Pagina 1 van 1
Electrische bijverwarming XC90 D5
Geplaatst: 30.11.2010 - 08:59
door Echalon
Bij Webasto wordt gesproken over een goedkopere methode om standverwarming in te bouwen, namelijk om de electrische bijverwarming van moderne dieselmotoren (die vanwege de hoge efficiency bijna geen warmte meer van zichzelf afgeven) uit te breiden / aan te passen zodat er een volwaardige standverwarming ontstaat.
Wie weet of mijn XC90 D5 Automaat MY2003 zo'n "hulpverwarming" heeft?
Bedankt,
Bas
Geplaatst: 30.11.2010 - 17:35
door Ripley
Volgens mij betreft dat niet een elektrisch hulpverwarming, maar een brandstofkachel. Om een auto elektrisch te verwarmen, zou je een enorme stroom moeten trekken. Lijkt me niet haalbaar.
Als het een brandstofkachel is, dan moet je dat kunnen zien aan de uitlaat van die kachel. Die zit onder de linkerkant van je voorbumper. De kachel zelf zit achter de bumper. Geen uitlaat, geen brandstofkachel.
Overigens heb ik begrepen dat het afhangt van het land van levering of er zo'n kachel in zit. Wel in Duitsland, niet in Nederland.
Ik heb zelf net een kachel in onze XC90 V8 laten bouwen, met afstandbediening.
Geplaatst: 30.11.2010 - 18:33
door Frederik Welvaert
Er bestaat voor verschillende Volvo's ook een elektrische kachel hoor. Maar die moet je dan wel aansluiten op het stroomnet (stekker in bumper steken)
Geplaatst: 30.11.2010 - 18:50
door Ripley
Weet ik, maar die lijken me ongeschikt om bij te verwarmen tijdens het rijden. Moet je een heel lang verlengsnoer hebben.

Geplaatst: 30.11.2010 - 22:52
door gevanje
volgens mij gaat het dan om auto's waar al een bijverwarming op zit, ik bedoel dus op benzine of diesel. Met name auto's uit de VAG groep beschikken hierover, daarnaast ook de Volvo's uit (onder andere??) Duitsland. Van andere landen weet ik het niet. Volgens mij zit dit niet op de in Nederland geleverde Volvo's.
Geplaatst: 01.12.2010 - 13:31
door EVV
Bij de oude 2.5 TDI gebruikt in de 850/S/V70 classic zit
dit systeem, zouden ze dat bedoelen?
Geplaatst: 01.12.2010 - 15:13
door Ripley
Nooit eerder gezien, weer wat geleerd. Maar voor de goede orde: die gloeibougies gebruiken natuurlijk veel te veel stroom om ze aan te schakelen zonder dat de motor draait. Niet bruikbaar als standkachel dus.
Geplaatst: 01.12.2010 - 19:20
door gevanje
EVV schreef:Bij de oude 2.5 TDI gebruikt in de 850/S/V70 classic zit
dit systeem, zouden ze dat bedoelen?
volgens mij heeft de d5 een soortgelijk systeem. Heb ik me althans een keer bij de dealer laten wijsmaken.