Pagina 1 van 2

Voorbode of gewoon de vrieskou?

Geplaatst: 03.12.2010 - 14:15
door Remco.Smit
In een krappe twee weken tijd is het gemiddelde dieselverbruik omhoog geschoten van 6.9 l/100km naar maar liefst 7.6 l/100 km. Kan dat komen door de kou (langer nodig om warm te worden) of kan het een voorbode zijn van een (volgende) storing?

Geplaatst: 03.12.2010 - 14:16
door VolvoRob
Hoeveel km staat er op?

Geplaatst: 03.12.2010 - 14:20
door Remco.Smit
215k

Geplaatst: 03.12.2010 - 15:05
door VolvoRob
Hier op het forum zijn verschillende topics over kapotte injectoren. Met die km-stand zou dat niet ondenkbaar zijn. Is er trouwens recentelijk iets vervangen dat de oorzaak zou kunnen zijn? Bij de garage even aan de computer hangen en uitlezen? Heb je verlies van vermogen - hangt er een slang los?

Geplaatst: 03.12.2010 - 19:00
door JSS
Mwah, zo schokkend vind ik de stijging niet. Ik fluctueer ook wel eens zoiets. Ik zou het persoonlijk nog een paar weekjes aankijken.

Geplaatst: 03.12.2010 - 20:32
door Quota
Is het inderdaad "normaal" dat bij een km stand van rond de twee ton er nieuwe injectoren in moeten? Of is dit vooral een euvel bij de eerste serie D5 motoren?

Geplaatst: 03.12.2010 - 22:45
door JSS
Als ik de ervaringen op het forum hier zo moet geloven is het heel wisselend. De één heeft mazzel en rijdt 4 ton zonder problemen, de ander is alweer aan een derde set toe. Maar vast staat dat het met die kilometerstand inderdaad je injectoren zouden kunnen zijn!

Hoe start je motor warm? Last van meer-dan-gebruikelijk roeten?

Geplaatst: 03.12.2010 - 22:49
door Autogek
Mijn verbruik is de laatste 2 weken ook duidelijk hoger dan daarvoor.
Iedere dag de stoelverwarming aan en de kou denk ik.

Geplaatst: 04.12.2010 - 09:12
door VolvoRob
Vreemd. Ik heb op dit moment ook mijn stoelverwarming en achterruitverwarming in gebruik, en bovendien mijn standkachel. Echter, mijn verbruik is in de afgelopen weken maar met 0,1 omhoog gegaan.

Geplaatst: 04.12.2010 - 09:12
door jpwg001
Ik heb het aan de hand, dat met deze koude de motor (zie onderschrift) af en toe hikt. Waar ligt dat aan?

Geplaatst: 04.12.2010 - 10:53
door crackedtooth
VolvoRob schreef:Vreemd. Ik heb op dit moment ook mijn stoelverwarming en achterruitverwarming in gebruik, en bovendien mijn standkachel. Echter, mijn verbruik is in de afgelopen weken maar met 0,1 omhoog gegaan.
duitse import ?

hoe zit het eigenlijk met standkachel, die zit wel standaard op ALLE duitse modellen? maar is niet altijd softwarematig geactiveerd?

Geplaatst: 04.12.2010 - 11:20
door toppertje
crackedtooth schreef:
VolvoRob schreef:Vreemd. Ik heb op dit moment ook mijn stoelverwarming en achterruitverwarming in gebruik, en bovendien mijn standkachel. Echter, mijn verbruik is in de afgelopen weken maar met 0,1 omhoog gegaan.
duitse import ?

hoe zit het eigenlijk met standkachel, die zit wel standaard op ALLE duitse modellen? maar is niet altijd softwarematig geactiveerd?
zucht. :cry:

Geplaatst: 04.12.2010 - 11:21
door abbabak1
@ jpwg: Hikken bij deze kou is niet vreemd, het systeem gooit scheepsladingen brandstof naar binnen. Problematisch wordt hikkenbij warme motor...hoewel, hoe staat het met het onderhoud ?

D5 injectoren:
Ik heb net 4 van 5 bij Bosch laten doen, kosten €356 en 1 eigen nieuwe injector toegevoegd (ebay)
Ergenis: geen fouten software, wel 1x geen stationair en 1x geen vollast, die 2 zijn samengevoegd.

Het meest ideale is eigenlijk een extra injector set hebben en dan de oude laten uitbouwen. Het testen via internet is niet het duurste.

Kou en de D5:
Als ik instap bij -10 staat mijn tempmeter op 4/5 strepen na 5 km is de motor weer koud !
Gisteren plastic motorbescherming gemonteerd en onderste deel radiator met 16cm flexibel isoschuim dicht gemaakt.

Niet echt een verbetering terwijl het in Keulen maar -4 was :\

Ik ga de radiator nog wat verder dicht zetten maar wil eigenlijk ook mijn thermostaat controleren...

Iemand anders hier problemen mee ?

Geplaatst: 04.12.2010 - 13:23
door Remco.Smit
Dank iedereen voor de tips. Ik denk dat ik het nog maar eventjes aankijk. Wellicht is het volgende week alweer voorbij met die kou... eens zien wat er dan gebeurt. De auto rijdt verder prima.

Ik ben niet echt een autotechneut (echt niet eigenlijk), dus: wat doen injectoren, waardoor gaan ze stuk enne...wat kosten ze?

Geplaatst: 04.12.2010 - 13:30
door abbabak1
injectoren geven brandstof door, het is een klep die zeer korte tijd per cilinder opent om de juiste hoeveelheid in te spuiten. Zeg maar het hart van je verbranding...

zie ook howstuffworks.com combustion engine
http://www.howstuffworks.com/engine.htm

Geplaatst: 04.12.2010 - 22:34
door VolvoRob
crackedtooth schreef:
VolvoRob schreef:Vreemd. Ik heb op dit moment ook mijn stoelverwarming en achterruitverwarming in gebruik, en bovendien mijn standkachel. Echter, mijn verbruik is in de afgelopen weken maar met 0,1 omhoog gegaan.
duitse import ?

hoe zit het eigenlijk met standkachel, die zit wel standaard op ALLE duitse modellen? maar is niet altijd softwarematig geactiveerd?
Stuur maar even een PM naar toppertje, of zoek even op dit forum. er zijn recentelijk wat discussies over geweest. Alles opgelost hoor :P

Geplaatst: 05.12.2010 - 01:42
door wim de jong
Ik heb op dit moment ook mijn stoelverwarming en achterruitverwarming in gebruik, en bovendien mijn standkachel. Echter, mijn verbruik is in de afgelopen weken maar met 0,1 omhoog gegaan.
Natuurlijk hebben de elektrische zaken te maken met het brandstofverbruik wat de BC weergeeft, maar de standkachel ook? Dat meet de BC toch niet mee, hoe zou hij dat doen dan....of heb ik dat verkeerd?

Geplaatst: 05.12.2010 - 10:17
door Autogek
wim de jong schreef:
Ik heb op dit moment ook mijn stoelverwarming en achterruitverwarming in gebruik, en bovendien mijn standkachel. Echter, mijn verbruik is in de afgelopen weken maar met 0,1 omhoog gegaan.
Natuurlijk hebben de elektrische zaken te maken met het brandstofverbruik wat de BC weergeeft, maar de standkachel ook? Dat meet de BC toch niet mee, hoe zou hij dat doen dan....of heb ik dat verkeerd?
De standkachel werkt voor zover ik weet op brandstof dus neem ik aan dat deze dat deze dat zeker invloed op heeft.

Geplaatst: 05.12.2010 - 16:57
door VolvoRob
Correct.

Geplaatst: 05.12.2010 - 18:20
door wim de jong
k dacht dat het brandstofverbruik gemeten wordt adhv het aantal pulsjes van de brandstofinjectors, icm gereden snelheid.
Zit er dan ook een soort van brandstofmeter en/of opnemer in de brandstof-toevoerleiding van de standkachel, die meet hoeveel (milli)liters per minuut deze verbruikt? En dit meeneemt met de waarde, vermeldt op de boordcomputer?