Banden met lagere snelheidscode dan topsnelheid
- bjacobs
- 2nd Gear member
Ik ben van plan om ter voorbereiding van de winter en voor off-road toepassingen de voorbanden van mijn XC70 (voor nu: Michelin Latitude HP, achter Michelin Synchrone) te vervangen door Michelin Latitude Cross met maat 215/65 R16. De snelheidscode van de Latitude Cross is volgens mij maximaal met T (<190 km/uur) te verkrijgen terwijl de topsnelheid van de XC70 200 km/uur bedraagt. Voor winterbanden is het toegestaan om dit te doen mits er op het dashbord duidelijk kenbaar gemaakt wordt dat de maximale toegestane snelheid lager is. Hoe zit het met deze 4x4 terreinbanden ? Het zijn in werkelijkheid geen echte winterbanden alhoewel het in combinatie met de vierwielaandrijving van de XC70 toch zeer goede banden voor in de sneeuw zijn. Is dit toegestaan of krijg ik straks problemen met de APK keuring ?
Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline 2011
Toyota Corolla 1.6 VTT-i Aut. 2001
Volvo XC70 2.5 T Geartronic 2004
Ford Focus 1.8 Collection Wagon 2001
Lancia Ypsilon 1.1 Elefantino Blu 1998
Fiat Cinquecento 1.1 Sporting 1995
Daihatsu Charade 1.0 1989
Mini 1000E 1984
Datsun 120A FII Coupe de Luxe 1979
Mini 1000E 1984
- bjacobs
- 2nd Gear member
Ja, achter heb ik Synchrone 4x4 die nog voldoende profiel hebben. Het liefst heb ik deze ook voor maar volgens mij zijn ze niet meer in de maat 215/65 R16 H te verkrijgen.
Mini 1000E 1984
Mini 1000E 1984
- Alchemist
- 3rd Gear member
In NL ben je wettelijk verplicht om banden met de correcte snelheidsindex te monteren. Als je auto niet voldoet aan de wettelijke technische eisen ben je uiteraard niet verzekerd.
Ook in Duitsland heb je een probleem....
Als je daar gecontroleerd wordt en ze vinden banden met een te lage snelheidsindex, mag je niet meer verder rijden tot er banden met de juiste index gemonteerd zijn = afslepen naar een garage en nieuwe banden kopen.
Vermoedelijk hebben ze er ook wel een mening over als je bij een ongeluk betrokken raakt.
In België wordt de auto hierom APK (Technische keuring) afgekeurd, tenzij je een sticker op 't dashboard hebt.
Hoe het in andere landen is weet ik niet, maar je neemt in ieder geval een onnodig juridisch risico.
Achemist
Ook in Duitsland heb je een probleem....
Als je daar gecontroleerd wordt en ze vinden banden met een te lage snelheidsindex, mag je niet meer verder rijden tot er banden met de juiste index gemonteerd zijn = afslepen naar een garage en nieuwe banden kopen.
Vermoedelijk hebben ze er ook wel een mening over als je bij een ongeluk betrokken raakt.
In België wordt de auto hierom APK (Technische keuring) afgekeurd, tenzij je een sticker op 't dashboard hebt.
Hoe het in andere landen is weet ik niet, maar je neemt in ieder geval een onnodig juridisch risico.
Achemist
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
-
- 3rd Gear member
In Duitsland is het toegestaan om winterbanden een snelheidsklasse lager te monteren als de voorgeschreven zomerbanden. Wel dien je dan een sticker op je dashbord te plakken waarop de max. snelheid van je gemonteerde winterbanden staat vermeld.
Op die manier voldoe je in Duitsland aan alle juridische verplichtingen.
En in NL heb ik nog nooit gehoord dat een auto APK afgekeurd werd om deze reden. Ik heb nog een Mercedes W124/ 300E met een dikke 6 pitter en die heeft T winterbanden. Netjes een sticker op het dashbord met niet harder dan 190km/h en de auto is nog nooit afgekeurd. ( net weer voor een jaartje verse APK erop gehad)
Groeten, Jan.
Op die manier voldoe je in Duitsland aan alle juridische verplichtingen.
En in NL heb ik nog nooit gehoord dat een auto APK afgekeurd werd om deze reden. Ik heb nog een Mercedes W124/ 300E met een dikke 6 pitter en die heeft T winterbanden. Netjes een sticker op het dashbord met niet harder dan 190km/h en de auto is nog nooit afgekeurd. ( net weer voor een jaartje verse APK erop gehad)
Groeten, Jan.
-
- 8th Gear member
Goh, dat is de 3e keer dat ik iets van gelijke strekking lees hier..
Dus met een sticker op het dashboard mag je met een lagere snelheidsindex rijden?
Dus met een sticker op het dashboard mag je met een lagere snelheidsindex rijden?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 3rd Gear member
Inderdaad. Maar houd je je daar niet aan en veroorzaak je een ongeval wat aantoonbaar te wijten is aan een te hoge snelheid, dan heb je natuurlijk alsnog een probleem.
In Duitsland is het zo dat als je, zelfs op een Autobahn waar geen snelheidslimiet geldt, bij een ongeval betrokken raakt waaruit blijkt dat je je snelheid niet hebt aangepast aan de omstandigheden, je als schuldige wordt aangemerkt van het ongeval met alle problemen van dien. Daarom zie je ook dat men in Duitsland over het algemeen veel beter anticipeert op de omstandigheden in het verkeer. Ik heb veel in Duitsland gereden en rijd er nog veel ( ik doe daar veel zaken) en ik moet zeggen dat ik over het algemeen de duitse automobilisten beter vind rijden dan in NL. En uitzonderingen zijn er overal, ook daar zijn gekken, maar algemeen gesproken dus.
En het puntenrijbewijs daar maakt ook dat je je wel 3 maal bedenkt voordat je je ernstig misdraagt als je rijbewijs je lief is.
Veel Nederlanders realiseren zich niet dat sinds enige jaren ook zij punten kunnen krijgen in Flensburg na verkeersovertredingen. En daarmee ook een rijontzegging in Duitsland kunnen krijgen. Ik ken een paar lieden die dachten dat ze bij onze Oosterburen de regels aan hun laars konden lappen en die werden zonder pardon ridder te voet.
Maar goed, dat heeft dus niets te maken met de snelheidscodering van de winterbanden, dus maar weer on-topic.
Groeten, Jan.
In Duitsland is het zo dat als je, zelfs op een Autobahn waar geen snelheidslimiet geldt, bij een ongeval betrokken raakt waaruit blijkt dat je je snelheid niet hebt aangepast aan de omstandigheden, je als schuldige wordt aangemerkt van het ongeval met alle problemen van dien. Daarom zie je ook dat men in Duitsland over het algemeen veel beter anticipeert op de omstandigheden in het verkeer. Ik heb veel in Duitsland gereden en rijd er nog veel ( ik doe daar veel zaken) en ik moet zeggen dat ik over het algemeen de duitse automobilisten beter vind rijden dan in NL. En uitzonderingen zijn er overal, ook daar zijn gekken, maar algemeen gesproken dus.
En het puntenrijbewijs daar maakt ook dat je je wel 3 maal bedenkt voordat je je ernstig misdraagt als je rijbewijs je lief is.
Veel Nederlanders realiseren zich niet dat sinds enige jaren ook zij punten kunnen krijgen in Flensburg na verkeersovertredingen. En daarmee ook een rijontzegging in Duitsland kunnen krijgen. Ik ken een paar lieden die dachten dat ze bij onze Oosterburen de regels aan hun laars konden lappen en die werden zonder pardon ridder te voet.
Maar goed, dat heeft dus niets te maken met de snelheidscodering van de winterbanden, dus maar weer on-topic.
Groeten, Jan.
-
- 8th Gear member
Ja klopt allemaal, de quote hierboven intrigeert mij echter.broker schreef: In Duitsland is het zo dat als je, zelfs op een Autobahn waar geen snelheidslimiet geldt, bij een ongeval betrokken raakt waaruit blijkt dat je je snelheid niet hebt aangepast aan de omstandigheden, je als schuldige wordt aangemerkt van het ongeval met alle problemen van dien.
De omstandigheden en de daarbijbehorende snelheid, zijn vrij interpreteerbaar.
Daarbij komt dat er nog steeds geen absolute definitie is wat een winterband is, bij de Duitse overheid. ( dit duurt echter niet lang meer..)
Alleen dat er een M en een S op moet staan, maar die staan ook op sommige zomerbanden.
Als je auto aan de Nederlandse wetten en regels voldoet en je hebt een Nederlandse verzekering, heb je (nog) niets te vrezen.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Dit zegt de Duitse wetgever
§ 2 Abs. 3a StVO
Straßenbenutzung durch Fahrzeuge
(3a) Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwaschanlage. Wer ein kennzeichnungspflichtiges Fahrzeug mit gefährlichen Gütern führt, muss bei einer Sichtweite unter 50 m, bei Schneeglätte oder Glatteis jede Gefährdung anderer ausschließen und wenn nötig den nächsten geeigneten Platz zum Parken aufsuchen.
De boetes zijn de volgende:
102012
Sie passten als Führer des Kraftfahrzeugs die Ausrüstung nicht an die Wetterverhältnisse an.
€ 20
§ 2 Abs. 3a, § 49 StVO; § 24 StVG; 5a BKat
102702
Sie passten als Führer des Kraftfahrzeugs die Ausrüstung nicht an die Wetterverhältnisse an und behinderten dadurch Andere.
€ 40
§ 2 Abs. 3a, § 1 Abs. 2, § 49 StVO; § 24 StVG; 5a.1 BKat; § 19 OWiG
Rob
§ 2 Abs. 3a StVO
Straßenbenutzung durch Fahrzeuge
(3a) Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwaschanlage. Wer ein kennzeichnungspflichtiges Fahrzeug mit gefährlichen Gütern führt, muss bei einer Sichtweite unter 50 m, bei Schneeglätte oder Glatteis jede Gefährdung anderer ausschließen und wenn nötig den nächsten geeigneten Platz zum Parken aufsuchen.
De boetes zijn de volgende:
102012
Sie passten als Führer des Kraftfahrzeugs die Ausrüstung nicht an die Wetterverhältnisse an.
€ 20
§ 2 Abs. 3a, § 49 StVO; § 24 StVG; 5a BKat
102702
Sie passten als Führer des Kraftfahrzeugs die Ausrüstung nicht an die Wetterverhältnisse an und behinderten dadurch Andere.
€ 40
§ 2 Abs. 3a, § 1 Abs. 2, § 49 StVO; § 24 StVG; 5a.1 BKat; § 19 OWiG
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- bjacobs
- 2nd Gear member
Zeer interessant allemaal...Op de banden Michelin Latutide HP als ook op de Michelin 4x4 Synchrone banden staat een M+S teken. Betekent dit dat ik deze dan ook in Duitsland onder winterse omstandigheden mag voeren ?
Mini 1000E 1984
Mini 1000E 1984
-
- 5th Gear member
Ik heb wel eens een auto gehuurd waar de topsnelheid begrenst was tot 170 km/h omdat de banden gedowngrade waren. Of dat in NL wettelijk van enige betekenis is weet ik niet. Ik heb ook geen idee of dat met een Volvo kan.
Wat betreft M+S symbolen en de veronderstelde winterbandenplicht in Duitsland vond ik het heel leerzaam om er de Duitse wikipedia eens op na te lezen http://de.wikipedia.org/wiki/Autoreifen ... -Reifen.29
Wat betreft M+S symbolen en de veronderstelde winterbandenplicht in Duitsland vond ik het heel leerzaam om er de Duitse wikipedia eens op na te lezen http://de.wikipedia.org/wiki/Autoreifen ... -Reifen.29
-
- 8th Gear member
Zeker, en dan ook dit stukje..
Ob die sogenannte 7 °C-Empfehlung als Marketingmaßnahme oder aufgrund früherer Reifenentwicklungen entstanden ist, lässt sich nicht nachvollziehen. Sie besagt, dass Winterreifen bei Temperaturen unter 7 °C bessere Eigenschaften als Sommerreifen hätten. Solche pauschalen Aussagen sind jedoch durch verschiedene Tests widerlegt worden[1]. Aus heutiger Sicht unabhängiger Fachleute ist diese Empfehlung deshalb stark relativiert worden: Auch bei Temperaturen knapp über dem Gefrierpunkt können mit Sommerreifen sowohl auf nasser als auch auf trockener Fahrbahn kürzere Bremswege erzielt werden als mit vergleichbaren Winterreifen[2]. Die Beschaffenheit der Straße (insbesondere, ob Schnee auf ihr liegt) hat einen erheblich größeren Einfluss als die Temperatur allein.
[1] http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-42736577.html
Ob die sogenannte 7 °C-Empfehlung als Marketingmaßnahme oder aufgrund früherer Reifenentwicklungen entstanden ist, lässt sich nicht nachvollziehen. Sie besagt, dass Winterreifen bei Temperaturen unter 7 °C bessere Eigenschaften als Sommerreifen hätten. Solche pauschalen Aussagen sind jedoch durch verschiedene Tests widerlegt worden[1]. Aus heutiger Sicht unabhängiger Fachleute ist diese Empfehlung deshalb stark relativiert worden: Auch bei Temperaturen knapp über dem Gefrierpunkt können mit Sommerreifen sowohl auf nasser als auch auf trockener Fahrbahn kürzere Bremswege erzielt werden als mit vergleichbaren Winterreifen[2]. Die Beschaffenheit der Straße (insbesondere, ob Schnee auf ihr liegt) hat einen erheblich größeren Einfluss als die Temperatur allein.
[1] http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-42736577.html
-
- 5th Gear member
Precies, tel daar bij op de wetstekst die al door gsx750r gepost is.......
-
- 5th Gear member
Ik zie het zo: In die wet staat nergens dat je van maand X tot maand Y moet rijden met een band voorzien van keurmerk Z, er staat wel "Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung"
Als ik van die tekst uit ga* zit ik ook in de winter op de Duitse autobahn goed met mijn Pirelli Zero Nero, mits er geen sneeuw/ijs op de weg ligt natuurlijk. En ook vanuit veiligheidsoogpunt is die band het hele jaar door een goede keuze, zeker in NL
Nu kom ik ondertussen wel met het topic op 'glad ijs' banden zijn bijna een religie en iedereen heeft er zo zijn ideeën over.
* Ik ga er dan wel van uit dat er verder geen andere wetten en regelgeving van toepassing is, of dit inderdaad zo is vraag je het best aan de Duitsers
Als ik van die tekst uit ga* zit ik ook in de winter op de Duitse autobahn goed met mijn Pirelli Zero Nero, mits er geen sneeuw/ijs op de weg ligt natuurlijk. En ook vanuit veiligheidsoogpunt is die band het hele jaar door een goede keuze, zeker in NL
Nu kom ik ondertussen wel met het topic op 'glad ijs' banden zijn bijna een religie en iedereen heeft er zo zijn ideeën over.
* Ik ga er dan wel van uit dat er verder geen andere wetten en regelgeving van toepassing is, of dit inderdaad zo is vraag je het best aan de Duitsers
-
- 7th Gear member
-
- 8th Gear member
@ Edwin
Zo zie ik het ook.
Bij mij komen er alleen winterbanden onder als het richting Oostenrijk gaat in de winter, en daarna er snel weer af.
Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik op tijd stilsta als dat nodig is.
Op het natte ZOAB met flipflop banden..brrrrr
Zo zie ik het ook.
Bij mij komen er alleen winterbanden onder als het richting Oostenrijk gaat in de winter, en daarna er snel weer af.
Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik op tijd stilsta als dat nodig is.
Op het natte ZOAB met flipflop banden..brrrrr
- bjacobs
- 2nd Gear member
Waar kan ik zo'n sticker kopen met daarop max. 190 km/uur en hoe ziet die eigenlijk eruit ? Jan, kun je misschien een foto hiervan op het forum zetten ?
Ik ben er namelijk achtergekomen dat de Michelin Synchrone 4x4 215/65 R16 al een paar jaar niet geproduceerd wordt. Omdat ik toch vaker in het terrein wil rijden en de Michelin Latitude Tour 4x4 HP (H-code) hiervoor niet echt geschikt is, overweeg ik toch serieus om de Michelin Latitude 4x4 Cross (T-code) te monteren ondanks de hogere topsnelheid van mijn 2.5T. Dan maar niet voluit blazen op de Duitse Autobahn...
Ik ben er namelijk achtergekomen dat de Michelin Synchrone 4x4 215/65 R16 al een paar jaar niet geproduceerd wordt. Omdat ik toch vaker in het terrein wil rijden en de Michelin Latitude Tour 4x4 HP (H-code) hiervoor niet echt geschikt is, overweeg ik toch serieus om de Michelin Latitude 4x4 Cross (T-code) te monteren ondanks de hogere topsnelheid van mijn 2.5T. Dan maar niet voluit blazen op de Duitse Autobahn...
Mini 1000E 1984
Mini 1000E 1984
-
- 3rd Gear member
Een rond stickertje, ongeveer 2 cm doorsnede, als een gebodsbord wit met rode rand met de snelheid in het midden vermeld. Vaak gratis bij je bandenboer mee te nemen. Foto's plaatsen heb ik altijd ruzie mee. ( mijn fout maar ik krijg het niet voor elkaar). Opplakken op een voor de bestuurder duidelijk zichtbare plaats.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.