Dynamo stuk?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Botje
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 13.09.2010 - 21:33
Locatie: Amersfoort

Zondag j.l. dacht ik een mooi rondje te gaan rijden, helaas ben ik niet verder gekomen dan het 3de stoplicht want toen begon me amp lampje ineens vol te branden. Dus ik vlug naar huis. Thuis aangekomen maar ff de spanning over de accu gemeten voor en na het starten. (geen verschil spanning van 12 Volt beide keren) Conclusie of spanningsregelaar of dynamo stuk. Dus maar begonnen met de dynamo, er vanuit gaande dat daar het probleem zit.
Dynamo uit elkaar:
- Koolborstels nog prima
- sleepringen 3.8 Ohm weerstand ook prima
- diode's ????

Nu is de vraag hoe meet je deze pers diodes? Bij welke waarde is er 1 stuk of werkt hij wel goed (ik heb een multimeter met test diode stand)
Afbeelding
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)
Afbeelding
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3143
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Een diode laat stroom door in een richting, dus losmaken en dan weerstand meten de ene kant op en dan de andere kant op. In de ene richting zo goed als geen weerstand, in de andere richting minimaal in de kilo-ohms (idealiter oneindige weerstand).

Maar, ik heb nog nooit een diode kapot zien gaan uit zichzelf. Heb je de spoel al doorgemeten?
Gebruikersavatar
Botje
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 13.09.2010 - 21:33
Locatie: Amersfoort

Wat ik zo heb kunnen vinden op het internet is dat de diodes nog wel een stuk willen gaan dus vandaag de vraag. Maar ik moet ze inderdaad eerst ff los solderen voordat ik kan meten.

De spoel heb ik nog niet gemeten (spoel is de rotor neem ik aan???). Hoe doe je dat en wat moet er uit komen??
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De spoel heb ik nog niet gemeten (spoel is de rotor neem ik aan???). Hoe doe je dat en wat moet er uit komen??
Hier kan je het manual downloaden.
Dat komt van Amazonpictures, de manuals en werklplaatsboeken kan je downloaden onder Documents.
Gebruikersavatar
Botje
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 13.09.2010 - 21:33
Locatie: Amersfoort

Kijk dat is de beter handleiding. Dit staat niet in het werkplaatshandboek namelijk. Top bedankt
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21751
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Peter, wat een mooie informatie. Daar kan mijn vader met zijn 144 uit 1973 ook wel wat mee.

Dank je.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Graag gedaan heren!
Het zusje van die site is volvo1800pictures, Ik heb daar ook foto's van mijn '73 ES geplaatst. Off topic ik weet het, maar ik kon het niet laten!
Gebruikersavatar
Botje
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 13.09.2010 - 21:33
Locatie: Amersfoort

Mmmm... uit de metingen blijkt dat de dynamo in orde moet zijn. Fijn, maar weet nog steeds niet wat het nu niet doet. Volgende punt wordt de spanningsregelaar.
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Botje
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 13.09.2010 - 21:33
Locatie: Amersfoort

Eindelijk alles weer aan de praat gekregen. :D
Nadat ik zelf niets had kunnen vinden en alles wat is zelf kon meten goed leek te zijn, ben ik naar een dynamorevisiebedrijf in de buurt gegaan. Daar bleek dat zowel de dynamo als spanningsregelaar (op de testbank) prima in orde waren. Het probleem zat hem in een condensator die voor de spanningsregelaar was geplaatst waarschijnlijk voor het ontstoren van de radio. Nadat ik deze er tussen uit had gehaald deed alles het weer naar behoren en ook geen last van storing zonder de condensator.
Kortom een hoop tijd voor een simpele oplossing. Maar de dynamo glimt nu weer en alles inwendig is ook weer schoon dus zeker niet zinloos.
Boosdoener (rood omcirkeld)
Afbeelding

Gereviseerde dynamo
Afbeelding
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)
Afbeelding
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Heb je de lagers gelijk vervangen en inwendig gereviseerd? Ziet er weer mooi uit iig
Gebruikersavatar
Botje
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 13.09.2010 - 21:33
Locatie: Amersfoort

Nee alles was nog wel in redelijke staat en het is niet zoveel moeite om het te demoneteren uit de auto. Dus ik had zo iets van "If it ain't broken, don't fix it." Maar daar zullen de meningen wel over verschillen. ::wink:
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”