Schokken cvt bak Volvo 460 bij wegrijden

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
AnneJacob
Starter

Ik ben in het bezit van een Volvo 460 1.8i HTA Nordic automaat. Wij hebben deze auto in 1995 nieuw gekocht en heeft nu 107000 km gereden. Bij 80000 km wilde de cvt niks meer. Olie was pik zwart. Er is toen bij Autrans in Lunteren een gereviseerde cvt bak en nieuwe motorsteun gemonteerd voor 1800 euro. Volvo dealer wilde dit voor 2500 euro doen. Iets voor tv programma"opgelicht" Nu dus een kleine 30000 km verder weer problemen met de cvt. Auto schokt bij wegrijden, zowel voor als achteruit. Eenmaal op snelheid is er niks aan de hand. Autrans gebeld, maar die willen niets van enige coulance weten en ik heb er niet nog een keer 1800 euro voor over. De auto is dit ook niet meer waard volgens gaspedaal.nl Mijn vrouw wil echter zo niet in de kangaroe auto rijden. Ik heb hem nu voor het 2e jaar geschorst en staat bij me in de loods. In 2006 zijn er net nieuwe wielkastranden achter ingezet en de auto heeft voor het schorsen net een grote beurt, nieuwe banden en uitlaat gehad. Ik vind het dan ook zonde om de auto weg te doen, omdat hij er nog zo mooi uitziet. Mijn vraag is nu, wat de oorzaak van dit schokken kan zijn. Als de oplossing simpel is, dan hoor ik dit graag.
Gelukkig hebben we onze Volvo 164E automaat uit 1974 nog en die heeft ons in 11 jaar nog nooit in de steek gelaten.

Anne van der Plaats
Shockwave
5th Gear member

Hm, zelfs voor een CVT is het wat aan de vroege kant om na amper 30.000 km alweer gek te gaan doen.
Dat schokken is dat pas sinds kort erger geworden? Het 'hoort' namelijk bij een CVT dat deze iets schokt. Heeft dacht ik iets te maken met een plaat en veren die bepaalde schokken moeten opvangen. Zoals je kunt zien heb ik CVT gereden, nooit problemen mee gehad, reed als een trein, maar schokken vanuit stilstand naar D was normaal. Ik loste dat altijd op door vanuit stilstand in de L te weg te rijden. En als je eenmaal rijdt gelijk weer in de D zetten. Dan was het altijd een heel stuk rustiger.

Ik mag er toch vanuit gaan dat er de juiste olie in zit? 1161743 is het onderdeelnummer van deze olie.

Mocht de CVT toch kapot zijn, dan zou ik er inderdaad geen 1800 meer tegenaan gooien. Met dat bedrag zou ik even marktplaats e.d. afspeuren naar een nieuwe 460 handbak. Met 1800 in je achterhoofd kun je gemakkelijk een 460 full options krijgen. Het zou dan inderdaad jammer zijn van de nieuwe wielkasten en de andere onderdelen, maar als je al die onderdelen los verkoopt vang je daar nog behoorlijk wat geld voor.

Maar goed, ik ga nu uit van de ergste situatie, en misschien valt het allemaal wel mee. Er is in dit forum al heel veel over de CVT's geschreven (gebruik even zoek functie) en anders zitten hier nog wel mensen die er wat zinnigs over kunnen zeggen denk ik.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Ramon&Ramon
7th Gear member

AnneJacob schreef:Ik ben in het bezit van een Volvo 460 1.8i HTA Nordic automaat. Wij hebben deze auto in 1995 nieuw gekocht en heeft nu 107000 km gereden. Bij 80000 km wilde de cvt niks meer. Olie was pik zwart. Er is toen bij Autrans in Lunteren een gereviseerde cvt bak en nieuwe motorsteun gemonteerd voor 1800 euro. Volvo dealer wilde dit voor 2500 euro doen. Iets voor tv programma"opgelicht" Nu dus een kleine 30000 km verder weer problemen met de cvt. Auto schokt bij wegrijden, zowel voor als achteruit. Eenmaal op snelheid is er niks aan de hand. Autrans gebeld, maar die willen niets van enige coulance weten en ik heb er niet nog een keer 1800 euro voor over. De auto is dit ook niet meer waard volgens gaspedaal.nl Mijn vrouw wil echter zo niet in de kangaroe auto rijden. Ik heb hem nu voor het 2e jaar geschorst en staat bij me in de loods. In 2006 zijn er net nieuwe wielkastranden achter ingezet en de auto heeft voor het schorsen net een grote beurt, nieuwe banden en uitlaat gehad. Ik vind het dan ook zonde om de auto weg te doen, omdat hij er nog zo mooi uitziet. Mijn vraag is nu, wat de oorzaak van dit schokken kan zijn. Als de oplossing simpel is, dan hoor ik dit graag.
Gelukkig hebben we onze Volvo 164E automaat uit 1974 nog en die heeft ons in 11 jaar nog nooit in de steek gelaten.

Anne van der Plaats

Vreemde veronderstelling dit(iets voor het progamma opgelicht)je ziet nu dus zelf dat goedkoop nu duurkoop is geworden,gezien het feit dat de bak niet goed schakelt.
En als er nooit mee gereden wordt is de kans op deze problemen alleen maar groter,alle gaat dicht zitten,het filter,de olie kanaaltjes enz enz.
Eigen schuld dus uiteindelijk wel..
Ramon&Ramon
7th Gear member

En wat de auto ongeveer waard is,is ongeveer zo rond de driehonderd euro momenteel!
945i
8th Gear member

Volgens jouw redenatie was duurkoop dus ook geen garantie dat de bak nu niet weer stuk zou zijn gegaan?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
AnneJacob
Starter

Schokken bij wegrijden is er langzaam ingeslopen. In het begin na de revisie was alles perfect. Toen begon bij het stoppen af en toe de motor af te slaan. Opnieuw starten en verder geen probleem. Ook gebeurde het bij stoppen, dat de auto door wilde gaan en niet in de kruip toestand wilde. Nog weer later begon de auto te schokken in erge mate bij wegrijden. Toen is bij de dealer de bakolie ververst. Zonder resultaat overigens. Mijn vrouw had hier schoon genoeg van en die rijdt nu naar volle tevredenheid in een Mitsubishi Lancer automaat. Toch vreemd, dat de Volvo dealer er ook niet achter kan komen wat de oorzaak is. Die adviseert om maar een andere auto bij hun te komen kopen. Reden voor mijn vrouw om voorlopig even geen Volvo meer te rijden, terwijl ik toch een echte Volvofiel ben en allemaal met automaat BW35. Volvo's tot nu toe: 144 DL, 264GL, 244 GLE, 460 2x, 164 E

Anne van der Plaats
Ramon&Ramon
7th Gear member

945i schreef:Volgens jouw redenatie was duurkoop dus ook geen garantie dat de bak nu niet weer stuk zou zijn gegaan?

Als je bij Volvo een CVT bak laat monteren,krijg je een fabrieks nieuwe,met een langere garantie periode,dus goedkoop is in dit geval dus duurkoop.
Ramon&Ramon
7th Gear member

AnneJacob schreef:Schokken bij wegrijden is er langzaam ingeslopen. In het begin na de revisie was alles perfect. Toen begon bij het stoppen af en toe de motor af te slaan. Opnieuw starten en verder geen probleem. Ook gebeurde het bij stoppen, dat de auto door wilde gaan en niet in de kruip toestand wilde. Nog weer later begon de auto te schokken in erge mate bij wegrijden. Toen is bij de dealer de bakolie ververst. Zonder resultaat overigens. Mijn vrouw had hier schoon genoeg van en die rijdt nu naar volle tevredenheid in een Mitsubishi Lancer automaat. Toch vreemd, dat de Volvo dealer er ook niet achter kan komen wat de oorzaak is. Die adviseert om maar een andere auto bij hun te komen kopen. Reden voor mijn vrouw om voorlopig even geen Volvo meer te rijden, terwijl ik toch een echte Volvofiel ben en allemaal met automaat BW35. Volvo's tot nu toe: 144 DL, 264GL, 244 GLE, 460 2x, 164 E

Anne van der Plaats
Dat schokken kan natuurlijk ook een motorprobleem zijn,hoeft dus niet perse aan de bak te liggen.
Het monteren van een weerstandje tussen de regeleenheid lost al een hoop op denk ik.
Maar daar heeft je dealer nog nooit van gehoord vrees ik.
Als ze even zoeken in VIDA,dan komen ze dat hele verhaal daar tegen en de oplossing.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”