Pagina 1 van 3

Winterbanden

Geplaatst: 27.10.2010 - 00:01
door Maxplus
Hallo,

Mag ik een T-band op mijn Volvo V70 D5 leggen. Ik vraag dit omdat het prijsverschil erg groot is, en ik geen max 190 km per uur rijdt maar hooguit 150 km per uur. Graag jullie reacties.

Groet Maxplus

Geplaatst: 27.10.2010 - 00:07
door Ramon&Ramon
Verkeerd bezuinigen heet dat,
Bij een aanrijding als gevolg van een klapband heb je dus echt een probleem als de verzekeringsexpert komt kijken en die ziet dat er banden onder zitten die er niet onder mogen zitten in principe.Afgezien van de schade die je misschien aan een ander berokkend.
Tel uit je winst...

Geplaatst: 27.10.2010 - 00:23
door wim de jong
De auto heeft een type goedkeuring met een bepaalde band type voor een snelheid.
Een lagere snelheid, en die goedkeuring geldt niet meer.....
Je verzekering kan moeilijk doen, het kan een APK eis zijn.

Ik zou gewoon volgens de spec's de banden kopen.

Geplaatst: 27.10.2010 - 00:24
door elianmars
Wat is het "grote" prijsverschil?

Geplaatst: 27.10.2010 - 09:59
door VolvoRob
Stel dat het verschil 50 Euro per band is, en zet daar een mensenleven tegenover. Een no-brainer!

Als je dan toch zuinig wilt doen kun je beter overwegen om 2e-hands banden te kopen, maar wel met de specificaties voor jouw wagen. Een alternatief is om gewoon iets simpelers te gaan rijden waar goedkopere banden onder kunnen.

Geplaatst: 27.10.2010 - 10:22
door 945i
Wat een drama.... Weet je überhaupt wat een t-band is VolvoRob?

Geplaatst: 27.10.2010 - 10:26
door EVV
VolvoRob schreef:Stel dat het verschil 50 Euro per band is, en zet daar een mensenleven tegenover. Een no-brainer!

Als je dan toch zuinig wilt doen kun je beter overwegen om 2e-hands banden te kopen, maar wel met de specificaties voor jouw wagen. Een alternatief is om gewoon iets simpelers te gaan rijden waar goedkopere banden onder kunnen.
Hoezo, hij geeft toch aan niet harder te rijden dan 150, dan klapt zo'n T band echt nog niet. Liever een T band ipv H dan een Chinese!

Geplaatst: 27.10.2010 - 10:39
door Hans oet Twent
@Maxplus;
Ja hoor dat mag gewoon. Of het nu een T of H band geeft alleen aan de snelheidcodering. (gewicht weet ik zo niet) Mocht je op de wintersport gaan met de auto dan ben je verplicht een sticker goed zichtbaar op je dashboard te plakken waarop de maximale snelheid staat wat de band aan kan. Dus in dit geval een sticker waarop staat max. 190 km/h.
De auto kan immers harder dan 190 km/h. Bij een H codering zou dat dus 210 km/h moeten zijn.

Geplaatst: 27.10.2010 - 10:51
door 945i
Han, :thumbright:

Geplaatst: 27.10.2010 - 11:05
door robinupc
Ik zou het niet doen. Je investeert in een veilige auto, daar horen dan ook goede banden onder.

Geplaatst: 27.10.2010 - 11:07
door 945i
Wat is er slecht aan banden met T codering Robin..?

Geplaatst: 27.10.2010 - 12:17
door Hans oet Twent
945i schreef:Wat is er slecht aan banden met T codering Robin..?
In mijn optiek helemaal niets. Je moet alleen je snelheid iets beter in de gaten houden. Thats all....

Off topic;
Heb ooit voor een Vectra 1.7D een setje FULDA winterbanden 14" gekocht met een Q codering. Tot max 160 km/h! Deze over gezet op een 406 1.8 op LPG en later voor de 2.0HDI gebruikt. Ging allemaal prima, en ja ik reed er met de Peugeots ook harder mee dan 160. Dus niets mee aan het handje hoor.
Met de Passat die op Dunlop winterbanden stond met een H codering 210 km/h, reed ik ook wel wat harder. Niet veel, want met 220 op de klok was het wel uit met de pret. En deze snelheden hou je ook niet lang vol.
MaxPlus moet alleen geen 240 km/h met zijn opgepepte D5 gaan rijden. Dat zou dan om moeilijkheden kunnen vragen. Maar zoals hij al schreef ik rijd niet harder dan max 150 km/h. En stel dat hij met 180/190 naar de Alpen toe gaat zit hij nog steeds binnen de grenzen wat de band zou kunnen. Geen enkel probleem dus gewoon doen.

Geplaatst: 27.10.2010 - 12:25
door 945i
Klopt helemaal, maar ik wilde weleens horen waarom het dan geen goede band zou zijn, mensenlevens zou kosten en een verkeerde bezuiniging zou zijn... ;)

Geplaatst: 27.10.2010 - 12:50
door mattijsw
@hans-oet-twent: helemaal mee eens. Onder de mijne gaan in de winter ook t-banden. Meeste mensen rijden 's winters sowieso op een iets bescheidener velg en dito banden. Verder zijn snelheden boven de 150 richting wintersport vragen om ellende. Veelal auto's met 4 personen erin, skibox op t dak, ijskoud wegdek en relatief koude banden. Maw meer massa EN minder grip. En de belangrijkste veiligheidsfactor is natuurlijk nog altijd de bestuurder. Als iederéén om te beginnen nou eens fatsoenlijk afstand zou houden tot zn voorligger.....

Geplaatst: 28.10.2010 - 10:33
door robinupc
@mattijsw: als iedere Volvo rijder eens het goede voorbeeld geeft w.b. afstand houden tot zijn voorligger....

@945i: "Hoe zit het met snelheidscoderingen op winterbanden?
Mijn auto is namelijk voorzien met banden met de snelheidscodering H, dat staat voor een maximum snelheid van 210 km/u. Een T-band (tot 190 km/u) is veel goedkoper. Klopt het dat dit in Duitsland wel eens een probleem kan zijn?
Voor winterbanden geldt dat een band mag worden gemonteerd waarvan de maximaal toelaatbare snelheid lager is dan de hoogst haalbare snelheid van de auto. Maar voor Duitsland is het raadzaam de zelfde snelheidscodering te handhaven als bij zomerbanden. Wanneer u bij winterbanden tóch kiest voor een T-band, bent u daar namelijk verplicht een sticker in het zichtveld van de bestuurder te plakken waar de beperkte maximumsnelheid van de banden op staat."

Deze quote komt van: http://www.anwb.nl/auto/rijden/veelgest ... anden.html.

Het blijft natuurlijk een eigen keus welke snelheidscodering je wil gaan gebruiken.

Gr. Robin

Geplaatst: 28.10.2010 - 23:07
door gsx750r
Kijk het onderstaande dát noem ik nou nog eens advies !

Door de grote verscheidenheid in regelgeving raden automobilistenverenigingen aan sowieso sneeuwkettingen en/of winterbanden aan te schaffen voor een gepland vertrek naar een wintersportoord.

Bron: AD Autowereld

Dus niet je gezonde verstand is bepalend of je winterbanden en/of sneeuwkettingen meeneemt maar ............................ je moet dan doen omdat er een grote verscheidenheid aan regelgeving is..... !!! :evil: :evil:

Chapeau voor de automobilistenvereningingen !

Zomaar een ideetje hoor maar als je jezelf het predicaat automobilistenvereniging hebt opgeplakt dan is er maar één tekst mogelijk ......

Automobilistenverenigingen raden sowieso aan sneeuwkettingen en/of winterbanden aan te schaffen voor een gepland vertrek naar een wintersportoord.

Rob

Geplaatst: 28.10.2010 - 23:21
door 945i
Je kan ze ook huren voor aantrekkelijke bedragen.
Als je een auto een jaar of twee, drie rijdt, dan is dat denk ik de beste optie.
Als de volgende auto afwijkende maten qua banden/wielen heeft, kan je weer een set aanschaffen, ben je duurder uit.

En nog een voordeel, je hebt altijd nieuwe of praktisch nieuwe banden. :)

Geplaatst: 29.10.2010 - 09:41
door Max
945i schreef:Je kan ze ook huren voor aantrekkelijke bedragen.
Als je een auto een jaar of twee, drie rijdt, dan is dat denk ik de beste optie.
Als de volgende auto afwijkende maten qua banden/wielen heeft, kan je weer een set aanschaffen, ben je duurder uit.

En nog een voordeel, je hebt altijd nieuwe of praktisch nieuwe banden. :)
Hangt ook af of je ervoor kiest om ze in Nederland ook te gebruiken.
Heb zelf 2 sets en wissel ze in november / april, huren is dan geen optie.
Op de Volvo Driving Course heb ik het verschil goed kunnen ervaren en heb toen definitief voor 2 sets besloten .

Geplaatst: 29.10.2010 - 11:06
door rene69
Ik heb nu winterbanden 225/45-17 91H op mijn velgen voor de V70N 2.5T.

Dit is dus niet goed en op te lossen met een sticker op het dashboard.
Maar hoe zit het met de loadindex. Op het plaatje onder de motorkap staan de volgende gewichten: voor 1040 en achter 1120.

Dit betekent dat ik een loadindex zou moeten hebben van 1120/2 = 560?
Een H band is 600.

Kan iemand bevestigen of deze stelling juist is? En zo niet wat is dan de juiste loadindex en waar vind ik dat?

Geplaatst: 29.10.2010 - 11:10
door 945i
50 = 190 kg

51 = 195 kg

52 = 200 kg

53 = 206 kg

54 = 212 kg

55 = 218 kg

56 = 224 kg

57 = 230 kg

58 = 236 kg

59 = 243 kg

60 = 250 kg

61 = 257 kg

62 = 265 kg

63 = 272 kg

64 = 280 kg

65 = 290 kg

66 = 300 kg

67 = 307 kg

68 = 315 kg

69 = 325 kg

70 = 335 kg

71 = 345 kg

72 = 355 kg

73 = 365 kg

74 = 375 kg

75 = 387 kg

76 = 400 kg

77 = 412 kg

78 = 425 kg

79 = 437 kg

80 = 450 kg

81 = 462 kg

82 = 475 kg

83 = 487 kg

84 = 500 kg

85 = 515 kg

86 = 530 kg

87 = 545 kg

88 = 560 kg

89 = 580 kg

90 = 600 kg

91 = 615 kg

92 = 630 kg

93 = 650 kg

94 = 670 kg

95 = 690 kg

96 = 710 kg

97 = 730 kg

98 = 750 kg

99 = 775 kg

100 = 800 kg

101 = 825 kg

102 = 850 kg

103 = 875 kg

104 = 900 kg

105 = 925 kg

106 = 950 kg

107 = 975 kg

108 = 1000 kg

109 = 1030 kg

110 = 1060 kg

111 = 1090 kg

112 = 1120 kg

113 = 1150 kg

114 = 1180 kg

115 = 1215 kg

116 = 1250 kg

117 = 1285 kg

118 = 1320 kg

119 = 1360 kg

120 = 1400 kg