Pagina 1 van 2

dikkere olie

Geplaatst: 21.11.2010 - 21:15
door derre
Ik wil van de week ff mn olie vervangen zelf.
Nu zit er 0w30 dit is zo dun als water , wat is nou echt goede olie voor mijn s60 t5?

Geplaatst: 21.11.2010 - 21:36
door Discovery
Aanbeloven olie is 0w30, zie ook HIER.

Geplaatst: 22.11.2010 - 07:35
door P.Mallegrom
En hoe zit dat met een 2.4 D5 uit 2003?
Wat is trouwens het nut van zulke dunne olie?

Geplaatst: 22.11.2010 - 21:23
door derre
Ik heb de olie vervangen voor Castrol SLX ll04 olie , het woord aanbevolen voor bmws maar zal voor de volvo ook wel goed zijn .
Het is een ACEA A3/B3/B4/C3 olie volgens het boekje geschikt , iemand bekend met deze olie

Geplaatst: 22.11.2010 - 22:26
door Discovery
Kwam dit nog tegen, erg handig overzicht van wat Volvo en Castrol adviseren:www.volvoab.hu/Castro_Volvo%20Olajtabla.pdf

Geplaatst: 22.11.2010 - 23:00
door steven460
vol synthetische 5w40 in de T5 gaat bij mij (30dkm) prima.
Zolang je maar heel rustig de eerste 5 minuten rijdt. Bij een koude start is de olie is iets aan de dikke kant voor de turbo. Bij normale temperatuur geeft de dikkere olie beter bescherming voor je lagerschalen. (High temperature shear is vaak beter bij dikkere olie) Wel op de koop toenemen dat je een fractioneel hoger verbruik kan hebben.

On the other hand, het blok gaat toch geen mensenleven mee met dagelijks gebruik. Het blok zal eerder stuk gaan bij een klepzitting, koppakking of een falen van een stuk elektronica.

Welke je ook kiest, lig er niet wakker van!

Groeten,
Steven

Geplaatst: 22.11.2010 - 23:20
door derre
Het is trouwens een 0w30 olie , er zat eerst 5w40 helix ultra in van shell zag in de deur kaartje staan ..

Geplaatst: 23.11.2010 - 09:29
door sju_art
Daar zit wel wat in, dunnere olie die mijn auto wat beter beschermt bij een koude start. Zeker nu er een turbo op zit :P.

En dan is afweging wat is belangrijker, bescherming bij koude start of meer bescherming bij normale temperatuur?

Welke rol spelen de winter temperaturen straks in rol? Is dunne of juist dikke olie dan beter?

Er van wakker liggen doe ik zeker niet, ik heb dan ook nog nooit gehoord van een motor die kapot ging door dunnere of dikkere olie :P. Wel door de chemische eigenschappen (pakkingen lossen op) van de olie.

Geplaatst: 23.11.2010 - 10:24
door derre
Mischien ligt het aan mij maar het lijkt alsof de motor meer geluid maakt nu ik die dunne 0w30 meuk erin heb ...

Geplaatst: 23.11.2010 - 11:15
door FrankS60
Dat kan best dat hij iets meer geluid maakt. De laag olie die op de onderdelen blijft zitten is nu ook dunner omdat de olie dunner is, dus als onderdelen elkaar raken dan hoor je dat ook wat eerder.

sju_art,

Als het winter is kun je (al hoeft dat in NL niet echt meer tegenwoordig) dunnere olie nemen. Hoe kouder de olie, hoe dikker hij is. Als je dus de buitentemperatuur wilt compenseren met de gebruikte olie dan moet er een iets dunnere olie in, maar dan voornamelijk het eerste getal (0w, 5W of 10W). Dit getal geeft de viscositeit aan bij een koude start en is dus 's winters wat meer van belang. Als ik het goed heb staat er een tabelletje van in je owners manual. Voor de duidelijkheid, lager getal = dunner.

Geplaatst: 23.11.2010 - 12:57
door derre
Ja dat klopt ik denk dat ik er toch weer 5w40 in ga doen vind de motor niet echt lekker klinken vooral sationair niet ::?

Geplaatst: 23.11.2010 - 17:06
door sju_art
Dat ging erbij mij ook in, 5W40. Het is dan geen 0W30, maar in ieder geval ook niet zo duur :P.

En zowieso rijd ik m'n auto netjes warm.

Geplaatst: 23.11.2010 - 17:33
door Thijs
De laag olie die op de onderdelen blijft zitten is nu ook dunner omdat de olie dunner is, dus als onderdelen elkaar raken dan hoor je dat ook wat eerder.
???????? :? ????????

Geplaatst: 23.11.2010 - 20:21
door FrankS60
Zoals je weet ligt niet alleen je krukas ligt in de olie. Vooral je kop kan meer lawaai gaan maken bij dunnere olie, een betere verklaring heb ik er ook niet voor. Zullen de kleppen wellicht zijn of andere bewegende mechaniek waar een minder stroperige (en dus minder dempende) olie op zit.

Geplaatst: 23.11.2010 - 23:10
door Ramon&Ramon
De krukas wordt niet alleen gesmeerd omdat hij in de olie ligt.
Er wordt onder druk olie doorheen gepomt en via de lagerschalen en drijfstangen weer terug gevoerd naar de rest van de motor.

Geplaatst: 23.11.2010 - 23:22
door FrankS60
Ramon&Ramon schreef:De krukas wordt niet alleen gesmeerd omdat hij in de olie ligt.
Er wordt onder druk olie doorheen gepomt en via de lagerschalen en drijfstangen weer terug gevoerd naar de rest van de motor.
Lijkt me algemene motorkennis. Het woord liggen is misschien niet zo gelukkig gekozen in mijn post.

Geplaatst: 24.11.2010 - 11:45
door edraket
Ik vind overigens wel dat hier nogal vreemde adviezen worden gegeven tav olie. Het enige wat ik kan zeggen is dat je olie van de voorgeschreven specificaties moet gebruiken anders zijn problemen niet ongewoon. Zoals je ook in het stukje van ramon kunt lezen worden olien op specifieke motoren ontwikkeld of gemaakt. Ik zou zeker niet zomaar een 5W40 in een motor gooien waar 0W30 wordt voorgeschreven.

Geplaatst: 24.11.2010 - 12:35
door gsx750r
Uit de Gebruikershandleiding van de S60

Afbeelding

Oliekwaliteit:

U mag ook olie gebruiken die voldoet aan de kwaliteitsnorm ACEA A3.

Let erop dat een bepaalde soort olie kan voldoen aan zowel ACEA A1 als ACEA B1. Dit ongeacht de vraag of de gebruikte olie van minerale oorsprong is of geheel of gedeeltelijk van synthetische aard is.

Voor de motorvarianten van de R-versie wordt u geadviseerd gebruik te maken van een motoroliesoort die voldoet aan ACEA A3.

Dieselmotoren: ACEA B4


Let erop dat een bepaalde soort olie kan voldoen aan zowel ACEA A3, ACEA B3 als ACEA B4. Dit ongeacht de vraag of de gebruikte olie van minerale oorsprong is of geheel of gedeeltelijk van synthetische aard is.

Voeg geen extra toevoegingsmiddelen aan de olie toe. Ze kunnen de motor beschadigen

Voor benzinemotoren met turbocompressor en dieselmotoren wordt de volledig synthetische motorolie van Castrol geadviseerd.

Geplaatst: 24.11.2010 - 12:36
door edraket
Dit is zinvolle info!

Geplaatst: 24.11.2010 - 12:39
door Ramon&Ramon