Pagina 1 van 1

aankoop S80

Geplaatst: 06.12.2010 - 20:11
door de boekhouder
Hallo,

Op het ogenblik heb ik een V70 2,5D uit januari 2000 met bijna 340 D. km. op de klok.

Nu ben ik op zoek naar een S80 met dezelfde motor (die bevalt nl. goed! :D ).

Ik heb op dit forum echter geen aankooptopic (zoals op het 850 forum) kunnen vinden. Heeft iemand nog tips?
Waar zou ik (naast een bekende onderhoudshistorie) nog op moeten letten?

Eventueel zou een automaat ook een optie zijn. Wat is daar ongeveer de levensduur van?

Alle tips zijn welkom!

groet,
Rob

Geplaatst: 10.12.2010 - 12:10
door Jacco K.
Hallo Rob,

Er zijn weinig mankementen voor de S80
De 2.9 6 cyl motoren zijn wel onderhoudsgevoelig.
De 2.4 motoren zijn betrouwbaar en kunnen hoge kilometerstanden aan maar wel voorop gesteld dat deze wel keurig op tijd zijn onderhoudsbeurten krijgt, geldt voor iedere auto natuurlijk.

De enige zwakke punten zijn de ophanging achter.
Te weten stabilistatiestang, kleine stangen en de schokbrekers.
Ik heb resent deze zaken vervangen.

Tevens zijn de Volvo's welke op LPG rijden uitermate geschikt en hebben een lange levensduur.

Ik doe mijn S80 na de winter in de verkoop daar ik een diesel wil gaan kopen daar ik meer kilometers wil gaan rijden.

Kortom een goede keus zo'n S80.

Succes.

Groet,

Jacco.

Geplaatst: 10.12.2010 - 13:24
door Rob Bakker
Ik heb geen ervaring met de dieselvariant, maar het enigste wat er bij mij in 2 jaar vervangen is wat universeel is zijn de stabilisatie stangen.

Ik zit er wel aan te denken om volgend jaar de schokbrekers te vervangen.
Qua techniek heb ik geen problemen te melden verder, behalve dat de spiegels een enkele keer niet goed inklappen, maar dat kan je zelf weer verhelpen.

Geplaatst: 10.12.2010 - 13:34
door JSS
Heb je wel eens met een D5 gereden? Ik zou je zoektocht namelijk alleen beperken tot de 2.5D als je er zeker van bent dat je die beter/fijner vindt. Anders loop je een heel stuk aanbod mis en beperk je je misschien (ten onrechte) tot vrij oude exemplaren.

Geplaatst: 10.12.2010 - 13:45
door de boekhouder
Dank voor de reacties tot nu toe.

Ik heb nog geen D5 gereden. Waarschijnlijk morgen kan ik een S60 met een D5 rijden.

Zijn die motoren niet onderhoudsgevoeliger?

Ik ben overigens niet "vies" van hogere km. standen, als de auto maar goed onderhouden is.

Geplaatst: 10.12.2010 - 14:30
door JSS
Mwah, wel iets misschien. Daarover loopt in het V70-gedeelte ook een discussie. Het blijft geluk hebben, maar het is in de regel een goede motor. En hij is toch wat verfijnder dan een 2.5D, dus misschien bevalt het wel heel goed :D

Maargoed, mijn punt was vooral dat je moet kiezen of je de D5 'goed genoeg' vindt voordat je gaat zoeken. Simpelweg omdat het makkelijker zoekt en je dan ook een nieuwere zou kunnen vinden :)

Geplaatst: 10.12.2010 - 23:06
door Marc O.
Jacco K. schreef:Hallo Rob,
Er zijn weinig mankementen voor de S80

De enige zwakke punten zijn de ophanging achter.
Te weten stabilistatiestang, kleine stangen en de schokbrekers.
Mwah, ik vrees dat het iets minder rooskleurig is. Voor de benzinemotoren geldt (althans, voor de eerste bouwjaren) dat de ETM een bekend zwak punt is. Bij de T6'en is de geartronic berucht. De veerpoten aan de voorkant hebben niet het eeuwige leven. Van de eerste bouwjaren is eveneens bekend dat ze bovengemiddeld vaak geplaagd worden door electronische problemen.

Jacco K. schreef: De 2.9 6 cyl motoren zijn wel onderhoudsgevoelig.
De 2.4 motoren zijn betrouwbaar en kunnen hoge kilometerstanden aan maar wel voorop gesteld dat deze wel keurig op tijd zijn onderhoudsbeurten krijgt, geldt voor iedere auto natuurlijk.
Zijn de 6 cylinder motoren gevoeliger voor onderhoud dan de 5 cylinder motoren? Dat zou me verbazen want in de basis zijn het identieke blokken. Voor zowel 5 als 6 cylinder geldt dat ze vele tonnen meegaan mits goed onderhouden!

Jacco K. schreef: Tevens zijn de Volvo's welke op LPG rijden uitermate geschikt en hebben een lange levensduur.
Let er wel op dat alle 5 cylinder motoren in de S80 vaste klepstoters hebben, wat met LPG niet ideaal is. Flashlube helpt voorkomen dat je vroegtijdige kleppen moet stellen (of erger), maar uiteindelijk zul je met enige regelmaat de klepspeling moeten controleren. Als je geluk hebt zitten er inspectiegaatjes in de kop zodat die speling relatief snel gecontroleerd kan worden. Zo niet, reken dan op een dag werk.

De 6 cylinder motoren (althans, de T6, van de 2.9 weet ik dat niet zeker) hadden tot MJ2000 hydraulische klepstoters, wat te prefereren is als je op LPG wilt rijden.

Geplaatst: 10.12.2010 - 23:51
door toppertje
lezen is moeilijk zo te zien.
topicstarter zoekt een diesel (2.5d),en krijgt vervolgens allerlei advies
over 6cyl benzine/gas modellen. :?

Geplaatst: 11.12.2010 - 09:01
door Marc O.
Sorry :oops:

Geplaatst: 11.12.2010 - 10:43
door de boekhouder
De dieselmotor ken ik (ik rij er zelf mee in een V70 en kijk veel op het 850 forum). Het gaat me om overige (dure) "afwijkingen" van de S80.
Maar dat lijkt dus mee te vallen :D

Geplaatst: 11.12.2010 - 12:49
door JSS
Jup, maar in het algemeen geldt volgens mij dat de eerste twee jaren S80 niet fantastisch zijn. Beste zoek je denk ik tussen de 2002 en 2005 (daarna kwamen de nieuwe D5's die i.v.m. roetfilter en andere aanpassingen minder onderhoudsvrij en zuinig zijn).

Geplaatst: 21.12.2010 - 10:01
door hkl073
waarom zou die de eerste twee jaar niet fantastisch zijn ? ik heb een s80 2.5d uit 1999 en die bevalt me prima. ik rij er nu al weer een paar jaar in, en heb geen noemenswaardige problemen gehad. nu staan er iets meer dan 400.000 km op, motorisch nog in perfecte staat en verder geen enkele roest o.i.d. ik hoop er nog vele jaren mee te kunnen en mogen rijden.

ik ben wel zo links en rechts aan het kijken naar een recenter model / uitstapje richting een audi a6 2.7 tdi. maar ik kom toch steeds weer terug bij de s80 als vergelijkingsmateriaal qua aanschaf en beperkte onderhoudskosten.

Geplaatst: 02.01.2011 - 12:19
door Hans Beekman
Hoi,

Hier wat tips over de 2.5D met 405000 km.
Ik heb een 2,5D uit '99 en de auto rijdt nog steeds als nieuw!!
De aut. bak van de eerste series vertoont volgens dit forum soms wat problemen. Bij de diesel wordt de bak minder heet en doet dit probleem zich dus minder voor. Ik heb nog steeds dezelfde bak maar er is een toevoeging aan de olie om slajtage te verminderen. De bak gaat er veeel soepeler van schakelen. Verder is het spoelen van de bak aan te raden.

De luchtmassameter is een bekende oorzaak voor verlies van vermogen en vervuiling van het inlaatspruistuk. De afstelling van de brandstofpomp is heel belangrijk voor het verbruik en bij een verkeerde afstelling krijg je bij fileleed een motorstoring.
Ik heb de pompen van de rembekrachtiging en van de stuurbekrachtiging vervangen. Die lekte wat. Bekend probleem....

Let er ook op dat de distr. riem is vervangen incl. spanrollen en waterpomp!

Qua interieur zou ik kiezen voor zwart leer. Ik heb zelf de lichte kleur maar die slijt erg snel. Er is wel kleurcreme (zie elders op dit forum) maar zwart leer blijft gewoon mooier...

Ik heb er net een s80 gekocht van het nieuwe model. Ik moet eerlijk zeggen dat het allemaal een beetje minder is geworden hoor. Oude model is degelijker en ligt veel comfortabeler op de weg. Of begin ik nu een nieuw topic :-)...

Suc6

Groet,
Hans

Geplaatst: 03.01.2011 - 11:12
door hkl073
de 405 dkm is een handbak, inderdaad 0 problemen daarmee. Sta nu op het punt een s80 d5 summum uit 2005 aan te schaffen. 260 dkm op de teller en is een automaat. Vanmiddag een proefrit er mee maken.

Geplaatst: 03.01.2011 - 11:15
door hkl073
p.s. de huidige s80 2.5d is te koop... (of start ik daar nu ook een nieuw topic mee ?) ;-)

Geplaatst: 03.01.2011 - 21:13
door Msuidgeest
Rob, heeft de lokale dealer, Jacob Schaap, niet iets van je gading staan?

Geplaatst: 03.01.2011 - 23:26
door gsx750r
Mijn S80 2.0T MY00 bij km.stand bij aanschaf 120.000 km, nu 165.00 km

Vervangen:

1. Beide veerzittingen vóór.
2. Beide afstandssteunen vóór.
3. Stabilisatorstang vóór.
4. ABS controller.
5. Airbag controller.

En uiteraard het gasklephuis !

Verder een probleemloze auto.

En het volgende
Hans Beekman schreef:Ik heb er net een s80 gekocht van het nieuwe model. Ik moet eerlijk zeggen dat het allemaal een beetje minder is geworden hoor. Oude model is degelijker en ligt veel comfortabeler op de weg...........
moet ik helaas onderschrijven. Ik heb weliswaar geen S80 van het huidige model gekocht maar er recent door omstandigheden ca. 3 weken veel mee gereden. (een D5)
Het 'tankgevoel' ontbreekt. Interieur prachtig mooi maar het doet allemaal wat 'iel' aan. Voor mij ontbreekt het 'cockpitgevoel' en het ziet er allemaal wat minder degelijk of robuust uit. Zal wel tussen de oren zitten maar het nieuwe model is het voor v.w.b. het interieur in ieder geval niet voor mij.

Rob



Rob

Geplaatst: 06.01.2011 - 16:46
door S80.D5.226pk
Rob Bakker schreef:Ik heb geen ervaring met de dieselvariant, maar het enigste wat er bij mij in 2 jaar vervangen is wat universeel is zijn de stabilisatie stangen.

Ik zit er wel aan te denken om volgend jaar de schokbrekers te vervangen.
Qua techniek heb ik geen problemen te melden verder, behalve dat de spiegels een enkele keer niet goed inklappen, maar dat kan je zelf weer verhelpen.
Dat probleem dat de spiegels soms bij het ontgrendelen van de auto niet uitklappen hebben wij ook met onze s80, wat is hier de oorzaak van en hoe lossen we dit op ?

Geplaatst: 06.01.2011 - 20:39
door Rob Bakker
Ik heb geen idee hoe het komt, tenminste niet bij de nieuwe versie van de S80 welke jullie hebben denk ik.

Bij mij komt het denk ik doordat ik te snel start nadat ik op de uitklap knop druk.
Oplossen is voor de eerste serie S80 makkelijk door middel van de zekeringen.