Pagina 1 van 2

tuning icm verwijderen roetfilter

Geplaatst: 08.11.2010 - 11:23
door mehrzahl
Heeft iemand ervaring met het verwijderen van het roetfilter op de latere dieselmotoren, in combinatie met het uitvoeren van tuning om de na-inspuiting (die voor regeneratie wordt gebruikt) uit het motormanagement te verwijderen?

Ik heb een aantal tuners gebeld, met tegenstrijdige antwoorden. Daar krijg ik dus geen warm gevoel van. Gezien de problematiek van het stijgende motoroliepeil ben ik benieuwd of dit een optie is...

Geplaatst: 08.11.2010 - 11:53
door bart simpson
je hebt in je handtekening een 2002 D5 staan, daarop zit die voorziening volgens mij helemaal niet

Geplaatst: 08.11.2010 - 11:58
door mehrzahl
binnenkort kan ik mijn handtekening aanpassen...

Geplaatst: 08.11.2010 - 14:15
door bart simpson
gefeliciteerd!

Geplaatst: 08.11.2010 - 15:22
door mehrzahl
Dank je. Het wordt een V70 2.4d uit 2007. Verder geen opmerkingen over mijn vraag? Ik lees regelmatig over problemen met motoroliepeil, alsmede een veel hoger verbruik dan de eerste generatie D5's. Ik zou me kunnen voorstellen dat er meer mensen zijn die hierover nagedacht hebben...

Geplaatst: 08.11.2010 - 20:13
door edraket
Lijkt me best een ingrijpende operatie. Immers, er zitten op het roetfilter minstens 2 druksensoren, daarnaast moet de inspuiting worden aangepast alsmede het filter zelf natuurlijk.

Overigens herken ik deze problemen zelf niet. Heb een zelfde motor als dat jij krijgt, dus met af fabriek roetfilter en 163 pk (2.4D). Deze is beduidend zuiniger dan mijn 2002 S60 D5. Daarnaast heb ik ook geen last van het stijgende oliepeil.

Geplaatst: 08.11.2010 - 20:19
door Turbodesk
Ik stond vorige week nog onder mijn auto en heb het roetfilter eens even goed bekeken. Het lijkt wel of er brandstofleidingen naar het roetfilter lopen. Ik krijg hierdoor het idee dat het roetfilter rechtstreeks word geregeneerd met brandstof en niet via een ander inspuitings tijdstip.

Kan dit kloppen??

Geplaatst: 08.11.2010 - 20:38
door edraket
Nee klopt niet.

Geplaatst: 08.11.2010 - 20:41
door Turbodesk
Leg eens uit dan. Waarvoor dienen die twee dunne metalen leidingen dan die naar het roetfilter lopen?

Geplaatst: 09.11.2010 - 09:47
door edraket
Het filter wordt geregenereerd door extra brandstof in te spuiten waardoor de temperatuur sterk oploopt. Dat gebeurt in de brandstof kamer, en niet in het roetfilter. Waar die leidingen voor zijn kan ik je niet met zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat hieraan de druksensoren zitten om te kunnen bepalen wanneer het filter gegenereerd moet worden. Die sensoren kunnen vermoedelijk niet in het filter zelf worden geplaatst ivm vervuiling ervan.

Geplaatst: 09.11.2010 - 10:44
door D5R-Design
Geen druksensoren maar 1 druk verschil sensor.
Daar naast zitten 2 temp sensoren op 1 bij de turbo en 1 bij het filter en een lamda sonde.
Helaas kan ik je niet vertellen of je bij Volvo het verwijderen.
Mijn ervaring met VAG problemen kindje de 170pk kan het wel.

Zie hier een voor pijp met de aansluitingen voor de sensoren (Milltek)

Afbeelding

Geplaatst: 09.11.2010 - 12:40
door edraket
Het is wel een druk sensor, en de computer berekent het druk verschil tussen beide sensoren (voor en na het filter) :wink:

Geplaatst: 09.11.2010 - 14:10
door chris_zweden
Waarom verwijderen? Je kunt hem beter leegmaken dan. Let wel, je krijgt 100% een ecu storing dus een tuner zal dat moeten verwijderen of foppen. + dat dit geintje strafbaar is en je niet door de apk komt.

Geplaatst: 09.11.2010 - 14:15
door Ramon&Ramon
mehrzahl schreef:Dank je. Het wordt een V70 2.4d uit 2007. Verder geen opmerkingen over mijn vraag? Ik lees regelmatig over problemen met motoroliepeil, alsmede een veel hoger verbruik dan de eerste generatie D5's. Ik zou me kunnen voorstellen dat er meer mensen zijn die hierover nagedacht hebben...
Er is een ECM update voorhanden plus de vulling van het filter is een kwart liter minder,daarmee zouden de problemen dus opgelost zijn aldus Volvo...

Geplaatst: 09.11.2010 - 15:22
door mehrzahl
Waarom verwijderen? Je kunt hem beter leegmaken dan. Let wel, je krijgt 100% een ecu storing dus een tuner zal dat moeten verwijderen of foppen. + dat dit geintje strafbaar is en je niet door de apk komt.
Nou ja ik bedoelde ook leegmaken. De vraag spitst zich inderdaad toe op het wijzigen van het motormanagement, ik wil graag weten wie daar ervaring mee heeft.
Volgens mij komt de auto gewoon door de roetmeting, dus zou APK geen probleem moeten opleveren. Dat het strafbaar is, begrijp ik, maar dat is mijn eigen verantwoordelijkheid. Overigens: hoe groot acht je de pakkans als de roetfilterbehuizing gewoon onder de auto zit?

Geplaatst: 09.11.2010 - 15:25
door mehrzahl
Er is een ECM update voorhanden plus de vulling van het filter is een kwart liter minder,daarmee zouden de problemen dus opgelost zijn aldus Volvo...
Vulling van de motorolie bedoel je? Dat is juist waarom ik twijfel over deze oplossing...Als Volvo er zelf in zou geloven, zou minder vulling toch niet nodig zijn.

Geplaatst: 09.11.2010 - 16:07
door Turbodesk
Die metalen leidingen blijken inderdaad de drukleidingen (sensoren) te zijn die ik heb gezien bij het roetfilter. Zie onderstaande afbeelding van een soortgelijk filter.

Afbeelding

Geplaatst: 09.11.2010 - 20:53
door D5R-Design
Het software matig weg schrijven van een roetfilter (leeg of vervangende voorpijp) is een behoorlijke klus.
Ik was een van de eerste die het bij Jeroen Dik liet doen en geloof mee Jeroen is er in totaal 3 dagen mee bezig geweest.
De eerste poging resulterde in een na 450km hevig walmende blauwe rook uitstotende RS.
De volgende poging resulteerde in een noodloop waar hij niet meer uit kwam.(de Auto)
Hierna is het gehele programma op de kop gegooit en alle sensoren los hierna geen problemen gehad.
Deze motoren haden als eerste Siemens kasten en daar in zat heel diep weg geschreven standaard regeneraties na 450 km.
Hierna nog div problemen gehad met de PD elementen maar dit was standaard gerelateerd aan deze zeer slechte motoren.
Zijn ook maar 1,5 jaar in produktie geweest.

En met het roetfilter er op vrat het hok elke 20.000km een druk verschil sensor. (storing B450 on aannemelijk signaal)

Geplaatst: 10.11.2010 - 09:01
door edraket
Is dat een Ford RS?

Geplaatst: 10.11.2010 - 10:46
door Fredhead
Skoda Octavia RS