Luchtmassameter ?? of toch niet ...

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

Enkele dagen geleden ging mijn motormanagement lampje branden. Merkte geen verschil in rijden, dus ben nog even doorgereden. Een dag later toen ik de auto weer starte was het lampje uit. Later op de dag ging deze weer branden. Toch besloten uit te laten lezen. Conclusie: LMM storing.

Naar Rima geweest, LMM vervangen (dank aan Forum), maar helaas heeft dit geen baad gehad. Na enige tijd ging lampje weer opnieuw branden en werderom zelfde storing.

Wat heb ik verder nog gedaan.
- Contactspray op stekker
- Heb alleen nog gekeken of er in de grote buis na de LMM en scheur o.i.d. zat maar kon niets vinden

Nogmaals, auto rijdt verder prima en verbruik lijkt niet hoger te zijn. Andere storingen zijn er bij het uitlezen niet geweest,. Any ideas ?? Ik weet het even niet meer.
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1611
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Altijd irritant zo'n lampje op je dash.

IK denk bijna dat ze om defecte LMM hebben geleverd. Kans is klein maar toch.

Proef op de som nemen en naar een volvo garage gaan, de juiste LMM aansluiten en kijken wat het doet.

Vervangen kan altijd nog. eerst het een uitsluiten en dan pas naar het volgende gaan kijken, voor je het weet ga je beren op de weg zoeken :)
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ik heb een vergelijkbaar probleem.

Rima verkoopt toch alleen gebruikte onderdelen?

Er worden ook wel imitatie LMM aangeboden die veel goedkoper zijn, maar volgens velen zijn deze niet goed.

b.v. hier http://www.driven2automotive.com/produc ... roduct=100

Wat voor een motor heb je trouwens in je s60?

Als het om een Bosch 0280 218 088 gaat en die LMM is goed, dan wil ik hem eventueel wel overnemen mocht je hem toch niet nodig hebben. Wij kunnen het eventueel ook eens uitproberen met verwisselen, mits je niet te ver bij mij vandaan woont natuurlijk.
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

Heb geen Bosch. Die van mij is van het merk Denso 9202199 / 197408-0040, made in spain.

Van Rima heb ik een gebruikte onderdeel gehad. Het ziet er naar uit dat deze dan ook niet goed is, maar laat het voor de zekerheid morgen even uitlezen.

Het zou wel stom toeval zijn. Is het trouwens schadelijk om met een defecte LMM te rijden.

Trouwens er viel mij nog iets op. Toen ik de ECM had gereset (verwijderen zekering 23), was de storing weg en kwam deze een tijdje niet meer terug. Na enige tijd weer wel.

Vervolgens heb ik zekering 23 wederom verwijderd, na 10 min teruggezet, en stekker van de LMM verwijderd. Toen ik de motor starte, (in dit geval met de stekker uit de LMM) had ik verwacht dat deze gelijk in storing zou gaan. Echter bleef de storing uit, ook na meerdere malen starten. Motor begon wel slecht te lopen. Heb toen maar weer de stekker van de LMM terug gezet.

Kan iemand mij vertellen waarom hij niet direct in storing schoot. Of moet ik gewoon ophouden met deze rara experimenten..
rjb
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 26.07.2010 - 22:14

Welke motor heb je eigenlijk diesel of benzine.

Mijn diesel had ook ooit een storing met dat sh** engine lampje.
Werd er helemaal er helemaal gek van.

Bij mij was het een cominatie van verkeerde stand wervelkleppen en sterk vervuilde egr/inlaatstuk.

Er kwam zo weinig lucht via het system dat ik en storingsmelding kreeg.

Ik moet erbij zeggen dat die storing met de dieselmotor van mijn Saab was, maar volgens mij maakt dat in dit geval niets uit.

Feit dat de motor bij jou slecht liep toen je de stekker van de LMM haalde, bewijst dat hij in elk geval iets doet. Of het de juiste waardes zijn??

Mijn oplossing werd gegeven door een echte dieselexpert, Bosch Dieselservice.

suc6 met de zoektocht. Je kunt er aardig gestoord van worden.
Volvo S60 2004, 2.4D, VDO/RTI navigatie, WiFi onboard, 803 premium sound, achteruitrijcam, Parrot Mki9200.
Saab 93 TiD 2000
Saab 93 2.0 1998
Saab 9000 CD 1998
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

Volvo S60 Bifuel bj 2003
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
Gast

bike80 schreef:Volvo S60 Bifuel bj 2003
Oke, dan kunnen we je nog wel veel meer opties geven waarom "het lampje" gaat branden.
Er is trouwens een hoofstuk wat alleen gaat over de BiFuel. :P
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

breek mij de bek niet open.. Been there, Done that, Got the T-shirt...
Ik moet nog maar een maandje, en de auto geeft mij nog steeds koppijn..
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
Gebruikersavatar
sjors86
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.08.2009 - 20:06

Bike80 succes iig met het probleem (ik heb er helaas geen antwoord op). Stel wel graag een vraagje in dit topic:

Mijn motor loopt stationair (a/c uit) onregelmatig en bij wegrijden in eerste versnelling soms wat horterig. Bougies zijn nog geen jaar oud, 2 maanden geleden olie ververst, bij mijn weten alle filters schoon en slangen intact.

Zou het horteren en onregelmatig lopen ook veroorzaakt kunnen worden door een defecte LMM ?
S60 2001 T5|18'' Pegasus, zomer|17'' Tethys, winter|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|


S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Ga maar eens compressie meten. Altijd leuk met die gasfornuizen
Gast

bike80 schreef:breek mij de bek niet open.. Been there, Done that, Got the T-shirt...
Zoals?
bike80 schreef:Ik moet nog maar een maandje, en de auto geeft mij nog steeds koppijn..
En dan?
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

AlexV70 schreef:
bike80 schreef:breek mij de bek niet open.. Been there, Done that, Got the T-shirt...
Zoals?
bike80 schreef:Ik moet nog maar een maandje, en de auto geeft mij nog steeds koppijn..
En dan?
- cilinderkop revisie
- ETM stuk 2x
- lambda sonde stuk 2x
- LMM stuk 1x

In januari krijg ik mijn nieuwe S60, ben ik de komende tijd van dit soort gezeik af (hoop ik)...
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

Inmiddels lijkt het erop de de tweedehandse LMM werkt. Hij heeft nog een aantal dagen storing aangegeven, maar dat is nu 3 dagen niet meer geweest. (oranje lampje bleef uit).. Nu moet ik zeggen dat de temperatuur wat aangenamer is en ik de indruk krijg dat dit er wellicht iets mee te maken heeft.

Het enige wat nu opvalt, wat ik zelf eerlijk gezegd nog nooit heb meegemaakt, is dat de auto slechter loopt op benzine dan op gas. Bij koude motor wil hij op benzine bij +/- 50-60 per uur in de 3e versnelling bij afremmen op motor schokkerig reageren. Bij gas heb ik dit niet...

Iemand hier misschien ervaring mee ??
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

Zou dit dan ook niet op gas zo moeten zijn ?
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
Gast

bike80 schreef:Zou dit dan ook niet op gas zo moeten zijn ?
Dan loopt ie toch op gas en is de benzine toevoer afgesloten?
Ik bedoel dus de benzine injectoren.
De BiFuel heeft een soort (een richting) klepjes en wordt één en ander aangestuurd door het gasverdeelhuis.
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

OK.... Ja logisch eigenlijk. Ik moet nog 3 a 4 weken met deze auto en ga het erop gokken... Wil eigenlijk nog zo min mogelijk uitgeven aan deze auto.

Heeft injector reinigen met bijvoorbeeld Forte nog zin ??
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
Gast

Gok het er maar op..... 3 weken zijn zo om.
Als het de injectoren zijn, kan dat zin hebben.
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

Hee AlexV70,

denk je dat forte nog zin heeft ? Of zeg je niet doen...
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
Gast

Als jij denkt dat ie het nog wel 3 weken kan volhouden, waarom zal je er dan nog geld in steken?
Koop er een zak oliebollen voor..... Heb je er zelf ook nog wat aan. :P
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”