Vermogen V50 1.6D uit 2005

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
G3kkie
Starter

Hoi,
Ik ben nieuw op het forum, heb wel al vaker mee gelezen en informatie versameld maar nu pas lid. Ik ben sinds een jaar een redelijk tevreden Volvo bezitter. WIl na de V50 ook wel weer een Volvo (s60 misschien)

Het afgelopen jaar heb ik vooral in NL gereden en de laatste paar maanden vaak kleine stukjes. Tien ik hem weg bracht voor de APK werd er door de garage aangegeven dat hij weel vermogen mist. Dit kwam mogelijk doordat ik veel kleine stukjes reed, en te vroeg schakelde. Ik heb wat Puttiger gereden en vooral de eerste 4 versnellingen doen het volgens mij goed (is mijn eerste auto dus kan moeilijk vergelijken). In zijn 5 blijft hij wel wat missen. Ik denk niet dat ik in 11s op de 100 zit, ik kom denk ik meer in de buurt van 15 a 20 s.
Het eerste idee was dat de LMM stuk zou zijn. Deze is inmiddels vervangen maar ik merk daar weinig van. Nu ben ik afgelopen week ook voor het eerst in DE geweest en heb even een stuk van 1000 KM gereden. De auto blijft goed confertable maar we merkte dat bij 140 + er toch wel iets mis is. Ik krijg bij tussen de 140 en 160 2 meldingen gelijk achter elkaar "Anti-skid service vereist" en "verminderd motor vermogen".
Er wordt dan door de auto een limiet tot 3000RPM ingesteld en ik kom niet meer boven de 130 KM (door de toeren).
Ook na het wisselen van de LMM blijft dit probleem. Ik kwam wel aan de 160KM/h dus ik weet niet hoezeer ik een gebrek aan vermogen heb in zijn 5 (ik ga puur uit op wat mijn garage man hierin zegt).
Heeft iemand een idee wat deze 2 a 3 problemen zouden kunnen zijn?
Exeres
6th Gear member

EGR-klep? Dat was bij mij de oorzaak als ik: "Er wordt dan door de auto een limiet tot 3000RPM ingesteld en ik kom niet meer boven de 130 KM (door de toeren)." dit zelf zei.
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
G3kkie
Starter

EGR klep heb ik inderdaad wel al vaker gelezen. Maar wat kan ik daar mee doen? vervangen? schoon maken? en wat zouden de kosten daarvan zijn?

Een vried van me zei dat het mogelijk ook het roetfilter of de kathalysator zou kunnen zijn. Beide zou je in een diesel niet echt nodig hebben en goed schoon maken of verwiederen zou dan al een oplossing kunnen zijn.
Elveka
2nd Gear member

Zowel over de EGR-klep als over het roetfilter zijn hier op het forum al dikke boeken geschreven ... Zoek even met de zoekfunctie, lectuur in overvloed !
Luc

V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
Sander Peter
2nd Gear member

Tja,

hier kunnen veel oorzaken voor zijn, voor de 1.6d die ik ook zelf heb gehad zijn bekende problemen;

1) EGR-klep
2) Lekkende/niet goed werkende verstuivers
3) Roetfilter indien aanwezig vooral af fabriek, het after market systeem dat ik zelf heb laten monteren geeft weinig problemem

De meeste zaken zijn goed door de dealer te lokaliseren en vervangen.

Dat je veel kleine stukjes rijd zou niet uit hoeven maken.

Succes
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
roadking
Starter

Een beetje late reactie. Ik had hetzelfde met m'n 1,6D uit 2006. Het verminderd motorvermogen was snel opgelost en bleek een slechte verbinding te zijn. Andere stekkertje en in orde. Voor de antiskid service dacht ik hetzelfde, maar dat viel anders uit. De ABS module lag in de prak, dus er kon alleen nog maar 'traditioneel' geremd worden. Bijna 1000 Euri later doet alles het weer normaal. Ik had alleen graag m'n oude ABS module terug gehad, dan had ik 'm in de UK kunnen laten repareren voor 350 pond of in NL, waar volgens mij een bedrijf in de buurt van Helmond hetzelfde doet. Da ABS-module was in ieder geval niet op voorraad (dus het komt vaker/te veel voor) en de auto heeft dus een aantal weken bij de dealer gestaan. roadking
Volvo 850 1996 US uitvoering
Volvo V50 1,6D Edition II
G3kkie
Starter

Bedankt voor alle reacties. Ik breng hem binnenkort even naar mijn eigen garage. Ik ben al een keer bij volvo geweest, daar worden de rekeningen snel erg hoog.

Als alles weer in orde is laat ik nog wel even weten wat het nu was.
ABS doet het nog wel, kan ik nu goed testen met de sneeuw. Anti skid melding kwam alleen als ik boven de 140km/h kom. Tot 135 heb ik de melding niet gekregen, ook niet na langere tijd die snelheid rijden.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”