245 / 1974 achterwielophanging

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Hallo,
De dikke rubbers waarmee de achteras aan de draagarmen vast zitten zijn bijna weg en het lijkt me sterk dat hij door de volgende keuring komt.
Eerste vraag is waar ik ze krijgen kan en of ik ze niet beter vervang door polyurethaan.
Tweede vraag is of er een speciaal probleem is met de (de)montage; in de Haynes staat dat ik er mee naar een garage moet :-( en dat is niet precies waar ik een werkplaatshandleiding voor gekocht had....

Bedankt
RHS
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

RHS schreef:Hallo,
De dikke rubbers waarmee de achteras aan de draagarmen vast zitten zijn bijna weg en het lijkt me sterk dat hij door de volgende keuring komt.
Eerste vraag is waar ik ze krijgen kan en of ik ze niet beter vervang door polyurethaan.
Tweede vraag is of er een speciaal probleem is met de (de)montage; in de Haynes staat dat ik er mee naar een garage moet :-( en dat is niet precies waar ik een werkplaatshandleiding voor gekocht had....

Bedankt
RHS
Ik moet er ook aan geloven en ik heb geen werkplaatshandboek en ga het gewoon doen en zie wel waar het schip strand. Is me tot nu toe altijd nog gelukt. Rubber kun je halen bij garage van West in Uitgeest, Nordicar Heerhugowaard, de estate service Obdam en hoogst waarschijnlijk ook bij de dealer. Maar of ze allemaal polyurethaan hebben????
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24665
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

En hoe ga je de oude bussen verwijderen en de nieuwe bussen erin krijgen? Die dingen zitten geperst, heb je zo veel kracht voor nodig dat je dat niet met een hamertje red. En als ie ff scheef schiet, ben je verder van huis. Het verhaal in Haynes staat er niet voor niets dus
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

VolvoMafia schreef:En hoe ga je de oude bussen verwijderen en de nieuwe bussen erin krijgen?
Gewoon met een pers, of zo? Daarvoor moet je dus wel de hele draagarm er onderuit halen, maar dat zijn 2 bouten extra (vooraan en de schokdemper). Niet zo'n ramp toch?

RHS
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24665
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Als je een pers hebt is het ook geen probleem. Maar die zal niet iedereen in zijn schuurtje hebben... Draagarm is er inderdaad zo onderuit
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

VolvoMafia schreef:En hoe ga je de oude bussen verwijderen en de nieuwe bussen erin krijgen? Die dingen zitten geperst, heb je zo veel kracht voor nodig dat je dat niet met een hamertje red. En als ie ff scheef schiet, ben je verder van huis. Het verhaal in Haynes staat er niet voor niets dus
Tot nu toe nog altijd gelukt maar dat betrof de reactie stang rubbers en die zijn kleiner en krijg je met een flinke bankschroef met gemak erin geperst. Maar die andere bussen zijn groter toch, zal meer kracht vragen en anders loop ik even naar de buurman die heeft een pers staan. Die zit nl in het herstel van landbouwvoertuigen.
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

admiral schreef:........en anders loop ik even naar de buurman die heeft een pers staan. Die zit nl in het herstel van landbouwvoertuigen.
De bromfietsenman heeft er ook een hier, en zelfs de garage. En er is een heel verschil tussen daar met een draagarm naartoe gaan en de pers te lenen, of 'de auto naar de garage te brengen'.
Out goes Haynes.
RHS
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24665
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

de boodschap van Haynes is dat je de bussen niet met een gemiddelde gereedschapskist kan vervangen.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

VolvoMafia schreef:de boodschap van Haynes is dat je de bussen niet met een gemiddelde gereedschapskist kan vervangen.
wordt die kist niet beter van en het rammelt zo erg met het gereedschap erin (geintje) :D :D maar je hebt gelijk, mocht het me niet lukken dan zal ook ik met de draagarmen naar de pers moeten ipv dat de pers naar mij toe komt.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Die bussen kun je maar op een manier monteren,ze lopen namelijk taps toe,dus de dunste kant eerst monteren en er voor zorgen dat je de steun waar de bussen in zitten niet naar elkaar toe perst,al met al is het niet zo erg simpel zonder goed gereedschap,pas ook op met de veren...
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Valt toch wel mee, schokdempers los achteras naar beneden laten komen en je kunt de veren er tussen uit pakken. Tenminste zo ging het bij mn 460 en 740. Oke een voorveer is wel even wat anders, daar zul je degelijke verenklemmen voor moeten gebruiken. Maar achter gaat makkelijk.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Ramon&Ramon schreef:Die bussen kun je maar op een manier monteren,ze lopen namelijk taps toe.
Kijk, dat is een nuttige aanwijzing, waarom staat dat niet in de haynes, in plaats van 'wegbrengen'?
Is er niets beters in de handel dan dat? geen origineel wpboek?

RHS
PS: Van binnen naar buiten, of andersom?
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Kijk eens op volvolvo.nl, verschillende mensen hebben de bussen al vervangen op allerlei manieren.
Is prima doe-het-zelfbaar: http://volvolvo.nl/forum/topic,8708.0/

Met leuke plaatjes: http://www-ese.fnal.gov/People/wilcer/v ... g_tool.htm
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

En vooral zoals deze meneer het heeft gedaan spreekt mij wel aan, waarom de oude bussen eruit willen persen als het zo ook gaat ze zijn toch stuk ander zou je ze niet vervangen



Dit klusje heb ik onlangs ook gedaan bij mijn 244.
Ik heb de bussen twee keer doorgeslepen met een dunne schijf, dicht langs de steun aan de as.
Daarna met een beitel een deukje geslagen in de oude bus.
Daardoor kon hij draaien in de steun.
Hierdoor kon ik de bus verder draaien en verder doorslijpen totdat het midden eruit viel of helemaal te verbuigen was.


http://farm5.static.flickr.com/4085/513 ... bcd8_z.jpg
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

mightyspawn schreef:Valt toch wel mee, schokdempers los achteras naar beneden laten komen en je kunt de veren er tussen uit pakken. Tenminste zo ging het bij mn 460 en 740. Oke een voorveer is wel even wat anders, daar zul je degelijke verenklemmen voor moeten gebruiken. Maar achter gaat makkelijk.
Bij een 740 is de constructie heel anders dan bij een 240
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er is speciaal gereedschap voor om de bussen te demonteren en te monteren, zonder al te veel te hoeven slopen.
Ik weet wel iemand die dat in zijn bezit heeft.:)
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Ramon&Ramon schreef:Er is speciaal gereedschap voor om de bussen te demonteren en te monteren, zonder al te veel te hoeven slopen.
Ik weet wel iemand die dat in zijn bezit heeft.:)
Stuurt hij dat naar Portugal op denk je, te leen?

RHS
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

als je heel lief vraagt?
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”