Pagina 1 van 1

verstuiver lek

Geplaatst: 17.10.2010 - 21:09
door Maarten
hallo allemaal,
het is alweer een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst wat gepost heb,maar dat is alleen maar een teken dat de volvo probleemloos zijn werk deed. :roll:
dat wil zeggen,tot midden vorige week :(
vanuit het niets begon hij opeens met slecht starten,en dan voornamelijk met warme motor.
startte hij eerst met één tik,en dan lopen,nu moet ie soms wel 'twintig keer rond"voordat ie aanslaat. :evil:
als ie eenmaal loopt draait ie gewoon als vanouds,heerlijk soepel en geen merkbaar vermogens verlies of rare rookpluimen.

heb hem ondertussen ook bij de dealer langs gehad,en daar kwamen wel wat kleine storinkjes uit,maar niets wat het slechte starten kon verklaren.
na wat verder zoeken vonden ze één verstuiver die lek was.(gooide bijna alle diesel rechtstreeks naar de retourleiding.

nu is mijn vraag,hoe groot is de kans dat de volgende drie verstuivers binnen korte tijd ook dit mankement gaan vertonen?
er komt nu dinsdag een nieuwe verstuiver in,maar had ik hem misschien ook kunnen laten reviseren? :oops:

heb er deze week ook een nieuwe accu in gezet,en om de massakabel uit te sluiten heb ik die ook maar nieuw bestelt(was aardig groen waar hij de huls in gaat)

het gaat trouwens om een V40 1.9(common rail)diesel uit 2003 met 285.000 km op de teller.

groet,Maarten

Re: verstuiver lek

Geplaatst: 17.10.2010 - 22:19
door Ripley
Maarten schreef:na wat verder zoeken vonden ze één verstuiver die lek was.(gooide bijna alle diesel rechtstreeks naar de retourleiding.
Ben zeker geen expert op het gebied van diesels, maar verstuivers hebben volgens mij geen retourleiding? De common rail waarop ze gemonteerd zitten, heeft de retourleiding. Verstuivers willen wel eens een beetje open blijven staan als ze vies worden en dan loopt de bransdtof (die immers onder druk blijft als je de auto uit zet) in de cilinder. Dat start niet lekker. Lijkt mij dat je om te beginnen probeert de verstuiver ultrasoon te reinigen door een gespecialiseerd bedrijf en dan maar meteen de hele set. Kost volgens mij iets van 100 euro.

Geplaatst: 18.10.2010 - 11:59
door Ramon&Ramon
Injectoren(verstuivers)hebben wel degelijk een retourleiding,als de injector inwendig lekt heb je dus het euvel van slecht starten,beter is natuurlijk om ze alle vier te vervangen!

Geplaatst: 18.10.2010 - 12:53
door Ripley
I stand corrected :oops:

Geplaatst: 18.10.2010 - 20:17
door Maarten
Ramon&Ramon schreef:Injectoren(verstuivers)hebben wel degelijk een retourleiding,als de injector inwendig lekt heb je dus het euvel van slecht starten,beter is natuurlijk om ze alle vier te vervangen!
tja,dan weet je wel zeker dat je er voorlopig geen last meer mee krijgt,maar 4 verstuivers in één keer laten vervangen komt dan volgens mijn matige rekenkunst al gauw neer op zo'n 1200,= euro :shock:

de dealer adviseerde ook om "eerst" er maar één te vervangen...

zijn deze verstuivers ook te reviseren,of is dat niet mogelijk met dit type?

Geplaatst: 18.10.2010 - 23:19
door Ramon&Ramon
Maarten schreef:
Ramon&Ramon schreef:Injectoren(verstuivers)hebben wel degelijk een retourleiding,als de injector inwendig lekt heb je dus het euvel van slecht starten,beter is natuurlijk om ze alle vier te vervangen!
tja,dan weet je wel zeker dat je er voorlopig geen last meer mee krijgt,maar 4 verstuivers in één keer laten vervangen komt dan volgens mijn matige rekenkunst al gauw neer op zo'n 1200,= euro :shock:

de dealer adviseerde ook om "eerst" er maar één te vervangen...

zijn deze verstuivers ook te reviseren,of is dat niet mogelijk met dit type?
De dealer rekent 1200 euro,er zijn gelukkig meer mogelijkheden te bedenken!

Geplaatst: 19.10.2010 - 22:46
door Maarten
thnx voor de info zover.
heb nu één nieuwe verstuiver erin zitten,en hij start weer als een nieuwe.
voorlopig laat ik het hier maar even bij.
mocht er later weer eentje gaan lekken maar eens verder kijken.
groet,Maarten.

Geplaatst: 20.10.2010 - 00:29
door Bart Giesen
Ben eigenlijk wel benieuwd wat het 'merkbare' resultaat zal zijn bij een diesel, als je vrestuivers alle 4 laat schoonmaken / stellen.

Geplaatst: 20.10.2010 - 10:40
door eouwehand
Bart Giesen schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd wat het 'merkbare' resultaat zal zijn bij een diesel, als je vrestuivers alle 4 laat schoonmaken / stellen.
Ben ook wel benieuwd naar het resultaat. Wat is eigenlijk de levensduur van een verstuiver?

Geplaatst: 21.10.2010 - 07:46
door Bart Giesen
Eouwehand, ik zie dat jij ook een 115pk hebt :D Als jij dat nou even laat doen, doe ik het daarna wel als het je bevalt :P

Geplaatst: 21.10.2010 - 20:26
door eouwehand
Bart Giesen schreef:Eouwehand, ik zie dat jij ook een 115pk hebt :D Als jij dat nou even laat doen, doe ik het daarna wel als het je bevalt :P
Laten we nou geen overhaaste dingen gaan doen Bart. Zodra de symptonen zich voortdoen zal ik mn vrestuivers is laten afstellen/schoonmaken.
Tot die tijd ben ik gewoon benieuwd naar de kosten dan weet ik een beetje waar ik op moet gaan rekenen.

Geplaatst: 22.10.2010 - 00:01
door Bart Giesen
Hmm, ik had gehoopt dat je mijn voorgaande bericht sarcastisch zou opvatten, maar helaas; je neemt 'm serieus haha.

P.s google maar eens op verstuivers reinigen. Best interessante beelde / prijzen

Geplaatst: 23.10.2010 - 21:53
door Nald
Heb eej de verstuivers wel allemaal laten testen? Ik weet niet hoe goed de meeste garages zijn uitgerust tegenwordig em of ze dat hebben liggen.

Maar soms zit er wel eens een vuiltje in de verstuiver en dat wil er wel eens uitkomen met demonteren van de verstuiver en laten weken in de diesel, of er gewoon hoge druk op zetten.

Als dit niet kan bij een garage kan je dit ook laten doen bij een landbouwmechanisatie bedrijf, die zijn ook gespecialiseerd in diesels. Die hebben ook een goedkoper uurtarief :p

Geplaatst: 24.10.2010 - 23:11
door Ramon&Ramon
Nald schreef:Heb eej de verstuivers wel allemaal laten testen? Ik weet niet hoe goed de meeste garages zijn uitgerust tegenwordig em of ze dat hebben liggen.

Maar soms zit er wel eens een vuiltje in de verstuiver en dat wil er wel eens uitkomen met demonteren van de verstuiver en laten weken in de diesel, of er gewoon hoge druk op zetten.

Als dit niet kan bij een garage kan je dit ook laten doen bij een landbouwmechanisatie bedrijf, die zijn ook gespecialiseerd in diesels. Die hebben ook een goedkoper uurtarief :p

We hebben het hier over een commonrail diesel,dat is andere koek dan bij de oudere diesels,deze gaan inwendig lekken,waardoor de opbrengst te laag is om goed te kunnen werken.
Rima verkoopt nieuwe voor 165 euro ex btw per stuk,dat is de helft van de prijs in vergelijk met de dealer.

Geplaatst: 25.10.2010 - 20:31
door Nald
Nieuwere landbouwmachines zijn al lang uitgerust met common rail motoren.

Geplaatst: 25.10.2010 - 23:49
door Ripley
Kon het niet laten:

Afbeelding

Geplaatst: 26.10.2010 - 14:06
door Ramon&Ramon
We hebben het hier over de Volvo personenwagen diesels en niet over landbouwmachines toch?

Geplaatst: 26.10.2010 - 18:23
door Nald
excuus had je quote verkeerd gelezen zoals jij het had gequot leek het niet dat het over het demonteren van de verstuivers ging.

Geplaatst: 26.10.2010 - 23:28
door Ramon&Ramon
Voor alle duidelijkheid nog even,electronisch,s gestuurde verstuivers kun je dus niet in een bakje diesel leggen om het vuil te verwijderen,dan weet je zeker dat je ze gelijk in de kliko kunt deponeren!