Handrem S70 blijft hangen...

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Bart
8th Gear member

Zul je altijd zien: zit je in het buitenland voor je werk, word je gebeld door je vrouw met de mededeling dat de S70 niet meer voor of achteruit wil. Na veel gasgeven kon ze een stukje vooruit rijden, maar dat ging niet van harte. De auto heeft een tijdje stilgestaan, met als gevolg dat de handrem (althans, dat denk ik) nu vast zit.

Mijn vader kijkt er morgen even naar, zijn er nog tips die ik hem kan geven? Auto staat in onze parkeergarage, dus af laten slepen is wat lastig...
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Oceanracer
Geartronic member

Misschien dat het lukt door de auto wat te laten "wiegen". Dus beetje vooruit, beetje achteruit, enz.

Anders het betere hamertje-tik werk. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Bart
8th Gear member

Hamertje-tik geprobeerd, hielp niet. Heb de auto even opgekrikt, alleen linksachter (bestuurderszijde) zit muurvast. En niet slepen vast, maar heb een vrije slag met de naaf van ca. 2 cm (beide kanten op) en dan "klik", vast. Lijkt me eigenlijk geen vastzittende handrem, die zou geen vrije slag moeten hebben en indien wel, dan "slepend" vastlopen, toch? Dit voelt alsof je een van de voorwielen wil ronddraaien, maar dat de auto in de versnelling staat...
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

V70/2.4D/2003
8th Gear member

En als je de handrem wat terug gaat stellen?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
t_w
4th Gear member

Ga er maar vanuit dat de remschoen er af ligt. Veel voorkomend probleem bij 'onze' 850/X70 serie...
De schoen komt dan vast te zitten in de trommel.

Toevallig vorige week nog hetzelfde probleem 'verholpen'.
Remschijf pak je er zo af (niet veel werk) en dan valt de remschoen er zo uit. (sleutel 13 voor de remklauw, sleutel 10 voor de remschijf en natuurlijk een wielmoer sleutel voor het wiel)
Onderdelen zijn niet echt duur... En als je nog geen onderdelen hebt zet je hem gewoon weer in elkaar, maar dan zonder de losliggende remschoen... En dan gewoon de handrem even niet gebruiken ;)

Afbeelding
945i
8th Gear member

Die laatste tip is een hele nuttige, gewoon in z'n versnelling wegzetten, kan dit niet meer gebeuren.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Bart
8th Gear member

Dat gaan we uiteraard doen ;-). Goede beschrijving ook!

Is het losdraaien van die bouten van de remklauw genoeg om hem er vanaf te halen en daarna weer terug te zetten? Of moet bij het terugzetten de blokken/remzuigers nog teruggeduwd worden?

t_w
4th Gear member

Bij mij kon ik de remklauw er zo afpakken, geen enkel probleem mee gehad.
(heb ze dus niet terug hoeven te drukken...)

Alleen de schijf kan wat vast zitten (corrosie vs. nauwe passing). Maar die komt met wat 'kleine' overredingskracht ook wel los ;)
Bart
8th Gear member

Nou, voorlopig opgelost: samen met mijn vader de remklauw losgehaald, en daarna de remschijf. Althans, dat probeerden we ;-). Pa heeft toch zeker 1.5 uur staan hameren (met een gummi-hamer, dat dan weer wel), maar hij kreeg hem niet over een bepaalde weerstand heen (wel van de passing af). Gisteren is een servicemonteur van Henk Scholten even langsgekomen, die pa ook complimenteerde met zijn werk tot dusver ("precies genoeg gedaan, meneer"). Die had hem met een paar flinke slagen (met een normale, kleine moker) wel redelijk snel los.

De remschoentjes e.d. waren allemaal nog prima in orde, wat hij vermoedde dat het probleem is/was is dat bij de montage van de nieuwe remschijven (6 maanden geleden gebeurd bij Henk Scholten) de handrem te krap is afgesteld, en dat hij op een gegeven moment vast is komen te zitten en zich niet meer liet lossen met de hendel.

Straks even een stukje rijden, de handrem is nu zeer los afgesteld maar mijn vrouw kan er in ieder geval volgende week mee naar haar werk.

En inderdaad ook het commentaar van de monteur op de handremmen (in het algemeen) van Volvo's: "Waardeloos meneer, het beste niet gebruiken tenzij absoluut noodzakelijk". Waarvan akte....

Ramon&Ramon
7th Gear member

Bart schreef:Nou, voorlopig opgelost: samen met mijn vader de remklauw losgehaald, en daarna de remschijf. Althans, dat probeerden we ;-). Pa heeft toch zeker 1.5 uur staan hameren (met een gummi-hamer, dat dan weer wel), maar hij kreeg hem niet over een bepaalde weerstand heen (wel van de passing af). Gisteren is een servicemonteur van Henk Scholten even langsgekomen, die pa ook complimenteerde met zijn werk tot dusver ("precies genoeg gedaan, meneer"). Die had hem met een paar flinke slagen (met een normale, kleine moker) wel redelijk snel los.

De remschoentjes e.d. waren allemaal nog prima in orde, wat hij vermoedde dat het probleem is/was is dat bij de montage van de nieuwe remschijven (6 maanden geleden gebeurd bij Henk Scholten) de handrem te krap is afgesteld, en dat hij op een gegeven moment vast is komen te zitten en zich niet meer liet lossen met de hendel.

Straks even een stukje rijden, de handrem is nu zeer los afgesteld maar mijn vrouw kan er in ieder geval volgende week mee naar haar werk.

En inderdaad ook het commentaar van de monteur op de handremmen (in het algemeen) van Volvo's: "Waardeloos meneer, het beste niet gebruiken tenzij absoluut noodzakelijk". Waarvan akte....

De handrem niet gebruiken is een advies van niks dus.
Hij zit er niet voor niets op,als je hem niet gebruikt gaat het hele mechaniek vastzitten of stroef lopen,maar daar kom je bij de APK keuring dan wel weer achter..

Hoorde vandaag het advies van een monteur van een Volvo dealer,om als het kouder wordt 6 liter benzine bij de diesel te doen bij een V70 D5.
Goed voor de reparatie omzet zal hij gedacht hebben.:)
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”