Motor management service vereist

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Peter Jochems
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 25.07.2010 - 12:33

Hallo,
Tijdens de heenreis van onze vakantie is mijn XC70, 2.5T uit 2004 uitgevallen. Hij had tijdens het rijden geen vermogen meer en na het tanken wilde hij helemaal niet meer starten. Op dat moment gaf hij geen storingsmelding in het display. Nadat de auto was weggesleept naar een Volvo dealer (in Duitsland) zijn ze de hele dag aan de auto bezig geweest. Nadat eerst de luchtmassameter was vervangen kwam de melding `MOTOR MANAGEMENT SERVICE VEREIST` in het display. De auto had wel z´n vermogen weer, maar de melding kregen ze niet weg.
Uiteindelijk is de oude luchtmassameter weer teruggeplaatst met hetzelfde resultaat.
Na de vakantie is de auto naar de Volvo dealer geweest en zijn ze twee dagen aan het zoeken geweest. Hier ook de storing niet kunnen verhelpen. Ze hebben wel een massadraad vanaf de luchtmassameter naar de CEM getrokken, maar dat had ook geen resultaat. De conclusie was dat waarschijnlijk de CEM vervangen moet worden, wat zo´n €1500,- gaat kosten.
Ik heb zelf wat massaverbindingen nagelopen een schoongemaakt, maar dit heeft ook niet geholpen.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Ik heb helaas geen storingscodes van het uitlezen
Groeten,
Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

:? Even netjes voorstellen hoort er tegenwoordig ook niet meer bij...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gast

Begrijp ik dat de auto het goed doet, maar dat de storingmelding niet weg is te krijgen?
Peter Jochems
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 25.07.2010 - 12:33

Ja hij rijd wel goed.
Alleen heb ik het vermoeden dat hij in z'n noodprogramma draait. Voorheen liep de auto na een koude start wat meer toeren.
Nu lijkt het dat hij na een seconde over gaat in z'n noodloop.
Het verbruik is verder ook normaal
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Werkt de airco wel????????
Peter Jochems
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 25.07.2010 - 12:33

Ja, de airco werkt naar behoren
Gast

Ramon&Ramon schreef:Werkt de airco wel????????
Jij dacht dat ze het aircopaneel (CEM) hadden "opgeblazen met het monteren van bijvoorbeeld de accupool?
Das een goeie, meer gehoord hier.
Als de CEM kapot is moet je dit toch kunnen zien met VIDA?
Je zou denken dat er toch nog ergens een storing wordt gegenereerd.

@Peter Jochems, je geeft aan dat je een paar massa verbindingen bij langs bent geweest.
Heb je ook de massa en bevestigingsbouten van de automaat-/versnellingsbak gecontroleerd?
Gast

Waar ik ook nog aan zat te denken; lekke vacuumslangetjes.......
Peter Jochems
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 25.07.2010 - 12:33

Nee, deze heb ik niet gecontroleerd.
Waar zitten deze precies?

Bij het uitlezen vond de dealer heleboel meldingen en dachten ze aan een slechte massaverbinding. De waardes van het uitlezen van de sensoren klopten wel.
Ze dachten het probleem opgelost te hebben door de massaverbinding van de luchtmassameter naar de CEM te by-passen. Toen dit het niet bleek te zijn gaven ze aan dat het waarschijnlijk door vocht of gecorrodeerde verbindingen op de CEM lag.
De behuizing waar de CEM in zit is volledig droog en ook aan de bedrading is niets te zien. Als er ooit vocht in heeft gezeten moet je daar toch sporen van zien.
Gast

Vacuümslangetjes zijn er meerdere van onder de kap. Die zijn niet moeilijk te lokaliseren.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

AlexV70 schreef:
Ramon&Ramon schreef:Werkt de airco wel????????
Jij dacht dat ze het aircopaneel (CEM) hadden "opgeblazen met het monteren van bijvoorbeeld de accupool?
Das een goeie, meer gehoord hier.
Als de CEM kapot is moet je dit toch kunnen zien met VIDA?
Je zou denken dat er toch nog ergens een storing wordt gegenereerd.

@Peter Jochems, je geeft aan dat je een paar massa verbindingen bij langs bent geweest.
Heb je ook de massa en bevestigingsbouten van de automaat-/versnellingsbak gecontroleerd?
Als de aircozekering er uit ligt,heb je veel storingen,gasklephuis,EGR klep enz enz..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

als je een storing hebt in de gaspedaalsensor dan ligt meestal de zekering van de aircopomp eruit en bij een diesel werken de regelventielen van de turbo niet meer.
Er zijn weing bedrijven die dit weten en zoeken zich dan suf naar een storing.
Bij een storing dus altijd eerst de zekeringen controleren.
Peter Jochems
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 25.07.2010 - 12:33

Ik bedoelde eigenlijk meer de lokatie van de massaverbindingen automaat/ versnellingbak.
Gast

Peter Jochems schreef:Ik bedoelde eigenlijk meer de lokatie van de massaverbindingen automaat/ versnellingbak.
Lees hier even: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=37432
Peter Jochems
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 25.07.2010 - 12:33

Ja, interessant.

Ik heb het vermoeden dat er bij mij ook zoiets aan de hand is.
Overigens loopt de auto niet zo beroerd zoals hier beschreven wordt

Ga het weekend maar eens kijken of ik wat kan met de tips.

Alvast bedankt voor de reacties
Peter Jochems
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 25.07.2010 - 12:33

Dit weekend nog eens bezig geweest.
Niets kunnen zien aan de vacuum slangetjes
Ook nog naar de massaverbinding op de versnellingsbak gekeken.
Losgehaald en schoongemaakt en weer teruggezet. (Bout zat trouwens op een onmogelijke plek) Dit gaf ook geen resultaat. De bouten op de versnellingsbak zelf maar niet losgehad.

Tijdens deze bezigheden ook de accu losgehad.
Door deze "Reset" was de storing tijdelijk verdwenen.
Daarna gaan rijden om te constateren of de auto ook beter reed.
De auto reed inderdaad iets beter. Zolang ik blijf rijden, blijft de storing weg.
Pas na 3x starten komt de melding weer terug. Het lijkt erop dat alleen tijdens het starten een fout signaal wordt afgegeven, waardoor hij in z'n noodloop overgaat.
Peter Jochems
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 25.07.2010 - 12:33

Hoera de storing is verholpen!

De auto dinsdag naar garage Achthoven in Leiderdorp gebracht.
Deze jongen is gespecialiseerd in Volvo's. Ik had hem mijn storing voorgelegd en hij zag dit gelijk als een uitdaging.
Eerst heeft hij de laatste software updates ingelezen. Dit was nooit eerder gebeurt.
Al gauw bleek er tijdens uitlezen dat de storing te maken had met een te hoog signaal uit de luchtmassameter (code P0103)
Na wat gestoei met de bedrading kwam hij bij de computer uit. Deze verwijderd en open gemaakt. Er bleek een printspoortje op de printplaat verbrand te zijn. Nadat deze gerepareerd was, was de storing uit het display verdwenen. Wel bleek dat het signaal uit de luchtmassameter af en toe buiten de toleranties was. Deze ook maar vervangen.

Vandaag de auto opgehaald en hij rijdt zoals hij nog nooit gedaan heeft.
Je begrijpt dat ik enorm blij ben dat het uiteindelijk gelukt is
Pascal bedankt!

Groeten,
Peter
Gast

Dat is heel knap van deze specialist. =D> Dit lees je niet veel meer. Ja in het AMT blad.
Gaf hij ook nog een oorzaak voor het verbrandde printspoortje?
Peter Jochems
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 25.07.2010 - 12:33

Ja, deze specialist is precies wat je nodig hebt met dit soort storingen.
De Volvo dealer vervangt alleen maar totdat het euvel verholpen is .
De oorzaak van het doorbranden van de spoortjes kan alleen maar komen doordat er extern spanning op is gezet. De spoortjes die weg waren zijn de signalen van de luchtmassameter. Dit zijn normaal zwakke signalen die geen printbanen op kunnen blazen. Er moet dus flink sluiting zij geweest.
Ik vermoed dat het bij de Volvo dealer in Duitsland is gebeurt. Deze had de gehele draadboom open gehaald om de storing te vinden.

Nu maar weer genieten van de voordelen van deze auto onder de winterse omstandigheden.
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

gelukkig zijn er nog echte Volvo specialisten!!! =D> geniet!
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”