Beste sleutelaars onder ons,
Mijn V70 diesel uit 1999 (zie ook onder "Even voorstellen") heeft een tik tijdens het stationair lopen. Dit klinkt als een........
Mijn garage heeft de olie en filters vervangen en een reiniger toegevoegd. Ben nu 2500 km verder maar als de motor warm is dan is de tik nog aanwezig.
Welke Volvo diagnost kan mijn angst van...... tegen spreken :?
Een tikkende V70 diesel
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Start de motor, laat hem stationair lopen en trap dan kort achter elkaar een paar keer stevig op de rem, als het tikken dan weg is, dan is het het bekende maar relatief onschadelijke euvel van een lekkende vacuumpomp. Zoek daar maar eens op.
Succes!
Succes!
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Die tik is te verhelpen doormiddel van een modificatie aan de pomp..
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Nou, daar denkt denkweb toch anders over. Die had op een gegeven moment geen remmen meer door een falende vacuümpomp.iksee90 schreef:Minimale speling (lees vrije slag) op de plunjer van de vacuumpomp, zoals hierboven al beschreven wordt. Kan inderdaad geen kwaad.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
de complete pomp vervangen is dus niet nodig,een niet zo,n grote ingreep is de oplossing,.modificeren dus.
Het probleem is dat de veerspanning in de plunjer te laag is en veroorzaakt dan die tik.
Kan verder geen kwaad.
Het probleem is dat de veerspanning in de plunjer te laag is en veroorzaakt dan die tik.
Kan verder geen kwaad.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 19.05.2010 - 00:25
- Locatie: Holten
Ramon&Ramon,
je hebt het over een modificatie. Maar wat is nou die modificatie?
op het Engelse forum heb ik ook gezocht op de vacuumpomp en daar hebben 2 leden de pomp gedemonteerd, schoongemaakt en daarmee het probleem verholpen. maar hier wordt niets over een modificatie gemeld.
je maakt me nieuwsgierig. die van mij tikt nl. ook.
Bertus
je hebt het over een modificatie. Maar wat is nou die modificatie?
op het Engelse forum heb ik ook gezocht op de vacuumpomp en daar hebben 2 leden de pomp gedemonteerd, schoongemaakt en daarmee het probleem verholpen. maar hier wordt niets over een modificatie gemeld.
je maakt me nieuwsgierig. die van mij tikt nl. ook.
Bertus
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Door de veerspanning met 2 mm te verhogen doormiddel van een ring,dan is het probleem opgelost..
Je moet er wel gereedschap voor hebben om de veer te demonteren..
Je moet er wel gereedschap voor hebben om de veer te demonteren..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Die modificatie is al ruim 11 jaar bekend,er is in het verleden al vaker over gesproken hier op het forum.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als je de pomp zelf demonteerd kan ik de modificatie voor je doen eventueel..
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Ik heb het ooit gedaan met zo'n ring, maar na korte tijd begon het tikken toch weer (misschien niet goed uitgevoerd?).Ramon&Ramon schreef:Door de veerspanning met 2 mm te verhogen doormiddel van een ring,dan is het probleem opgelost..
Je moet er wel gereedschap voor hebben om de veer te demonteren..
Toen heb ik toch maar een nieuwe Pierburg vacuümpomp gemonteerd (relatief goedkoop via eBay).
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dan heb je het niet goed gedaan:)elianmars schreef:Ik heb het ooit gedaan met zo'n ring, maar na korte tijd begon het tikken toch weer (misschien niet goed uitgevoerd?).Ramon&Ramon schreef:Door de veerspanning met 2 mm te verhogen doormiddel van een ring,dan is het probleem opgelost..
Je moet er wel gereedschap voor hebben om de veer te demonteren..
Toen heb ik toch maar een nieuwe Pierburg vacuümpomp gemonteerd (relatief goedkoop via eBay).
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
DuidelijkRamon&Ramon schreef:Dan heb je het niet goed gedaan:)elianmars schreef:Ik heb het ooit gedaan met zo'n ring, maar na korte tijd begon het tikken toch weer (misschien niet goed uitgevoerd?).Ramon&Ramon schreef:Door de veerspanning met 2 mm te verhogen doormiddel van een ring,dan is het probleem opgelost..
Je moet er wel gereedschap voor hebben om de veer te demonteren..
Toen heb ik toch maar een nieuwe Pierburg vacuümpomp gemonteerd (relatief goedkoop via eBay).

Ach, zo duur was die nieuwe Pierburg niet en na drie ton is het niet zo erg om eens wat nieuws op de wagen te schroeven, toch?
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Nee,is ook niet erg en bespaard een hoop tijd,dat is waar..
Een nieuwe monteer je in een half uurtje..
Een nieuwe monteer je in een half uurtje..