Sinds een paar maanden ben ik de trotse eigenaar van een s80 d5 uit 2005.
Na lange tijd in een ford mondeo gereden te hebben, werd het tijd om eindelijk de auto aan te schaffen die ik graag wilde hebben.
Maar nou heb ik sinds kort een probleem met de s80.
Zal hieronder aangeven wat het probleem is en wat ze er al aan gedaan hebben.
De auto gaf een paar weken geleden ineens de tekst emissies hoog service vereist aan in de BC. In eerste instantie ging hij aan en na een aantal tellen of na herstarten was de tekst verdwenen.
Naar de garage geweest, auto uitgelezen en geen storingen in het systeem.
Hij bleef het toch regelmatig aangeven en heb de auto bij de garage neergezet. Ze hebben toen gekeken naar een of andere vertakking op de turbo. hier zou een lekje in een slang zijn. deze vervangen en zou het weg moeten zijn.
Na een km of 200 is de melding weer terug. Eerst kwam en ging de tekst weer, maar ineens bleef de tekst staan. Terug naar de garage en toen gaf ie aan dat het aan de EGR lag. Deze is vervangen.
In de tussenliggende periode zijn trouwens ook de verstuivers vervangen.
Nu weer een kleine 200 km verder geeft hij weer de tekst aan, alleen weer kort, en bij uitlezen uiteraard weer geen storingen.
Wat ik al zeg geeft hij het maar kort aan en springt dan even in een soort noodloop en daarna gaat hij weer als de brandweer, maar het is echt super irritant.
Heb al even op het forum gekeken, maar over het algemeen kom ik de dingen tegen die al vervangen, cq nagekeken zijn.
Ik hoop dat jullie mij zouden kunnen helpen, met wat dit zou kunnen zijn.
Alvast bedankt met meedenken.
S80 houdt af en toe in
Onlangs gaf mijn T6 constant de melding: Emissies Service Vereist. Na het vervangen van de laaddruksensor was het probleem over. Na het vervangen moest ik wel even een reset uitvoeren om de melding weg te krijgen.
Wellicht kun je hier iets mee...
Wellicht kun je hier iets mee...
- dweerwag
- 2nd Gear member
@syswichers Hij gaf bij jou wel een storing aan of was het goed geluk.
Net weer even wat geks gehad met de auto.
Rij ik op de snelweg 120 km per uur geef gas bij en de storing springt er in.
Een hele tijd, doet ie het alleen bij gas bijgeven, laat ik het gaspedaal iets los dan is de storing weg.
Net weer even wat geks gehad met de auto.
Rij ik op de snelweg 120 km per uur geef gas bij en de storing springt er in.
Een hele tijd, doet ie het alleen bij gas bijgeven, laat ik het gaspedaal iets los dan is de storing weg.
-
- 7th Gear member
Luchtmassa meter??????
-
- 7th Gear member
Als de luchtmassameter een verkeerde waarde afgeeft,heb je ook een storing in het EGR systeem,ik denk dat de EGR klep voor niets is vervangen,bij een dealer geweest met deze storing?
[quote="dweerwag"]@syswichers Hij gaf bij jou wel een storing aan of was het goed geluk.
De volgende foutcodes werden uitgelezen: P0236 en P0237. Beide vermeldingen verwijzen naar een mogelijk defect aan de laaddruksensor.
De volgende foutcodes werden uitgelezen: P0236 en P0237. Beide vermeldingen verwijzen naar een mogelijk defect aan de laaddruksensor.
- dweerwag
- 2nd Gear member
Even een update.
Auto vanmorgen naar de garage gebracht. Uitgelezen en wederom geen storingen onthouden.
Uit mijn andere topic over slangen en aansluitingen heb ik de intercooler en de slangen laten afpersen. en hier zat geen lekkage in.
De luchtmassameter zou het volgens hun niet kunnen zijn, deze zou of goed of slecht moeten zijn en er zou een storingsnummer moeten zijn in de BC.
Heb nu maar gezegd, dat ik de auto pas terug wil als ze erachter zijn.
Auto vanmorgen naar de garage gebracht. Uitgelezen en wederom geen storingen onthouden.
Uit mijn andere topic over slangen en aansluitingen heb ik de intercooler en de slangen laten afpersen. en hier zat geen lekkage in.
De luchtmassameter zou het volgens hun niet kunnen zijn, deze zou of goed of slecht moeten zijn en er zou een storingsnummer moeten zijn in de BC.
- Morgenstond
- 5th Gear member
Toen mijn LMM defect was, stond er geen storingsnummer in de BC. Mijn S80 is wel een benzine; misschien zit daar het verschil in. We hebben toen vastgesteld dat het de LMM was omdat met een ruilexemplaar de klachten verholpen waren.dweerwag schreef:Even een update.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 7th Gear member
dweerwag schreef:Even een update.
Ze kletsen uit hun nek,de luchtmassameter geeft vaak geen storingen aan ,maar kan wel defect zijn bij bepaalde toerentallen enz.om een LM meter goed te kunnen testen,moet dat dus tijdens het rijden met een Vida laptop,maar die hebben ze daar blijkbaar niet..
- Morgenstond
- 5th Gear member
Nee, dat deed hij inderdaad niet. Wel had hij last van een onregelmatig toerental stationair. Onder garantie zijn bij mij het gasklephuis en de LMM vervangen.dweerwag schreef:Bleef de auto bij jou in een noodloop.
Bij mij springt hij af en toe in de noodloop, het is nu 2 keer voorgekomen dat hij constant in de noodloop springt.
Ik hoop dat ze de oorzaak vinden, want hier word je niet blij van.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
- dweerwag
- 2nd Gear member
Het toerental blijft mij wel gelijk. Maar had al begrepen dat ze de LMM kunnen testen tijdens het rijden. Dat zullen we wel gaan doen dan, neem ik aan.
Ik hoop ook dat ze de oorzaak snel vinden, kan ik hem weer lekker gebruiken.
Ik hoop ook dat ze de oorzaak snel vinden, kan ik hem weer lekker gebruiken.
- The Volvoboy
- 7th Gear member
Mijn gedachte:
Ik denk ook aan de LMM. Die bepaalt namelijk hoeveel lucht/brandstof er in de motor gaat. De emissies zijn dan te hoog en dat geeft ie aan op de BC.
Ik weet niet zeker of dit een goede gedachte is, dat moeten de 'echte' experts hier op het Forum maar bepalen
Ik denk ook aan de LMM. Die bepaalt namelijk hoeveel lucht/brandstof er in de motor gaat. De emissies zijn dan te hoog en dat geeft ie aan op de BC.
Ik weet niet zeker of dit een goede gedachte is, dat moeten de 'echte' experts hier op het Forum maar bepalen
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- DrRossi
- 4th Gear member
DEFECTE LUCHTMASSAMETER KAN KATALYSATORSCHADE VEROORZAKEN
CORRECTE FOUTOPSPORING VAN ZEER GROOT BELANG
Bijna iedere motor heeft een luchtmassameter (lmm), een van de belangrijkste onderdelen in het motormanagement. Wanneer die sensor defect is, staat de auto stil. De oorzaak hiervan ligt echter niet altijd bij de sensor! Een slecht werkende luchtmassameter kan leiden tot 20% meer verbruik, lager vermogen, motor- en katalysatorschade met slechte emissieuitstoot tot gevolg! We bekijken de opbouw en werking van de hedendaagse luchtmassameters en tot slot wordt de diagnose besproken.
Door Yves Verplancke
PROBLEMATIEK
De luchtmassameter (lmm) bevindt zich na de luchtfilter in het inlaatcircuit van de motor en meet uiterst nauwkeurig de luchtmassa die naar de motor wordt gevoerd. Een defecte of vervuilde lmm levert onjuiste informatie aan de ECU die als gevolg daarvan bepaalde actuatoren verkeerd aanstuurt. Daardoor verkrijgen we 20% meer verbruik, lager vermogen, motor- en katalysatorschade met slechte emissie-uitstoot tot gevolg! Uit onderzoek van garantie
CORRECTE FOUTOPSPORING VAN ZEER GROOT BELANG
Bijna iedere motor heeft een luchtmassameter (lmm), een van de belangrijkste onderdelen in het motormanagement. Wanneer die sensor defect is, staat de auto stil. De oorzaak hiervan ligt echter niet altijd bij de sensor! Een slecht werkende luchtmassameter kan leiden tot 20% meer verbruik, lager vermogen, motor- en katalysatorschade met slechte emissieuitstoot tot gevolg! We bekijken de opbouw en werking van de hedendaagse luchtmassameters en tot slot wordt de diagnose besproken.
Door Yves Verplancke
PROBLEMATIEK
De luchtmassameter (lmm) bevindt zich na de luchtfilter in het inlaatcircuit van de motor en meet uiterst nauwkeurig de luchtmassa die naar de motor wordt gevoerd. Een defecte of vervuilde lmm levert onjuiste informatie aan de ECU die als gevolg daarvan bepaalde actuatoren verkeerd aanstuurt. Daardoor verkrijgen we 20% meer verbruik, lager vermogen, motor- en katalysatorschade met slechte emissie-uitstoot tot gevolg! Uit onderzoek van garantie
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6