Pagina 1 van 2

Turbodruk aflezen op de boordcomputer

Geplaatst: 28.11.2010 - 19:42
door wtr_s60
Iemand enig idee of dit bij elke S60 kan met turbo ?



Dit is een 2001 S60 T5, en linksonderaan kun je zien dat hij de turbodruk kan aflezen. Valt dit te "unlocken" op de een of andere manier ?

Geplaatst: 28.11.2010 - 20:01
door liquid_force
nee, er was een zweeds bedrijf die een ODB-II kabel verkocht heeft voor de V70/S60, maar die firma is failliet gegaan en niemand heeft het idee weer opgepakt

Geplaatst: 28.11.2010 - 20:20
door wtr_s60

Geplaatst: 28.11.2010 - 20:26
door liquid_force
nee, de kabel die ik bedoelde was om de turbo druk op de boordcomputer te laten zien, dat vroeg je toch in je eerste posting?

Geplaatst: 28.11.2010 - 20:27
door wtr_s60
liquid_force schreef:nee, de kabel die ik bedoelde was om de turbo druk op de boordcomputer te laten zien, dat vroeg je toch in je eerste posting?
Klopt, maar met dat Vi performance ding kan je dat dus blijkbaar ook doen, enkel komt 't op dat apparaatje tevoorschijn.

Geplaatst: 28.11.2010 - 20:39
door aertssenhjc
er zijn zo meerdere van die dingen...vind het maar horizon bevuiling! Als het op mijn BC kan, GRAAG! liever met nog meer aplicaties!!

Geplaatst: 28.11.2010 - 20:50
door bart simpson
Jammer dat Volvo het niet als separate meter leverde (levert)

Geplaatst: 28.11.2010 - 21:05
door M@rcel
aertssenhjc schreef:er zijn zo meerdere van die dingen...vind het maar horizon bevuiling! Als het op mijn BC kan, GRAAG! liever met nog meer aplicaties!!
Wat zou je nog meer willen?

Geplaatst: 28.11.2010 - 21:08
door aertssenhjc
trip computer, stopwatch, vermogen weergave (in %en ) noem het maar op...je weet wel...gadgets ;)

Maar dankzij jou komen we er een heel end mee denk ik.

Geplaatst: 28.11.2010 - 21:12
door wtr_s60
Laptimer.. :D

Geplaatst: 28.11.2010 - 21:35
door 945i
Afbeelding

:)

Zou in elke turbo auto moeten zitten.

Geplaatst: 28.11.2010 - 23:32
door Fredhead
Ik mis de olietemperatuurmeter nog :)

Die zit in de 205 net als een oliedrukmeter en nog veel meer metertjes die er standaard in zitten, vooral bij sportief gebruik vind ik die wel onmisbaar

Geplaatst: 28.11.2010 - 23:33
door wtr_s60
Olietemperatuurmeter zou standaard in elke auto moeten zitten.. die watertemp meter heb je niet veel aan.

Geplaatst: 28.11.2010 - 23:46
door 945i
Oliedruk is veel belangrijker.

Geplaatst: 28.11.2010 - 23:56
door M@rcel
Met die olietemperatuur is iets aparts, wat nog op mijn veel te lange nog-te-onderzoeken-lijst

De modernere Volvo's hebben wel een olieniveau-sensor. Maar schijnbaar geen olietemperatuur-sensor.

In Vadis lees ik, voor mijn S80/B5254T2/MY2004:
Oil temperature detection
The PTC resistor integrated in the oil level sensor is used to calculate the oil temperature. The resistance of the PTC resistor changes, depending on the oil temperature. The resistance increases as the oil temperature rises. This provides the electronics integrated in the oil level sensor with a temperature dependent input signal.

Oil level detection
The electronics integrated in the sensor calculate the oil level using the obtained values for oil temperature and quality.
Temporary changes in the oil level in the oil trough must be taken into account to correctly calculate the oil level. This happens when cornering and taking hills for example. The engine control module (ECM) makes these calculations using the oil level sensor signal and a number of other parameters. These other parameters include the vehicle speed signal and the load signal.

Oil level sensor signal
The oil level sensor internally calculates the parameters for oil level, quality and temperature. A PWM signal is then generated and transmitted on a cable to the engine control module (ECM).
The PWM signal consists of a pulse train. The first pulse in the pulse train represents the oil temperature. The second pulse represents the oil level. The third pulse represents the oil quality. A change in oil level, quality or oil temperature affects the pulse ratio of the relevant pulse.
Dus...wie weet ;)

Geplaatst: 28.11.2010 - 23:59
door Fredhead
945i schreef:Oliedruk is veel belangrijker.
Vind persoonlijk de olietemperatuur net zo belangrijk

Geplaatst: 29.11.2010 - 00:12
door 945i
Ja oké, op het circuit is dat net zo belangrijk, op de openbare weg... mwaa.
Had zo'n oiltemp meter ook in een Saab, ding stond altijd tussen80-90 graden. :)

Het geeft wel een goeie indicatie hoe lang het duurt voordat een motor warm is... ;)

Geplaatst: 29.11.2010 - 00:15
door wtr_s60
945i schreef: Het geeft wel een goeie indicatie hoe lang het duurt voordat een motor warm is... ;)
Dat is dan ook exact het punt hé..

Geplaatst: 29.11.2010 - 00:18
door Ramon&Ramon
De meeste automobilisten weten amper wat een oliedruk lampje is of een abs lampje,laat staan een turbodrukmeter:)

Geplaatst: 29.11.2010 - 00:37
door Fredhead
wtr_s60 schreef:
945i schreef: Het geeft wel een goeie indicatie hoe lang het duurt voordat een motor warm is... ;)
Dat is dan ook exact het punt hé..
Precies, zo bedoelde ik het ook :)

Dat de kvs netjes in het midden staat betekend nog lang niet dat een motor al volledig op temperatuur is en dat vergeten nogal wat mensen.

Voor op het circuit is het inderdaad nog een heel ander verhaal, maar daar doelde ik even niet op