Pagina 1 van 2
Dimlicht
Geplaatst: 06.11.2010 - 10:36
door mvds
Hoi,
Nadat ik iets te fanatiek mijn auto gestart te hebben is mijn dimlicht overleden. Zitten er ergens in de auto reserve lampjes verstopt?
Als dat niet het geval is (heb ze in ieder geval niet gevonden) welk type lampje moet ik kopen? Moet ik langs de Volvo dealer (een stukje weg) of kan dat ook bij een winkel als halfords bijvoorbeeld?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Geplaatst: 06.11.2010 - 10:41
door Silver_R
Hoe doe je dat, iets te fanatiek starten en waarom gaan daardoor de lampen stuk?
Geplaatst: 06.11.2010 - 10:46
door mvds
Silver_R schreef:Hoe doe je dat, iets te fanatiek starten en waarom gaan daardoor de lampen stuk?
Gelijk je sleutel doordraaien waardoor de lamp direct een stroomstoot vanuit de accu moet verwerken. Meestal zal dat wel goed gaan maar zo nu en dan kan de lamp dat niet trekken.
Hiervoor heb ik een Citroen gehad, met automatische verlichting, en die lampen gaan pas aan als je de auto start. Vandaar dat van veel citroens een koplamp het niet doet.
Geplaatst: 06.11.2010 - 15:20
door Gothax
De lampjes zijn bij een 2002 S60 van het type H7 / 5W5 (stadslicht), zul je even in de handleiding moeten kijken of jouw S60 dezelfde lampjes gebruikt. De meeste lampen zijn gewoon bij elk tankstation en autospeciaalzaak verkrijgbaar al had ik laatst in duitsland langs de autobahn eentje die alleen maar van die tuning troep met rare kleuren ledjes verkocht (??? :S)
Je bent wel wat voordeliger uit als je bij de Heuts gaat ofzo, Halfords is ook nog vrij duur (de Philips Nightguide Double Life is bij Heuts 10 euro goedkoper!)
Edit: net even opgezocht op de site van Philips, voor een 2006 S60 ook gewoon H7/5W5

Geplaatst: 06.11.2010 - 19:49
door Rodin
Volgens mij ging het over dimlicht en niet over stadslicht. :scratch:
Geplaatst: 07.11.2010 - 09:14
door mvds
Scherp :bday:
Geplaatst: 07.11.2010 - 09:47
door ICEFOX
Gothax schreef:
Edit: net even opgezocht op de site van Philips, voor een 2006 S60 ook gewoon H7/5W5

De informatie klopt toch? Je hebt een H7 lamp nodig voor je dimlicht en wanneer je voor een reserve setje lampjes zou gaan, is het handig te weten dat je de 5W5 standslichtjes moet hebben, en niet die met een banjonetsluiting.
Geplaatst: 08.11.2010 - 00:07
door Patsim
IK zet mijn verlichting altijd op stadslicht als ik mijn auto start, krijgen de koplampen ook niet zo'n optetter.
Geplaatst: 08.11.2010 - 07:26
door Msuidgeest
Patsim schreef:IK zet mijn verlichting altijd op stadslicht als ik mijn auto start, krijgen de koplampen ook niet zo'n optetter.
Ik vraag mij wel eens af of die Xenon daar wel tegen kan. Eerst op contact, xenon aan, dan starten, xenon uit en bij lopende motor xenon weer aan. Dat klinkt niet best.
Geplaatst: 08.11.2010 - 10:24
door gsx750r
Msuidgeest schreef:Patsim schreef:IK zet mijn verlichting altijd op stadslicht als ik mijn auto start, krijgen de koplampen ook niet zo'n optetter.
Ik vraag mij wel eens af of die Xenon daar wel tegen kan. Eerst op contact, xenon aan, dan starten, xenon uit en bij lopende motor xenon weer aan. Dat klinkt niet best.
Ik probeer te analyseren waarom het systeem van het zgn. automatisch dimlicht (zo wordt het door Volvo genoemd in de gebruikershandleidingen) slecht zou zijn voor de lampen.
Wat er gebeurt:
1. Contact aan en dan wordt tevens de verlichting ingeschakeld.
2. Sleutel doordraaien om te starten en dan wordt de verlichting weer uitgeschakeld.
3. Motor loopt m.a.w. je laat de sleutel los en de verlichting wordt weer ingeschakeld.
Ik begrijp dus niet wat het verschil is tussen de verlichting die automatisch wordt ingeschakeld op het moment dat je de sleutel loslaat of het gewoon handmatig inschakelen van de verlichting bij draaiende motor.
Waar zou die evt. 'optetter' vandaan moeten komen ? Kan iemand dat uitleggen ?
Rob
Geplaatst: 08.11.2010 - 10:30
door 945i
De optetter krijgen ze door het in korte tijd aan-uit-aan doen.
Het opstarten van de xenonlampen vraagt trouwens heel veel stroom..
Geplaatst: 12.11.2010 - 22:42
door klaaz
Ik heb dit probleem vandaag ook. Opeens doen beide koplampen het niet meer. Geen mogelijkheid om het nu even te checken want ik heb geen licht bij de hand. Maar kan het echt zo zijn dat de dimlichtlampen het begeven en de rest gewoon blijft werken (geen xenon, my2001)? Of moet ik toch rekening houden met een kapot relais of kapotte zekering?
Geplaatst: 08.12.2010 - 10:42
door Doeke Dobma
Nu we het toch over dimlicht/stadslicht hebben,
Vrijdag halen we onze 'nieuwe' gebruikte S60 2001 op. Tijdens de proefrit viel me op dat, wanneer je gewoon je normale dimlicht aan hebt, er geen indicatie lampje ervan te zien is op de klokkenwinkel. Klopt dat? Datzelfde geldt ook voor de mistlampen vóór, het ledje oid van de knop zelf gaat wel branden maar geen indicatie in de klokkenwinkel. Als ik het mistlicht achter inschakel, zie ik die indicatie wél op de klokkenset. Wie weet hoe het hoort te zijn?
Geplaatst: 08.12.2010 - 11:05
door EVV
Dat klopt, als het goed is kan je vanuit de auto toch wel zien dat de lampen aan de voorkant branden

Geplaatst: 08.12.2010 - 11:40
door chris2
Afgelopen maandag starte ik mijn S60 na 4 dagen niet gereden te hebben en ja hoor, het rechter dimlicht was kapot.
Nieuw setje gekocht a 20euro en gemonteerd en opgelost, raar dat je dus waarschijnlijk bij een "optetter"je lampjes kan vernieuwen en ik dus niet de enige ben lees ik.
Nu had ik eerst een S40 bj. 1999 en nu dan de S60 en altijd wel iets met verlichtingsproblem met vovlo's gehad.
Kofferbak te had dichtgooien, wasstraat en je kan bij de S40 je achterlichten vernieuwen, kijk maar eens op straat hoeveel achterlichten bij de S40 kapot zijn! Bij de S60 moet ik ook regelmatig op mijn achterlichtunit slaan om 1 van de achterlichten weer "aan "te krijgen als ik de kofferbak te hard het dichtgedaan.
Gaat volvo en verlichting samen?
Geplaatst: 08.12.2010 - 11:47
door 945i
Zeker wel, maar omdat ze altijd branden, is de levensduur ook beperkter dan bij veel andere merken..Je krijgt daar wel veiligheid voor terug doordat ze je net iets eerder zien.

Geplaatst: 08.12.2010 - 13:34
door Doeke Dobma
EVV schreef:Dat klopt, als het goed is kan je vanuit de auto toch wel zien dat de lampen aan de voorkant branden

Ik vroeg het omdat mijn voorgaande auto's het allemaal wél hadden... maar bedankt voor je antwoord!
Geplaatst: 08.12.2010 - 13:48
door EVV
Wat trouwens wel goed doordacht is, is dat mistlicht niet vanzelf weer aan gaat als je de auto uit gehad hebt. Dus vergeten uit te zetten is niet mogelijk, dat maakt zo'n controle lampje eigenlijk overbodig, je zet ze immers bewust aan op het moment dat het nuttig is (normaal gesproken...). Voor dimlicht brand er trouwens ook een lampje in de schakelaar, maar af-fabriek brand dimlicht ook altijd, dus is daar een lampje in zicht eigenlijk ook overbodig.
Geplaatst: 08.12.2010 - 13:58
door FrankS60
Msuidgeest schreef:Patsim schreef:IK zet mijn verlichting altijd op stadslicht als ik mijn auto start, krijgen de koplampen ook niet zo'n optetter.
Ik vraag mij wel eens af of die Xenon daar wel tegen kan. Eerst op contact, xenon aan, dan starten, xenon uit en bij lopende motor xenon weer aan. Dat klinkt niet best.
Het mooiste is ook om EERST je xenon uit te zetten door de knop op stadslicht/middelste stand te zetten, dan contact + starten en na het starten de hele zaak weer "aan". Dan maken je xenonlampen maar 1 start en dat is met draaiende motor.
Hoe het af fabriek gaat met 2 starts in korte tijd kan IMHO ook niet bevorderlijk zijn.
Geplaatst: 08.12.2010 - 14:03
door 945i
Lijkt mij toch niet zo moeilijk om h.e.e.a pas een impuls signaal te geven als de motor loopt.