Pagina 1 van 1

Geartronic bak

Geplaatst: 04.11.2010 - 15:52
door Willem51
Sinds najaar 2009 zijn er problemen met de aut. versnellingsbak 'Geartronic' van mijn XC70 (2.5T, sept. 2004, 200.000 km).
De melding is 'versnellingsbak service vereist'. Daar merk je verder niets van, behalve wanneer de indicatie D verandert in een liggend streepje: weinig trekkracht en vanuit stilstand moeilijk op gang komen. Dat los je op door even naar de kant te gaan, motor uitzetten en opnieuw starten.
Tijdens diverse garagebezoeken is de olie ververst, software gereset, software opnieuw geinstalleerd, olie geflusht, maar steeds komt het probleem na een tijdje terug.
Nu na een half jaar (en 5000 km) is het weer terug: melding 'versnellingsbak service vereist' en de D is veranderd in een streepje. Toen ik de bak op Manual zette, bleek je niet te kunnen schakelen. Het gebrek aan trekkracht wordt dus waarschijnlijk veroorzaakt door een te hoge versnelling (ik reed op de snelweg dus wrs stond de bak in 4 of 5).
Oplossing als boven: naar de kant, motor uitzetten, opnieuw starten en de D is weer weg.
Zolang de bak in D staat merk je verder niets aan de bak (die doet prima zijn werk) en ik heb dan ook de indruk dat een onterechte foutmelding de software op het verkeerde been zet waardoor de D verandert. De melding kun je met 'Read' wel wegklikken maar steeds dat motorlampje aan is niet zo fijn.
Sorry, lang verhaal en ik zie dat anderen het ook melden, maar ik lees nooit hoe het afloopt?
Alvast dank voor jullie hulp.
Willem

Geplaatst: 10.11.2010 - 20:26
door Gast
Als je hem onder techniek overig had gezet, had je beslist meer lezers gehad. :wink:

Terug komend op jouw probleem, ik heb dit specifiek probleem hier nog niet eerder gelezen.
Maar gezien alles wat men er al aan gedaan heeft......... Viel dit nog onder garantie?
Ben je al eens bij een automaten specialist geweest?
Als zo'n specialist namelijk met jouw auto rijdt merkt hij vrij snel of er iets ernstigs aan de hand is.

Geartronic bak

Geplaatst: 12.11.2010 - 10:36
door Willem51
Bedankt voor je reactie.
Garantie? Helaas, de auto is van 2004. Wel reken ik op garantie van de garage omdat ze van alles gedaan hebben maar probleem steeds terugkomt (heeft totaal al € 500 gekost plus de nodige tijd en ergernis). Onlangs zijn een sensor en een geoxideerd contact schoongemaakt en de foutmelding gewist. Heb initiatief voor externe hulp tot nu toe aan garage gelaten (geen Volvo-dealer, wel deskundig). Aan het rijden merk je doorgaans niets.
AlexV70 schreef:Als je hem onder techniek overig had gezet, had je beslist meer lezers gehad. :wink:

Terug komend op jouw probleem, ik heb dit specifiek probleem hier nog niet eerder gelezen.
Maar gezien alles wat men er al aan gedaan heeft......... Viel dit nog onder garantie?
Ben je al eens bij een automaten specialist geweest?
Als zo'n specialist namelijk met jouw auto rijdt merkt hij vrij snel of er iets ernstigs aan de hand is.

Geplaatst: 12.11.2010 - 21:21
door Gast
Je kan de moderator vragen om dit topic te verplaatsen naar techniek overig.

Geplaatst: 01.12.2010 - 12:38
door janXC90
ik heb exact hetzelfde probleem met mijn XC90 uit 2003... Naar de garage gebracht en dara krijg ik de reactie dat er een GM bak in zit en dat die gemaakt is voor de amerikanse markt en beter is voor lange afstandened dan het stadsverkeer. Oplossingen die jij anadraagt en die uitgevoerd zijn, zijn tijdelijk, maar het ligt aan de druk in je bak. conclusie bij mij is dat er een nieuwe bak in moet.... €5 a €6000!!!!!! bak alleen kost als 3750 ex btw en dan moet hij er nog in..... iemand een beter idee?

Geplaatst: 01.12.2010 - 19:20
door Gast
janXC90 schreef:conclusie bij mij is dat er een nieuwe bak in moet.... €5 a €6000!!!!!! bak alleen kost als 3750 ex btw en dan moet hij er nog in..... iemand een beter idee?
Ja hoor.

Zie dit topic (2007): http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11864 met foto's van de revisie.
Toen koste dat bij bovag garage www.rietbergenvaneeden.nl een revisie (all in) € 2450,-

Geplaatst: 01.12.2010 - 19:23
door bart simpson
klein stukje tekst van de site van dit revisiebedrijf:

De aansturing van de verschillende groepen gebeurt in het kleppenblok,
ook deze wordt grondig gecontroleerd op krassen en defecten. Alle elektronische
delen in het kleppenblok worden gecontroleerd met behulp van een speciale tester.
Let wel, het vervangen van het kleppenblok hoort niet bij een revisie!
Indien nodig zijn dit extra kosten
.


we vergelijken toch wel steeds appels met appels?