pingelen B20, ontsteking of brandstofsysteem..

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Jambon
2nd Gear member

Pingelen, blijft irritant, en hoe los je het nou op als alles al nagezien is..?!

wat is de huidige status?

-ontsteking JFUR4 in goede staat, 60000+ km's, electronische ontsteking
gemonteerd sinds jaren, heeft in de vorige auto probleemloos gewerkt en doet
dat in principe nog steeds.
-kap, kabels, rotor in orde of nieuw
-gisteren en vandaag van ontsteking gewisseld ivm pingelen in deellast, het
gebruikte huis was een JFU4 uit hoogstwaarschijnlijk een late B20, daar in zat
al de electronica en zoals gezegd in die staat jaren gebruikt.
-wegens een vermoedelijke slijtage van de centrifugaalgewichtjes was het
idee om de assen te wisselen, een nagenoeg nieuwe voor de oude, achteraf
en vanwege de verschillende behuizingen heb ik gebruikt gemaakt van de
juiste JFUR4 ontsteking.
-na montage en terugplaatsen is aanvankelijk de tijd op 10 v BDP gezet
volgens de gegevens B20B, niet helemaal tevreden, eea verlaat maar helaas
blijft het euvel daar..

wat is de motor?

B20 in B configuratie, aangepaste kop met grotere kleppen, vooheen gebruikt icm een valstroom Weber, nooit een probleem met pingelen gehad... In de huidige auto werkt eea nu icm de standaard B20A Stromberg, geen verassingen en ook weinig km's. Kop is loodvrij, tank zo hoog mogelijk octaan met een scheutje toevoeging. Watertemp is normaal tot iets minder afhankelijk van de snelheid etc. Bougies, iets koudere ivm betere afgifte aan de kop.

geen valse lucht of scheuren in spruitstuk..

en nu..?!
Afbeelding
ferdy
4th Gear member

Als je hem op 10 graden te late ontsteking hebt staan pingelt hij dan ook? Want misschien is het gewoon een rotte bobine, kabels, verdeler/ kap of condensator.
Iroll
6th Gear member

Is de kop misschien teveel gevlakt, remedie is dan een dikkere koppakking monteren. Gebruikt hij veel olie? Door koolafzetting in de verbrandingskamer kan hij nl gaan pingelen. Valse lucht kan idd pingelen veroorzaken maar een te arm mengsel ook, is het C0 gehalte in orde?
Jambon
2nd Gear member

Bobine is ok maar levert uiteindelijk alleen de vonk, verdeler doet de rest, puntjes heeft ie niet, (ook geen condensator) alle andere aanverwanten zijn in orde, kap nieuw.

Pingelen heeft ie eerder nooit gedaan, is enige jaren gestald geweest en sinds een jaartje weer op de weg, zij het met nu een Stromberg in goede staat ipv 2 traps Weber.

Compressie geen idee, maar is alweer een tijd geleden gereviseert en ge-optimaliseert, ik vermoed dat ik er tussen de 80 en 100 duizend mee gedraaid heb. Dit is overigens nog in het loodtijdperk gebeurd. Olieverbruik is nul, bougies zijn identiek, met de hand rondsjorren levert in elke compressieslag dezelfde behoorlijke tegendruk. Op zich istie gezond, zat vermogen, zelfs met deze enkele Stromberg trekt ie er behoorlijk tussenuit.

De Stormberg heeft dus iets meer dan 60000km z'n werk gedaan, geen speling op de as.

ik heb um met de lamp op 10 v BDP bij 800 (ongeveer) gezet, gaan rijden, paar x gestopt en iets verder gedraaid maar maakt niet uit.

even voor de goede orde, kijkend op de poelie.... 10 0 10 20 30 tenzij ik me altijd heb vergist maar 10 rechts van 0 is 10 voor BDP?

morgen eerst het vacuumslangetje afdoppen, kijken wat ie doet.

Schiet me nog wel iets te binnen, zou het kunnen zijn dat een te arm mengsel de oorzaak is? Ik heb ooit de CO gemeten bij stationair, dat was in deze opzet 7%.. op zich best hoog. Maar, aangezien de kop na revisie meer doorstroming toestaat, zou het kunnen zijn dat de Stromberg (met katoenen filter) simpelweg niet aan de vraag kan voldoen.. klopt ook weer niet want juist bij doortrekken verbaasd het me wat het enkele ding nog voor elkaar krijgt en mooier presteert dan voorheen de 2traps Weber op dit blok, in beide gevallen blijft ie trekken tot de koek op is... De overgang naar de Stromberg is wezenlijk de enige aanpassing geweest..

koolafzetting is bijna de enige mogelijkheid zou ik haast gaan denken..
Afbeelding
Iroll
6th Gear member

10 20 30 is de voorontsteking, dat klopt. Ik zou iig de CO laten meten en de compressie, vrij kleine moeite en dan heb je tenminste 100% zekerheid. De kop is gereviseerd zeg je, misschien hebben ze 'm iets te enthousiast gevlakt? Hoe zit het met de max vervroeging v.d ontsteking? Rond de 3000rpm moet die maximaal zijn en dat is 32 a 34 graden.
Jambon
2nd Gear member

Het hele blok is gereviseerd en "geflowed", ooit door RIVO in Harderwijk (?) geen idee of ie nog bestaat, was iig iemand die er in de 70er jaren en verder mee racete en zelf z'n motoren deed, én het ding heeft ook altijd naar behoren gepresteerd, feitelijk nog, behalve dat ie nu pingelt. Dus, als ie nu teveel gevlakt is, was ie het toen ook, en heb er nu pas last van. Altijd op ongelood gelopen, alleen nu dus het protest na enige jaren stilstand.

Ontsteking staat iig in de buurt van het juiste tijdstip, morgen eens zonder vacuum proberen, alhoewel Haynes vacuumvervroeging op een B20B aangeeft in een 140. En dan ook de maximale vervroeging..

CO zal stationair nog steeds aan de hoge kant zijn. Compressie zal ik dan maar eens meten, ens zien wat zo'n ding kost..
Afbeelding
ferdy
4th Gear member

Aangezien je verteld dat je er voorheen geen last van had en opeens wel weer lijkt compressie me uitgesloten. Ik vermoed toch een van de elektrische delen. Mijn wagen 'pingelde' ook, bleek een intern gescheurde rotor. Ik weet niet of je nog een setje reserve kabels, verdeler of rotor hebt? Proberen lijkt me de eenvoudigste route. Het is dat ik geen B20 onderdelen had anders had je het wel van me mogen lenen om even te proberen. Misschien dat iemand anders hier nog een setje spare heeft liggen. VKB komt trouwens binnenkort :P
Jambon
2nd Gear member

op zich geen probleem, ik heb altijd wel wat liggen, rotor zou kunnen maar dat wordt lastig, is een onderdeel geweest van de electronische ontsteking en geen automateriaalzaak onderdeel... Ik heb um bij het demonteren van de ontsteking uiteraard in m'n handen gehad en is nauwelijks aangetast, ook een voordeel van electronica vs puntjes en aanverwanten.. kapje is nieuw, had ik staan. Kabels zijn ok maar die kunnen alleen maar zorgen voor een slechtere vonk mocht daar iets mis zijn.

Nog even verder gedacht over koolafzetting, want dan kun je klooien met ontsteking tot je een ons weegt, zoals gezegd gebruikte ik eerst een Weber met spruitstuk, die heeft sowieso 2 venturi's en dus min of meer 2x zoveel "gat" dan de Stromberg. Bovendien zijn de inlaatkanalen langgerekt voor een beter stroming. Het gietijzeren Stromberg exemplaar heeft altijd 2 lange en 2 korte trajecten. Werkt prima op een B20A maar deze wil meer en is daar ook op aangepast, mogelijk móét dit blok wel op meer dan 1 carb draaien, al is het alleen maar om een optimalere doorstroom en verbranding te verkrijgen, dat zou bv in cilinder 1 en 4 afzetting kunnen veroorzaken als je rustig rijdt. Ik doe weinig snelwg momenteel en sowieso rijdt ie af en toe..
Afbeelding
volvo.144
1st Gear member

zal een B20 motor zijn met een k of een f nokkenas met een B20E kop erop met een koppaking van 0,8 mm. Enkelvoudige stromberg carburator is te klein voor dit situp van motor waardoor de motor te wijnig branstof krijgt en te veel lucht, dit veroorzaakt het pingelen.
Monteer een koppakking van 1,2 mm zodat de compressie iets verlaagd wordt, of monteer er je weber weer op ,of de dubbele SU'S.
Wat ook kan helpen is! een delco te monteren van een B20E.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Hoe vroeger je de ontsteking zet,des te meer pingelt hij,probeer de ontsteking steeds een stukje meer te later te zetten,dus met de draairichting van de rotor meedraaien.
Of tank is 98 benzine.
Ik denk dat je op rond de 10 graden voorontsteking uitkomt of iets er onder.
Jambon
2nd Gear member

een nachtje slapen wil wel eens helpen, en de oplossing is simpeler dan gedacht, maar er op komen niet...

ff spannend houden nog..

@volvo.144

De motor is van oorsprong een B20D geweest uit een late 144 GL. Deze is compleet gereviseerd en geflowed, kleppen van een E, nokkenas van een B (20 jr geleden had je niet zoveel keus..) Koppakking is de dikste, onlangs gemeten ivm de waterpomp en keuze aansluitrubbertjes, Weberset is reeds verkocht omdat ie daar veel te schadelijk mee liep (vindt ik..) en omdat het min of meer als een "aan/uit schakelaar" werkt. De SU set heb ik maar da's een heel verhaal en de oorzaak waarom er zo lang de Stromberg op zit. Denkend aan de toereikendheid van brandstof, dat valt achteraf wel mee, heel erg zelfs, ik verbaas me er over wat dat nog aan prestaties levert, ik kan er zonder al te gek te doen de moderne (gewone auto..) aardig mee verrassen :)

Een E ontsteking, daar zit toch ook nog een aansluiting voor de computer aan..?

@Ramon&Ramon

later zetten is ook precies wat ik gedaan heb meer het leek alleen maar erger te worden... :? Ik tank altijd 98 met zelfs om de pingelreden toevoeging (waar is toch 102 gebleven...)

ok, wat heb ik vanmorgen gedaan? Het ding wakker geschud, starten lopen maar ploffen in de uitlaat, drama.. 1 voor 1 stappen nalopen. Eerst de poulie maar eens schoonmaken, en wat blijkt :? de stippen tipex die ik lang geleden op de markeringen heb gezet zaten verkeerd!! En dat herinnert me aan het feit dat ik op gegeven moment de boel (icm de Weberset..) uiteindelijk op gehoor heb afgesteld en nooit meer naar omgekeken, 1 van de voordelen van electronische ontsteking...

Dus, afschuren, stationair op 10-12 graden, je herkent meten het soepele lopen en juist verbranden..! Stukkie rijden maar.. (voorlopig ff afkloppen..) 0 pingel... ultieme test, 1500 in 3, pedaal op de grond, 0 pingel.. hèhè.. :D

hij stond dus niet te vroeg maar zó laat dat ie in de buurt van het opvolgende ontstekingstijdstip kwam...

dank aan de meedenkers en het stukje schuurpapier..!
Afbeelding
soepkip
2nd Gear member

Denk niet dat je de oplossing moet zoeken in een NOG hoger octaangetal, mijn B20A met gevlakte B20B kop loopt prima op Euro95... (met contactpunten)

Edit: zie nu dat het al is opgelost, mooi! 8)
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
Iroll
6th Gear member

Een E ontsteking, daar zit toch ook nog een aansluiting voor de computer aan..?
Die aansluiting doet verder niets, dat is de aansturing voor de injectoren en kan je zonder problemen loslaten. Maar wat wel een verschil is met een B20B ontsteking is dat de E een vacuumVERLATING heeft ipv een vacuumvervroeging. De vacuumslang kan je daarom veel beter weghalen en de aansluiting op het spruitstuk afdoppen om valse lucht te voorkomen. En de aansluiting van de vacuumdoos openlaten. Hij zal daardoor mooier stationair lopen en ook wat zuiniger.
Jambon
2nd Gear member

@Iroll
dan is daarvan dus het vacuumpotje dat ik ergens heb, uit een 1800E. Zojuist ff weggeweest zonder vacuum, gaat prima. Terugweg weer even aangesloten, ergens ver weg neigt ie heel even naar een pingel, ik rijdt in de stad redelijk schakellui en laag in toeren dus kan logisch zijn. Even aanzien, anders een graadje later of idd zonder vacuum..

@soepkip

Ik ga nu ook eens 95 proberen voor de goedkoopte zeg maar... wat wel zo is is dat hoe hoger het octaangetal, des te gecontroleerder is het ontbrandingstijdstip van het mengsel in de verbrandingkamer en daardoor geen gepingel. Dus het oude 102 en zelfs nog eerder 108 levert daardoor meer vermogen uit de druppel benzine..

Ik weet dat sommige rallyrijders de brandstof aanmengden met afgas / kerosine, maximaal 10% van de getankte liters benzine. Levert bij een juist afgestelde motor globaal 10 - 12% meer vermogen.

Als je leest op het flesje toevoeging uit de winkel kom je ook kerosine tegen, da's niet voor niets... maar helaas, waar koop je Kerosine tegenwoordig..
Afbeelding
Jordos
3rd Gear member

Naast Schiphol gaan wonen en je 'regenwater' opvangen :D
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Iroll
6th Gear member

Kijk even met de stroboscoop wat de ontsteking doet met vacuumlos en een keer met vacuumaangesloten. Vaak zijn de vacuumpotjes sowieso lek en maakt het niet eens uit.
Jambon
2nd Gear member

Iroll schreef:Kijk even met de stroboscoop wat de ontsteking doet met vacuumlos en een keer met vacuumaangesloten. Vaak zijn de vacuumpotjes sowieso lek en maakt het niet eens uit.
zal ik doen, lek istie niet maar zien wat ie doet..

nog even mét vacuum aangesloten geprobeert, ergens ver weg neigt ie heel even naar een pingel, ik rijdt in de stad redelijk schakellui en laag in toeren dus kan logisch zijn. Even aanzien, anders een graadje later of zonder vacuum..

CO is net gemeten, 2.5, errug fijn weer. En dan heb je nog eoa "waterdampverhouding" bij 3000tpm, en die is ook perfect... we zijn weer op de goede weg....

@Jordos , ik vang al op maar ik was er de auto mee, liever geen brandstof over de auto.. :wink:
Afbeelding
Grijze144
2nd Gear member

Avgas is echt geen kerosine. Avgas is tegenwoordig gelode superbenzine met de naam 100LL voor in zuigermotoren. Kerosine is Jet A-1, lijkt nog het meest op lampolie en gaat in straalmotoren. Dat ruik je als je voorbij Schiphol rijdt.
De kerosine in Wyns, Penn, STP, etc is gewoon een goedkoop oplosmiddel.

Oh wacht, er zit niet eens kerosine in octaan boosters. Als je de 'Safety Data Sheets' van diverse opzoekt, krijg je Petroleum Distillate (peut) en Aromatic Solvent (tolueen, 1,2,3 trimethylbenzeen etc.)
B-lennium
4th Gear member

de tolueen is octaan verhogend toch?
Jambon
2nd Gear member

Grijze144 schreef:Avgas is echt geen kerosine. Avgas is tegenwoordig gelode superbenzine met de naam 100LL voor in zuigermotoren. Kerosine is Jet A-1, lijkt nog het meest op lampolie en gaat in straalmotoren. Dat ruik je als je voorbij Schiphol rijdt.
De kerosine in Wyns, Penn, STP, etc is gewoon een goedkoop oplosmiddel.

Oh wacht, er zit niet eens kerosine in octaan boosters. Als je de 'Safety Data Sheets' van diverse opzoekt, krijg je Petroleum Distillate (peut) en Aromatic Solvent (tolueen, 1,2,3 trimethylbenzeen etc.)
ok, das dus wat anders, maar op mijn flesje staat duidelijk "bevat kerosine" en ik herken de geur ook, in de defensiewerkplaats stond een fijne "kerobak" om eea te reinigen..

Wat ook schijnt te werken is (spoel)thinner..
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”