How to: microschakelaars deurslot V70/S70 vervangen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
niwesa
2nd Gear member

Onderstaand een beschrijving van mijn ervaringen m.b.t. tot het vervangen van de microswitches van het deurmechanisme van de Volvo V/S70. Schakelaartjes komen van Conrad, en kosten slechts 2,37 euro per stuk. De verzendkosten zijn meer helaas.

Microschakelaars geven vaak problemen m.b.t. tot de werking van de binnenverlichting. Een nieuw slot kost ruim 200 euro. En met een tweedehands weet je nooit precies hoe de staat is van de schakelaartjes.

Eerst de oude schakelaars verwijderd. Is even prutsen maar uiteindelijk wel gelukt. Heb de oude schakelaars met een klein tangetje kapot geknepen en losgesoldeerd. Overtollige soldeer weggezogen

Afbeelding

Vervolgens de boel ontvet en de schakelaars met secondelijm vastgelijmd. De soldeerpennetjes van de schakelaars vallen precies in de contacten van het slot.

Afbeelding

Vervolgens de contacten gesoldeerd.

Afbeelding

Had helaas niets in huis om de contacten af te schermen. Morgen even kijken voor een twee componentenlijm om de schakelaartjes in te smeren.
De schakelaars komen van Conrad. Bestelnummer Bestnr.: 703152 - 89

Afbeelding

Al met al een leuk klusje voor de avonduren. Ben er wel een uurtje mee bezig geweest, maar de kostenbesparing is het waard.
heerhugo
2nd Gear member

Mooie repo!
Volvo S80 2.4 T (235 Pk Rica) Automaat '00
Volvo C70 Cabrio 2.4 T (193 PK) Automaat '99
Volvo C70 Coupe 2.4 T (237 PK Ziptuning) Automaat '02
donald1957
2nd Gear member

niwesa schreef:Onderstaand een beschrijving van mijn ervaringen m.b.t. tot het vervangen van de microswitches van het deurmechanisme van de Volvo V/S70. Schakelaartjes komen van Conrad, en kosten slechts 2,37 euro per stuk. De verzendkosten zijn meer helaas.

Microschakelaars geven vaak problemen m.b.t. tot de werking van de binnenverlichting. Een nieuw slot kost ruim 200 euro. En met een tweedehands weet je nooit precies hoe de staat is van de schakelaartjes.

Eerst de oude schakelaars verwijderd. Is even prutsen maar uiteindelijk wel gelukt. Heb de oude schakelaars met een klein tangetje kapot geknepen en losgesoldeerd. Overtollige soldeer weggezogen

Afbeelding

Vervolgens de boel ontvet en de schakelaars met secondelijm vastgelijmd. De soldeerpennetjes van de schakelaars vallen precies in de contacten van het slot.

Afbeelding

Vervolgens de contacten gesoldeerd.

Afbeelding

Had helaas niets in huis om de contacten af te schermen. Morgen even kijken voor een twee componentenlijm om de schakelaartjes in te smeren.
De schakelaars komen van Conrad. Bestelnummer Bestnr.: 703152 - 89

Afbeelding

Al met al een leuk klusje voor de avonduren. Ben er wel een uurtje mee bezig geweest, maar de kostenbesparing is het waard.
Bij mij blijft af en toe de binnenverlichting branden en krijg ik de melding 'bestuurdersportier niet gesloten' (o.i.d.) Kan dit ook door de switches komen ? Gebeurt m.n. 's ochtends als het koud is.
donald1957
2nd Gear member

Bij mij blijft af en toe de binnenverlichting branden en krijg ik de melding 'bestuurdersportier niet gesloten' (o.i.d.) Kan dit ook door de switches komen ? Gebeurt m.n. 's ochtends als het koud is.
The Volvoboy
7th Gear member

donald1957, Ja, denk het wel.

Ik heb samen met m'n vader de switch gewoon gerepareerd met een stukje dik papier. Bij ons was het zelfs zo erg dat als je de deur met een noodsmak dicht had geslagen (zodat de binnenverlichting uit was), de binnenverlichting tijdens het rijden vaak weer aan ging (en ook de voetenverlichting)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Cory
1st Gear member

Heel ander geval bij mij: het contact van de passagiersdeur werkte al lang helemaal niet meer. Dus geen binnenverlichting bij openen van de deur en geen alarmschakeling op de deur.
Dat bleek te komen doordat de vaalwitte pal die de schakelaar bedient (op de foto's hierboven goed te zien, wordt door de slotpal bediend) niet voldoende bewoog - ofwel: de schakelaar kwam helemaal niet meer "los". Ik weet niet of op die pal een veer o.i.d. op behoort te zitten, maar bij mij zit die er dus niet (meer) op of is het draaipunt zo ver vervuild dat de pal uit zichzelf (tegen de zwaartekracht in?) of onder druk van de schakelaar niet meer voldoende vrij draait. Beweegt te zwaar om de veerkracht die in de schakelaar zit de pal omhoog te laten drukken, zeg maar.
Het kostte nog even moeite om deze diagnose te stellen, en daar iets op te vinden. Uiteindelijk heb ik met een klein veertje wat ik had liggen de pal onder druk gezet, zodat deze nu altijd (ik hoop tenminste dat 't lang blijft zitten!) de schakelaar bedient als het slot geopend wordt.

AfbeeldingOp de foto het slot met het veertje

Was een priegelwerkje - dat veertje komt -denk ik- van zoiets als het klepje van een wandcontactdoos voor vochtige ruimten. Om het enigzins te borgen heb ik een klein hoekje om de onderkant van de witte pal gebogen, en een recht stukje achter de schakelaar langs gedrukt. Daarvoor moest ik wel een plastic borgpalletje wegsnijden, maar ik hoop dat als de schakelaar vastgesoldeerd zit deze zonder palletje goed blijft zitten. Dat palletje zal wel bedoeld zijn om de schakelaar te positioneren bij monteren; heb ik dus op dit moment niet nodig want de schakelaar zelf werkt goed...
©orné - kracht zit 'm in het vermogen de tong en de rechterhand/-voet te nuanceren
'97 ('04, D) V70 T-5 Exclusive AUT bordeauxrood
'14 ('21, EE) XC70 T6 AWD Polestar Summum (B6304T4 TF-80SCAWD) Seashell metallic (484) "loaded" is een understatement
... en 'n drie- en paar tweewielers
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”