Bij Webasto wordt gesproken over een goedkopere methode om standverwarming in te bouwen, namelijk om de electrische bijverwarming van moderne dieselmotoren (die vanwege de hoge efficiency bijna geen warmte meer van zichzelf afgeven) uit te breiden / aan te passen zodat er een volwaardige standverwarming ontstaat.
Wie weet of mijn XC90 D5 Automaat MY2003 zo'n "hulpverwarming" heeft?
Bedankt,
Bas
Electrische bijverwarming XC90 D5
-
- 2nd Gear member
Volgens mij betreft dat niet een elektrisch hulpverwarming, maar een brandstofkachel. Om een auto elektrisch te verwarmen, zou je een enorme stroom moeten trekken. Lijkt me niet haalbaar.
Als het een brandstofkachel is, dan moet je dat kunnen zien aan de uitlaat van die kachel. Die zit onder de linkerkant van je voorbumper. De kachel zelf zit achter de bumper. Geen uitlaat, geen brandstofkachel.
Overigens heb ik begrepen dat het afhangt van het land van levering of er zo'n kachel in zit. Wel in Duitsland, niet in Nederland.
Ik heb zelf net een kachel in onze XC90 V8 laten bouwen, met afstandbediening.
Als het een brandstofkachel is, dan moet je dat kunnen zien aan de uitlaat van die kachel. Die zit onder de linkerkant van je voorbumper. De kachel zelf zit achter de bumper. Geen uitlaat, geen brandstofkachel.
Overigens heb ik begrepen dat het afhangt van het land van levering of er zo'n kachel in zit. Wel in Duitsland, niet in Nederland.
Ik heb zelf net een kachel in onze XC90 V8 laten bouwen, met afstandbediening.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Er bestaat voor verschillende Volvo's ook een elektrische kachel hoor. Maar die moet je dan wel aansluiten op het stroomnet (stekker in bumper steken)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 4th Gear member
volgens mij gaat het dan om auto's waar al een bijverwarming op zit, ik bedoel dus op benzine of diesel. Met name auto's uit de VAG groep beschikken hierover, daarnaast ook de Volvo's uit (onder andere??) Duitsland. Van andere landen weet ik het niet. Volgens mij zit dit niet op de in Nederland geleverde Volvo's.
-
- 4th Gear member
volgens mij heeft de d5 een soortgelijk systeem. Heb ik me althans een keer bij de dealer laten wijsmaken.EVV schreef:Bij de oude 2.5 TDI gebruikt in de 850/S/V70 classic zit dit systeem, zouden ze dat bedoelen?