De aanleiding voor deze aankoop is helaas een scheiding, de leaseauto van mijn ex vrouw zat in de bijtelling. Zelf heb ik een Audi A5 sportback als leasewagen, deze zou me netto 650 euro in de maand kosten in de bijtelling. Gelet op het aantal privé kilometers is me dit veel te duur.
Ergo, er moest dus een auto komen.
Nu heb ik zelf eerder ook een V70 D5 Geartronic gehad in de lease, en dat was een hele fijne auto. Voordat iemand vraagt: waarom niet weer een Volvo in de lease? - dit heeft te maken met het niet kunnen voldoen aan de emissie eisen vanuit de werkgever, Volvo zit hier ten opzichte van bijvoorbeeld Audi ongunstiger voor vergelijkbare power/koppel in combinatie met een automaat.
De Audi S-tronic (DSG) heeft geen vermogensverlies vanwege het ontbreken van een koppelomvormer, iets wat je ook terugziet in het gemiddelde verbruik.
Maar goed, het zou nu weer een Volvo worden gelet op de goede ervaringen met de V70.
Qua type in ieder geval een 5 cilinder op benzine, ik vind het geluid en de souplesse van deze motor zoveel mooier dan een (ongeblazen) 4 cilinder. Budget had ik gesteld op +/- 3000 Euro. Uiteindelijk besloten om een S70 te gaan zoeken, de V70 is verhoudingsgewijs toch wel wat duurder en ik heb geen station nodig.
Normaal heb ik niet zoveel met sedans, maar de S70 vind ik toch wel geslaagd qua model, ondanks de gedateerdheid

Voor dit budget kom je al gauw terecht bij de handel of particulier. Op Internet zijn de auto’s allemaal “in prima staat, heel netjes tot zeer mooi…”. Verschillende adressen bezocht, maar daar werd ik niet echt vrolijk van. En ja, ik snap dat je voor dit budget niet teveel mag verwachten, maar dan toch...
Vervolgens toch nog maar even gezocht via Volvo.nl naar used cars. Daar stond een S70 2.4 140 pk uit 2000 / 206K km met als vraagprijs 4450.= Inderdaad boven het gestelde budget, maar ik had mijn buik vol van wat ik eerder had gezien en dat je anders door heel Nederland blijft crossen om auto’s te bekijken (heb daar de tijd niet voor).
Gebeld naar de Volvo dealer met de vraag om de auto te beschrijven zodat ik weer niet voor niets een eind zou rijden: “Meneer, de auto ziet er goed uit”.
Ik naar de dealer gereden, en inderdaad deze auto zag er heel mooi uit (meer dan “goed” wat mij betreft). De auto was daar altijd in onderhoud geweest en ingeruild door de 1 eigenaar. Een monteur wist me ook nog te vertellen dat deze auto een tijdje in de showroom heeft gestaan, dat doen officiële dealers volgens mij alleen als de auto ook echt mooi is

Toen was het tijd om een stukje te gaan rijden. Tijdens het wegrijden merkte ik weerstand van de remmen. Wellicht wat weerstand van roest op de schijven – de auto stond inmiddels een tijdje buiten -, dus maar een paar keer goed geremd. Resultaat: nog meer weerstand, trillen in het stuur bij afremmen. Duidelijk dus een remklauw/zuiger die bleef hangen. De linker voorschijf was al flink heet en blijkbaar ook kromgetrokken. Vervolgens heel rustig teruggereden naar de dealer om het niet erger te maken. Ondanks dat ik geen goede proefrit heb kunnen maken gaf ik aan dat ik wel interesse had in de auto, mits de remmen uiteraard goed zijn en we er met de prijs uit zouden komen (ik had ook niks in te ruilen). Men zou de remmen “gangbaar” maken, waarbij ik al wist dat dit zou uitdraaien op nieuwe schijven. Inderdaad, toen ik de auto ging ophalen zaten er nieuwe schijven op en revisie remklauwen.
De auto is behoorlijk compleet: leren bekleding wat er nog perfect uitziet, ECC, boordcomputer, stoelverwarming, elektrische ramen/spiegels, ABS/TC, mistlampen voor, klasse 3 alarm, afstandsbediening en 16” lichtmetalen velgen die blijkbaar nog nooit een stoeprand hebben gekust

Volgens de prijskaart die ik later terugvond in de auto zou er ook 6 maanden Bovag garantie op de auto zitten, maar ik heb er geloof ik een “meeneem prijs” van gemaakt :roll: . Oeps… volgens mij zit er nog de originele ETM in, …ach we zien wel.
De S70 is natuurlijk een hele andere auto dan de Audi A5 (TFSI 211pk/350nm, 7 traps DSG, quattro), maar ik zit met een grotere smile in de S70

Wellicht is dit een wat lang verhaal als introductie, maar het leek me toch leuk om dit te delen.
Update met foto's.
Het zijn geen super foto's, maar je krijgt in ieder geval een indruk.
Bij de dealer…

De A5 en S70: effe knuffelen…?
(de A5 moet nodig worden gewassen, de S70 vindt hem te vies zo…)

Ziet er van binnen ook nog prima uit: