Jacco K. schreef:Hallo Rob,
Er zijn weinig mankementen voor de S80
De enige zwakke punten zijn de ophanging achter.
Te weten stabilistatiestang, kleine stangen en de schokbrekers.
Mwah, ik vrees dat het iets minder rooskleurig is. Voor de benzinemotoren geldt (althans, voor de eerste bouwjaren) dat de ETM een bekend zwak punt is. Bij de T6'en is de geartronic berucht. De veerpoten aan de voorkant hebben niet het eeuwige leven. Van de eerste bouwjaren is eveneens bekend dat ze bovengemiddeld vaak geplaagd worden door electronische problemen.
Jacco K. schreef:
De 2.9 6 cyl motoren zijn wel onderhoudsgevoelig.
De 2.4 motoren zijn betrouwbaar en kunnen hoge kilometerstanden aan maar wel voorop gesteld dat deze wel keurig op tijd zijn onderhoudsbeurten krijgt, geldt voor iedere auto natuurlijk.
Zijn de 6 cylinder motoren gevoeliger voor onderhoud dan de 5 cylinder motoren? Dat zou me verbazen want in de basis zijn het identieke blokken. Voor zowel 5 als 6 cylinder geldt dat ze vele tonnen meegaan mits goed onderhouden!
Jacco K. schreef:
Tevens zijn de Volvo's welke op LPG rijden uitermate geschikt en hebben een lange levensduur.
Let er wel op dat alle 5 cylinder motoren in de S80 vaste klepstoters hebben, wat met LPG niet ideaal is. Flashlube helpt voorkomen dat je vroegtijdige kleppen moet stellen (of erger), maar uiteindelijk zul je met enige regelmaat de klepspeling moeten controleren. Als je geluk hebt zitten er inspectiegaatjes in de kop zodat die speling relatief snel gecontroleerd kan worden. Zo niet, reken dan op een dag werk.
De 6 cylinder motoren (althans, de T6, van de 2.9 weet ik dat niet zeker) hadden tot MJ2000 hydraulische klepstoters, wat te prefereren is als je op LPG wilt rijden.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)