hallo
Is het nodig om bij een 2,4 vijfcilnder motor, bij het vernieuwen van de distributieriem de nokkenas poelie`s vast te zetten met een tussenstukje, zodat ze niet kunnen verdraaien.
Of is het risico van verdraaiing niet aanwezig.
Mvg marco
vastzetten nokkenaspoelie`s
Wat ik altijd doe:
Ik zet de motor op tijd (merktekens).
Vervolgens merk (lakstiftje) ik de tandwielen en de riem (inlaat/uitlaat/krukas).
Zodat je, indien nodig, achteraf altijd nog de tanden kan tellen op de oude riem.
Ik zet de motor op tijd (merktekens).
Vervolgens merk (lakstiftje) ik de tandwielen en de riem (inlaat/uitlaat/krukas).
Zodat je, indien nodig, achteraf altijd nog de tanden kan tellen op de oude riem.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is inderdaad niet nodig. Er staan al merktekens op de nokkenassen en beschermkap. Als je de werkwijze van Alex aanhoudt loop je de kans dat je een foutief gemonteerde riem van de vorige keer herhaalt!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
edraket schreef:Als je de werkwijze van Alex aanhoudt loop je de kans dat je een foutief gemonteerde riem van de vorige keer herhaalt!


- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk dat je je daarin heel erg vergist! Een tandje verkeerd hoef je nog niet eens te merken als je nog nooit in zo'n auto hebt gereden. Heb er zelf al wat ervaring mee, en het loopt gewoon erg netjes. De uitlaat nokkenas een tandje vroeger en je hebt ineens heel veel meer bottom power. Bij een benzine non-turbo modellen zonder variabele nokkenas is dat soms erg meer dan welkom. De top is wel weg en het blokje loopt wat rauwer hoog in de toeren, maar het loopt nog steeds heel erg netjes. Dus je conclusie kan ik zeker niet delen!
En het zal niet de eerste zijn die met een tandje verkeerd rond rijdt.
En het zal niet de eerste zijn die met een tandje verkeerd rond rijdt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Tja, ik heb ook enige ervaring en 1 tandje verschil tussen inlaat- en uitlaatnokkenastandwiel bij de 2.4 met variabele kleptiming en starten is al een probleem.
Dus wij zijn het niet eens...??
Dus wij zijn het niet eens...??

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het probleem blijft natuurlijk,als de vorige monteur een tandje fout zit,etc etc....
Beter is gewoon de merktekens aan te houden,dan zit je altijd goed en wat betreft het ongewild verdraien van de nokkenassen,dat is met een paar trekbandjes simpel op te lossen,niet vergeten ze er weer af te knippen natuurlijk:)
Beter is gewoon de merktekens aan te houden,dan zit je altijd goed en wat betreft het ongewild verdraien van de nokkenassen,dat is met een paar trekbandjes simpel op te lossen,niet vergeten ze er weer af te knippen natuurlijk:)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk dat we het niet oneens zijn alleen verschilt onze achtergrond voor de gedachteAlexV70 schreef:Tja, ik heb ook enige ervaring en 1 tandje verschil tussen inlaat- en uitlaatnokkenastandwiel bij de 2.4 met variabele kleptiming en starten is al een probleem.
Dus wij zijn het niet eens...??
Het ligt er ook maar net aan welke kant op de riem fout staat en of het de inlaat of de uitlaat is of de auto nog wil starten of niet. Bovendien wordt nergens gsproken over een variabele kleptiming. En checken kan toch geen kwaad? Better safe than sorry.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
tandje verkeerd komt vaak voor,maar soms merk je het inderdaad niet,daar kom je vaak later achter bij vreemde storingen