geartronic inhoudt; alle olie eruit laten lopen via de olie-retour leiding (richting de koeler oid). Totaal iets van 7 liter ofzo. Ik neem aan dat dit flushen is.

Nu heb ik gesproken met Autrans in Lunteren. Die naar het schijnt toch een begrip is op (volvo) automaten gebied. Zij hebben afgeraden om te flushen, maar gaven advies om binnen een korte periode 2x olie af te tappen en gewoon bij te vullen (litertje of 3?)

Wat hebben jullie gedaan, en wat raden jullie aan. Wat is er op tegen om te flushen? Trek je bezinksel juist door de bak heen hiermee?
Oceanracer
Geartronic member

Het je al gezocht op "flushen" dan? Ik krijg 120 resultaten. Heb je het weekend even wat te lezen... :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Als je bang bent voor bezinksel dan kun je beginnen met aftappen van de olie. Vervolgens kun je de carterpan van de automaat eraf halen en goed schoonmaken. Als het goed is zitten daar enkele magneten op gemonteerd om ijzerslijpsel af te vangen. Even schoonmaken en terug monteren.

Vervolgens bak vullen en laten draaien met de keuzehandel even 10 seconden door alle versnellingen laten gaan. Weer aftappen en weer vullen. Dan denk ik dat je al een heel end verder bent.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Ripley
2nd Gear member

Zit volgens mij ook een oliefilter in? Zou ik dan wel vervangen.
tukkermax
1st Gear member

Dag,

ik het hetzelfde probleem gehad met mijn Cross Country uit 2002. Met nog geen 120.000 op de teller. Eerst laten flushen. Hielp niets. Uiteindelijk de hele bak laten reviseren bij Elferink Automaten revisie in Lunteren/Ede waar Ingmar Elferink de scepter zwaait. Perfecte kerel, perfecte service en in vergelijking met andere revisiebedrijven gewoon goedkoop. Maar het blijft een pechbak, die van mij. Eerst en gebroken naaldlager, daarna en lekkende forward koppeling. In beide gevallen onder volledige garantie hersteld. De automaat is zelfs zonder kosten voorzien van een ge-update versie van de forwardkoppeling. Mijn advis: niet laten flushen, direct naar Elferink.

Johan Leurink
edraket
7th Gear member

Wat is dit nu voor een advies. Er zijn heel veel mensen die met flushen hun bak nieuw leven hebben ingeblazen. Je kunt dan ook het advies geven om maar direct een nieuwe auto te kopen!
En als dat bedrijf zo goed is, hoe kan het dan dat je eerst last hebt van een gebroken naaldlager en vervolgens nog eens een lekkende forward koppeling? Ik krijg dan het gevoel dat de revisie niet voor niets zo goedkoop is geweest!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
tukkermax
1st Gear member

Klopt ik ben ook afgegaan op ervaringen met het flushen. Had bij mij helaas niet het gewenste effect. Daarom uiteindelijk de revisie. Die is prima uitgevoerd, maar, als gezegd, ik heb domme pech met deze automaat, zoals ik dat overigens ook met een eerdere Volvo heb gehad.
Wat de gebroken naaldlager betreft; dat hadden ze in Lunteren nog niet eerder meegemaakt. Alles wat ik er over kan vertellen is dat op de terugreis van vakantie er ineens een behoorlijk klap te horen was. De forwardkoppeling heeft mogelijk toen ook al een tik meegekregen (veronderstel ik zelf) en is later op de lasnaad (cnstruciefout Volvo) gaan lekken. Tot slot, met een aantal duizenden euro's aan kosten was die revisie nou ook weer niet zo heel goedkoop.
Ik hoor ondertussen wel van steeds meer kanten dat de automaat in mijn wagen bepaald niet tot de beste behoort die Volvo gemaakt heeft.
pimsam
3rd Gear member
Contacteer:

De AW bakken die Volvo gebruikt zijn net een van de betrouwbaarste op de markt. Alleen moet je, ondanks dat Volvo dat niet nodig acht, de olie regelmatig verversen.
Ik heb in mijn V70 nog een normale 4 traps automaat en daar laat ik bij een beurt ca 4 liter olie af en vul dit weer bij. Na 360.000 km schakelt deze nog steeds boterzacht. Bij de XC90 met GT heb ik nieuwe software laten plaatsen en de bak geflushed met goede olie. Ook deze schakelt nu weer prima en de vertraging bij wegrijden is er nog wel maar veel minder.
Maar je kunt natuurlijk altijd pech hebben met een bak. Het is tenslotte techniek en dat gaat nu eenmaal stuk, de een wat vaker dan de ander.
tukkermax
1st Gear member

Klopt helemaal. Mijn wagen heeft alle onderhoudsbeurten gehad. Bij de dealer. Pechbak dus.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”