Dynamo V50 vervangen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
gradje
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.10.2010 - 11:34

Mijn Dynamo is defect, en ik wil hem demonteren.
De Dynamo is reeds los, maar wat moet ik demonteren om hem eruit te kunnen halen? bvd Gradje
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

Wat voor motor heb je?

1.6 D, 2.0 D, 1.6, 1.8, 2.4? Bouwjaar?
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Gebruikersavatar
M@estro
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 05.06.2009 - 09:02
Locatie: Tilburg

Dat is toevallig. Mijn dynamo (of vrijloop poelie) is ook stuk.
Ik heb een 2.0D.

Het is begonnen met een penetrante geur als remmenstof (iemand waar de rem ooit warm/vastgelopen is weet wat ik bedoel). Nu heb ik ineens een rood uitroepteken met de melding "Laadsysteem Service Spoed" in het display.

Kan je de dynamo nameten? Als de motor loopt moet er ergens spanning uitkomen. Ik heb even gegoogled en kom ook veel berichten tegen over de vrijloop poelie op de dymamo. Als deze zou slippen, kan het dan zijn dat de dynamo zelf niet draait? of heb ik de werking van de vrijloop poelie dan niet goed begrepen?
'05 Volvo V50 2.0D Kinetic
'05 Volvo V50 2.0D Kinetic RIP
'03 Rover 45IDTi Sterling Saloon
'00 Rover 400IDT Saloon


";Assumption is mother of all f*ckups";
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

M@estro schreef:Dat is toevallig. Mijn dynamo (of vrijloop poelie) is ook stuk.
Ik heb een 2.0D.

Als deze zou slippen, kan het dan zijn dat de dynamo zelf niet draait? of heb ik de werking van de vrijloop poelie dan niet goed begrepen?
Als de vrijlooppoelie defect is gaat de multiriem heel erg "klapperen", dit is zelfs hoorbaar in de auto en zeker goed zichtbaar.

Wanneer er een melding komt dat de dynamo een storing heeft kun je dit het best even laten nameten (bv dealer). Vaak geeft de dynamo op een multimeter nog wel spanning, enkel onder last onvoldoende verrmogen om de accu bij te laden.
Veel voorkomende problemen bij een dynamo zijn de diodenset en de spanningsregelaar.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Gebruikersavatar
M@estro
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 05.06.2009 - 09:02
Locatie: Tilburg

ICEFOX schreef: Veel voorkomende problemen bij een dynamo zijn de diodenset en de spanningsregelaar.
Wordt de hele dynamo uitgewisseld als er problemen zijn met de diodenset of spanningsregelaar of kunnen ze deze onderdelen wisselen?

Maandag dan toch maar meteen langs de dealer. :(
'05 Volvo V50 2.0D Kinetic
'05 Volvo V50 2.0D Kinetic RIP
'03 Rover 45IDTi Sterling Saloon
'00 Rover 400IDT Saloon


";Assumption is mother of all f*ckups";
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

M@estro schreef: Wordt de hele dynamo uitgewisseld als er problemen zijn met de diodenset of spanningsregelaar of kunnen ze deze onderdelen wisselen?

Maandag dan toch maar meteen langs de dealer. :(
Er zijn wel revisiebedrijven die dit voor niet te veel geld kunnen vervangen, de dynamo moet tenslotte toch weer getest worden of deze naar behoren werkt.

Ook kun je er natuurlijk voor kiezen een gereviseerd exemplaar te plaatsen, scheelt toch weer iets op een nieuwe. Of er eentje op de sloop te zoeken.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
gradje
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.10.2010 - 11:34

Ik heb een 1.8 benzine uit 2004.

gr
Gradje
Gebruikersavatar
M@estro
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 05.06.2009 - 09:02
Locatie: Tilburg

Nou. Net mijn auto weer opgehaald bij de garage.
Voor een 2.0D kost het alles bij elkaar zo'n 650 euro. 3 uur arbeid, revisie dynamo, nieuwe accu en multiriem.
Daar zit de dynamo onder de brandstofpomp. Deze moet je aan de kant leggen. Dan kun je de spanner van de multiriem loszetten waardoor de riem eraf kan. Vervolgens de kabels en bouten van de dynamo halen en hij kan eruit.

Oorzaak van mijn doorgebrande dynamo: een kapotte accu...

Doordat de accu defect is zou de dynamo gedwongen worden om continue te laden, waardoor deze overleed.
De dynamo was dan ook heet. Ik kon mijn handen er niet meer ophouden. Daarbij stonk deze ook ontzettend.

Volgens het revisiebedrijf zou dit vaker voorkomen bij dit type Volvo.
Nu ben ik een regelmatige bezoeker (lees lezer) van het forum, maar heb hier nog nooit iemand over horen klagen.

Heb ik niet het hele verhaal gekregen of maar half begrepen?
'05 Volvo V50 2.0D Kinetic
'05 Volvo V50 2.0D Kinetic RIP
'03 Rover 45IDTi Sterling Saloon
'00 Rover 400IDT Saloon


";Assumption is mother of all f*ckups";
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27491
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Goeiemorgen zeg...

Ik heb eerder dit jaar met een kapotte dynamo op het werk gestaan.
Ben hiervoor afgesleept door de ANWB die in hun werkplaats nog het goede type dynamo hadden liggen.

Deze hebben ze kostenloos gemonteerd en hoefde alleen het onderdeel maar te betalen, was hiervoor nog geen 400 euro kwijt.

Overigens is mijn accu nog prima in orde
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

gradje schreef:Ik heb een 1.8 benzine uit 2004.
Voor het vervangen van de dynamo volg je de volgende handleiding klik.

Dan moet natuurlijk eerst de riem verwijderd zijn en dat doe je dan weer zo klik.

Naast de laadregelaar en de diodenset kunnen natuurlijk ook de koolborstels versleten zijn...

Wellicht dat het inmiddels al gelukt was?
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Gebruikersavatar
Giuseppe
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 28.03.2008 - 11:17
Locatie: De Meern

Is dit een bekend probleem van de S40?

Afgelopen zomer is dit ook al bij mij gebeurd, 320 euro incl. montage.
Wel de auto een dag kwijt geweest.
MY05 S40 2.0D Momentum, High Performance Audio, 17'Sculptor/zomer, 16' Clava/winter, Bi-xenon, Telefoon.
MY07 S40 D5 Geartronic Edition II Sport, Premium Sound, Zomer-Zaurak Diamond Cut, Winter-Sculptor
Smirky
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 29.09.2006 - 13:00
Locatie: Tessenderlo

vandaag een piepend geluid te horen ( dacht eerst aan de turbo ) maar na het opentrekken van de motorkap nam ik een verbrande geur waar thv de dynamo.
Heb heel soms de melding dat mijn batterij spanning laag is.
Is het aan te raden om nu batterij en dynamo samen te vervangen? De wagen is nu 5 jaar met 110 dkm
Volvo V50 MY06 1,6D Fasttech tuned
Momentum, Barentz Blue, 17inch Sculptor, Aluminium inleg, Spoiler, Parrot 3300 GPS, Trekhaak, Parkeersensoren, High performance audio, etc...
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27491
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In ieder geval de dynamo, bij mij is de accu nu bijna 7 jaar oud en heeft de "klap" van een kapotte dynamo overleefd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

O nou, ga dan maar vast weer sparen Ferdi ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27491
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Scheelt dat een accu niet zo heel duur is en heb ook echt in m'n achterhoofd dat die een keer "de geest geeft".
Mocht het deze winter ook weer zulk weer worden als vorig jaar laten we de accu ook nog eventjes netjes vervangen :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”