Dimlicht

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
mvds
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 10.05.2010 - 21:36

Hoi,

Nadat ik iets te fanatiek mijn auto gestart te hebben is mijn dimlicht overleden. Zitten er ergens in de auto reserve lampjes verstopt?

Als dat niet het geval is (heb ze in ieder geval niet gevonden) welk type lampje moet ik kopen? Moet ik langs de Volvo dealer (een stukje weg) of kan dat ook bij een winkel als halfords bijvoorbeeld?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Volvo S60 D5 Edition Chrono Design Sports (10-2006)
Volvo V50 1.8 Edition 2 (01-2010)
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Hoe doe je dat, iets te fanatiek starten en waarom gaan daardoor de lampen stuk?
Gebruikersavatar
mvds
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 10.05.2010 - 21:36

Silver_R schreef:Hoe doe je dat, iets te fanatiek starten en waarom gaan daardoor de lampen stuk?
Gelijk je sleutel doordraaien waardoor de lamp direct een stroomstoot vanuit de accu moet verwerken. Meestal zal dat wel goed gaan maar zo nu en dan kan de lamp dat niet trekken.

Hiervoor heb ik een Citroen gehad, met automatische verlichting, en die lampen gaan pas aan als je de auto start. Vandaar dat van veel citroens een koplamp het niet doet.
Volvo S60 D5 Edition Chrono Design Sports (10-2006)
Volvo V50 1.8 Edition 2 (01-2010)
Gebruikersavatar
Gothax
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 21.04.2010 - 06:28
Locatie: Heerlen

De lampjes zijn bij een 2002 S60 van het type H7 / 5W5 (stadslicht), zul je even in de handleiding moeten kijken of jouw S60 dezelfde lampjes gebruikt. De meeste lampen zijn gewoon bij elk tankstation en autospeciaalzaak verkrijgbaar al had ik laatst in duitsland langs de autobahn eentje die alleen maar van die tuning troep met rare kleuren ledjes verkocht (??? :S)

Je bent wel wat voordeliger uit als je bij de Heuts gaat ofzo, Halfords is ook nog vrij duur (de Philips Nightguide Double Life is bij Heuts 10 euro goedkoper!)

Edit: net even opgezocht op de site van Philips, voor een 2006 S60 ook gewoon H7/5W5 :)

Volvo S60 2.4 2002
Ford Transit 1980 ex-krankenwagen
Volvo V70 2.5 AUT 1998
Fiat Marea Weekend '98
Gebruikersavatar
Rodin
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 11.06.2010 - 21:03
Locatie: Capelle aan den IJssel

Volgens mij ging het over dimlicht en niet over stadslicht. :scratch:
Volvo V70N 2.4 170pk 2000
Volvo V40(Ph.2) T4 200pk 2000
Gebruikersavatar
mvds
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 10.05.2010 - 21:36

Scherp :bday:
Volvo S60 D5 Edition Chrono Design Sports (10-2006)
Volvo V50 1.8 Edition 2 (01-2010)
Gebruikersavatar
ICEFOX
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
Locatie: Wijhe

Gothax schreef:
Edit: net even opgezocht op de site van Philips, voor een 2006 S60 ook gewoon H7/5W5 :)
De informatie klopt toch? Je hebt een H7 lamp nodig voor je dimlicht en wanneer je voor een reserve setje lampjes zou gaan, is het handig te weten dat je de 5W5 standslichtjes moet hebben, en niet die met een banjonetsluiting.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Gebruikersavatar
Patsim
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 05.09.2008 - 14:30
Locatie: Noord Brabant

IK zet mijn verlichting altijd op stadslicht als ik mijn auto start, krijgen de koplampen ook niet zo'n optetter.
Fiat Uno 45(1984)
Fiat Tipo 1.4 i.e.(1990)
Fiat Tempra 1.6 i.e.(1992)
Renault Laguna 3.0 V6(1994)
Renault Espace III 2.0 16V(2000)
Renault Grand Espace IV 2.0 T 16V(2003)

Volvo S60 2.0 T Edition(2005) Afbeelding
Mitsubishi Colt 1.5 d'Azur(2006) Afbeelding
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21493
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Patsim schreef:IK zet mijn verlichting altijd op stadslicht als ik mijn auto start, krijgen de koplampen ook niet zo'n optetter.
Ik vraag mij wel eens af of die Xenon daar wel tegen kan. Eerst op contact, xenon aan, dan starten, xenon uit en bij lopende motor xenon weer aan. Dat klinkt niet best.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Msuidgeest schreef:
Patsim schreef:IK zet mijn verlichting altijd op stadslicht als ik mijn auto start, krijgen de koplampen ook niet zo'n optetter.
Ik vraag mij wel eens af of die Xenon daar wel tegen kan. Eerst op contact, xenon aan, dan starten, xenon uit en bij lopende motor xenon weer aan. Dat klinkt niet best.
Ik probeer te analyseren waarom het systeem van het zgn. automatisch dimlicht (zo wordt het door Volvo genoemd in de gebruikershandleidingen) slecht zou zijn voor de lampen.

Wat er gebeurt:

1. Contact aan en dan wordt tevens de verlichting ingeschakeld.
2. Sleutel doordraaien om te starten en dan wordt de verlichting weer uitgeschakeld.
3. Motor loopt m.a.w. je laat de sleutel los en de verlichting wordt weer ingeschakeld.

Ik begrijp dus niet wat het verschil is tussen de verlichting die automatisch wordt ingeschakeld op het moment dat je de sleutel loslaat of het gewoon handmatig inschakelen van de verlichting bij draaiende motor.

Waar zou die evt. 'optetter' vandaan moeten komen ? Kan iemand dat uitleggen ?

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

De optetter krijgen ze door het in korte tijd aan-uit-aan doen.

Het opstarten van de xenonlampen vraagt trouwens heel veel stroom..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
klaaz
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 23.11.2008 - 17:17

Ik heb dit probleem vandaag ook. Opeens doen beide koplampen het niet meer. Geen mogelijkheid om het nu even te checken want ik heb geen licht bij de hand. Maar kan het echt zo zijn dat de dimlichtlampen het begeven en de rest gewoon blijft werken (geen xenon, my2001)? Of moet ik toch rekening houden met een kapot relais of kapotte zekering?
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Nu we het toch over dimlicht/stadslicht hebben,

Vrijdag halen we onze 'nieuwe' gebruikte S60 2001 op. Tijdens de proefrit viel me op dat, wanneer je gewoon je normale dimlicht aan hebt, er geen indicatie lampje ervan te zien is op de klokkenwinkel. Klopt dat? Datzelfde geldt ook voor de mistlampen vóór, het ledje oid van de knop zelf gaat wel branden maar geen indicatie in de klokkenwinkel. Als ik het mistlicht achter inschakel, zie ik die indicatie wél op de klokkenset. Wie weet hoe het hoort te zijn?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Dat klopt, als het goed is kan je vanuit de auto toch wel zien dat de lampen aan de voorkant branden ;)
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
chris2
3rd Gear member
Berichten: 477
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Afgelopen maandag starte ik mijn S60 na 4 dagen niet gereden te hebben en ja hoor, het rechter dimlicht was kapot.

Nieuw setje gekocht a 20euro en gemonteerd en opgelost, raar dat je dus waarschijnlijk bij een "optetter"je lampjes kan vernieuwen en ik dus niet de enige ben lees ik.

Nu had ik eerst een S40 bj. 1999 en nu dan de S60 en altijd wel iets met verlichtingsproblem met vovlo's gehad.

Kofferbak te had dichtgooien, wasstraat en je kan bij de S40 je achterlichten vernieuwen, kijk maar eens op straat hoeveel achterlichten bij de S40 kapot zijn! Bij de S60 moet ik ook regelmatig op mijn achterlichtunit slaan om 1 van de achterlichten weer "aan "te krijgen als ik de kofferbak te hard het dichtgedaan.

Gaat volvo en verlichting samen?
Volvo XC90 D5 2017 inscription
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Zeker wel, maar omdat ze altijd branden, is de levensduur ook beperkter dan bij veel andere merken..Je krijgt daar wel veiligheid voor terug doordat ze je net iets eerder zien. 8)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

EVV schreef:Dat klopt, als het goed is kan je vanuit de auto toch wel zien dat de lampen aan de voorkant branden ;)
Ik vroeg het omdat mijn voorgaande auto's het allemaal wél hadden... maar bedankt voor je antwoord!
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Wat trouwens wel goed doordacht is, is dat mistlicht niet vanzelf weer aan gaat als je de auto uit gehad hebt. Dus vergeten uit te zetten is niet mogelijk, dat maakt zo'n controle lampje eigenlijk overbodig, je zet ze immers bewust aan op het moment dat het nuttig is (normaal gesproken...). Voor dimlicht brand er trouwens ook een lampje in de schakelaar, maar af-fabriek brand dimlicht ook altijd, dus is daar een lampje in zicht eigenlijk ook overbodig.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Msuidgeest schreef:
Patsim schreef:IK zet mijn verlichting altijd op stadslicht als ik mijn auto start, krijgen de koplampen ook niet zo'n optetter.
Ik vraag mij wel eens af of die Xenon daar wel tegen kan. Eerst op contact, xenon aan, dan starten, xenon uit en bij lopende motor xenon weer aan. Dat klinkt niet best.
Het mooiste is ook om EERST je xenon uit te zetten door de knop op stadslicht/middelste stand te zetten, dan contact + starten en na het starten de hele zaak weer "aan". Dan maken je xenonlampen maar 1 start en dat is met draaiende motor.

Hoe het af fabriek gaat met 2 starts in korte tijd kan IMHO ook niet bevorderlijk zijn.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Lijkt mij toch niet zo moeilijk om h.e.e.a pas een impuls signaal te geven als de motor loopt.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”