Pagina 1 van 1
Een tikkende V70 diesel
Geplaatst: 12.11.2010 - 08:05
door Stelmaan
Beste sleutelaars onder ons,
Mijn V70 diesel uit 1999 (zie ook onder "Even voorstellen") heeft een tik tijdens het stationair lopen. Dit klinkt als een........
Mijn garage heeft de olie en filters vervangen en een reiniger toegevoegd. Ben nu 2500 km verder maar als de motor warm is dan is de tik nog aanwezig.
Welke Volvo diagnost kan mijn angst van...... tegen spreken :?
Geplaatst: 12.11.2010 - 08:27
door Quota
Start de motor, laat hem stationair lopen en trap dan kort achter elkaar een paar keer stevig op de rem, als het tikken dan weg is, dan is het het bekende maar relatief onschadelijke euvel van een lekkende vacuumpomp. Zoek daar maar eens op.
Succes!
Geplaatst: 12.11.2010 - 08:45
door iksee90
Minimale speling (lees vrije slag) op de plunjer van de vacuumpomp, zoals hierboven al beschreven wordt. Kan inderdaad geen kwaad.
Geplaatst: 12.11.2010 - 11:57
door Ramon&Ramon
Die tik is te verhelpen doormiddel van een modificatie aan de pomp..
Geplaatst: 14.11.2010 - 14:49
door elianmars
iksee90 schreef:Minimale speling (lees vrije slag) op de plunjer van de vacuumpomp, zoals hierboven al beschreven wordt. Kan inderdaad geen kwaad.
Nou, daar denkt denkweb toch anders over. Die had op een gegeven moment geen remmen meer door een falende vacuümpomp.
Geplaatst: 14.11.2010 - 17:33
door Stelmaan
Ik heb idd de opties die werden vernoemd uitgeprobeerd. 3xkrachtig het rempedaal in getrapt en idd het tikken ging weg maar kwam wel snel weer terug.
Dus zoals word gemeld wel vervangen?
Geplaatst: 14.11.2010 - 23:20
door Ramon&Ramon
de complete pomp vervangen is dus niet nodig,een niet zo,n grote ingreep is de oplossing,.modificeren dus.
Het probleem is dat de veerspanning in de plunjer te laag is en veroorzaakt dan die tik.
Kan verder geen kwaad.
Geplaatst: 15.11.2010 - 23:20
door ducbertus
Ramon&Ramon,
je hebt het over een modificatie. Maar wat is nou die modificatie?
op het Engelse forum heb ik ook gezocht op de vacuumpomp en daar hebben 2 leden de pomp gedemonteerd, schoongemaakt en daarmee het probleem verholpen. maar hier wordt niets over een modificatie gemeld.
je maakt me nieuwsgierig. die van mij tikt nl. ook.
Bertus
Geplaatst: 15.11.2010 - 23:25
door Ramon&Ramon
Door de veerspanning met 2 mm te verhogen doormiddel van een ring,dan is het probleem opgelost..
Je moet er wel gereedschap voor hebben om de veer te demonteren..
Geplaatst: 15.11.2010 - 23:27
door Ramon&Ramon
Die modificatie is al ruim 11 jaar bekend,er is in het verleden al vaker over gesproken hier op het forum.
Geplaatst: 16.11.2010 - 18:42
door ducbertus
Ramon,
bedankt dat je die kennis wilt delen.
ik ben nieuw hier en heb na even zoeken niet de informatie gevonden.
daarom vroeg ik er om, omdat ik met hetzelfde probleem zit.
Bertus
Geplaatst: 16.11.2010 - 19:01
door Stelmaan
Ook van deze kant bedankt heb vandaag ook zitten zoeken naar oudere topics. En weer info gevonden
Groet,
André
Geplaatst: 16.11.2010 - 23:17
door Ramon&Ramon
Als je de pomp zelf demonteerd kan ik de modificatie voor je doen eventueel..
Geplaatst: 20.11.2010 - 20:54
door Stelmaan
Ramon,
Wat is de tijdduur van de modificatie en is die zelf te demonteren?
André
Geplaatst: 21.11.2010 - 00:19
door elianmars
Ramon&Ramon schreef:Door de veerspanning met 2 mm te verhogen doormiddel van een ring,dan is het probleem opgelost..
Je moet er wel gereedschap voor hebben om de veer te demonteren..
Ik heb het ooit gedaan met zo'n ring, maar na korte tijd begon het tikken toch weer (misschien niet goed uitgevoerd?).
Toen heb ik toch maar een nieuwe Pierburg vacuümpomp gemonteerd (relatief goedkoop via eBay).
Geplaatst: 23.11.2010 - 20:41
door ALF
Ik heb dus ook een tikkende pomp en heb hier een beetje gemengde gevoelens bij. Wat moet zo'n vacuümpomp kosten?
Geplaatst: 23.11.2010 - 23:08
door Ramon&Ramon
elianmars schreef:Ramon&Ramon schreef:Door de veerspanning met 2 mm te verhogen doormiddel van een ring,dan is het probleem opgelost..
Je moet er wel gereedschap voor hebben om de veer te demonteren..
Ik heb het ooit gedaan met zo'n ring, maar na korte tijd begon het tikken toch weer (misschien niet goed uitgevoerd?).
Toen heb ik toch maar een nieuwe Pierburg vacuümpomp gemonteerd (relatief goedkoop via eBay).
Dan heb je het niet goed gedaan:)
Geplaatst: 23.11.2010 - 23:11
door elianmars
Ramon&Ramon schreef:elianmars schreef:Ramon&Ramon schreef:Door de veerspanning met 2 mm te verhogen doormiddel van een ring,dan is het probleem opgelost..
Je moet er wel gereedschap voor hebben om de veer te demonteren..
Ik heb het ooit gedaan met zo'n ring, maar na korte tijd begon het tikken toch weer (misschien niet goed uitgevoerd?).
Toen heb ik toch maar een nieuwe Pierburg vacuümpomp gemonteerd (relatief goedkoop via eBay).
Dan heb je het niet goed gedaan:)
Duidelijk
Ach, zo duur was die nieuwe Pierburg niet en na drie ton is het niet zo erg om eens wat nieuws op de wagen te schroeven, toch?
Geplaatst: 23.11.2010 - 23:22
door Ramon&Ramon
Nee,is ook niet erg en bespaard een hoop tijd,dat is waar..
Een nieuwe monteer je in een half uurtje..
Geplaatst: 24.11.2010 - 09:33
door Stelmaan
ha, daar komt al een tijd voor het monteren van de pomp. Dus demonteren iets langer. Nu de kosten nog
