Mijn park assist camera schakelt in zogauw je de auto in de achteruit zet. Het lijkt me echter handig om deze ook handmatig te kunnen inschakelen (vooral gezien het feit dat de camera zichzelf al na 30 seconden automatisch uitschakelt).
Kent iemand een trucje om een handmatige schakelaar te maken (ik kan aardig solderen ) zonder dat je de computer van slag maakt?
De combinatie van EN de achteruit EN een schakelaar is mogelijk net wat te veel.
Maar misschien volstaat standaard een handmatige schakelaar?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw 2017 XC60 mooi wit is niet lelijk 2011 Burton 2009 XC70 OR: kan het nog mooier? 2006 S80 XZ-NF-90: style and safety 2005 Saab 9-3 ('98 ) 1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson 1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig 1984 340 D (rood): Mijn eerste
Boem, heb me dit ook afgevraagd. Het is soms handig op een bepaald moment de camera te kunnen aanschakelen. Standaard kan dat helaas dus niet. Ik vermoed vanwege veiligheidsredenen. Daarom gaat het beeld ook uit boven de 10 km/h. Naar de eventuele work-around ben ik ook zeer geinteresseerd.
Een andere vraag heb ik ook de park assist camera. De montage is naast de kenteken verlichting (niet in het midden), waardoor kennelijk de hulplijnen niet precies centraal worden geprojecteerd. Zie afbeelding PARK_ASSIST_CAMERA_praktijk.jpg.
In de demonstratiefilm en afbeeldingen van Volvo zelf is dat ondanks de montage naast de kentekenverlichting wel het geval. Zie afbeelding PARK_ASSIST_CAMERA_marketing.
Ik heb vier praktijk demo films op YouTube gevonden waarop de hulplijnen steeds niet exact zijn gecentraliseerd. Is dit normaal c.q. is er een manier bekend de hulplijnen te (laten) centraliseren?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De lijnen zijn volgens mij gewoon goed, als ik inparkeer en de lijnen aanhou kom ik een paar cm van de stoep/streep, aan weerskanten. Dat ze niet met het scherm gecalibreerd zijn zal wel te maken hebben met de stand van de camera (rechts van de kenteken) Ik denk dat de lijnen in verhouding staan met de parkeersensoren en dat de computer daar tientallen cm's bij doet om zo in een lijn met wielen te komen.
Zal het deze week nog even nakijken en anders een filmpje overdag maken, kwaliteit 's nachts is om te huilen.
Camera kan via het radio menu worden uitgeschakeld. Hij kan ook tijdens het vooruit rijden aanblijven.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07 security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
VolvoTech schreef:Lijnen niet in het midden : Dealer retour, ding kan gecalibreerd. (nog sterker, staan in de handleiding voor de dealer ...)
Dealer retour hebben we het nu over de aftermarket camera of de fabrieks camera van volvo?
Ok, gewoon naar de dealer en dan zeggen de lijnen staan niet recht? Valt dat onder garantie? (Lees gratis?) Ik heb er nooit erg in gehad, maar ben een pietje precies dus als ik weet dat er iets mis is gaat het niet uit m'n hoofd.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07 security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
@chris_zweden, klopt daar heb ik het screenshot even geleend. Bij mij staan de hulplijnen vergelijkbaar. Kom nog met een eigen duidelijke foto ervan. In mijn geval gaat het om een accessoires camera van Volvo (geen fabriekoptie). Deze: klik hier.
Bij deze XC60 is het verschijnsel ook het geval (bron YouTube): Toch is het een demo film van een dealer. Wel slordig dan dat ze die niet even hebben gecalibreerd alvorens er promotie mee te maken...
@Volvotech, ik ga navraag doen bij mijn dealer, maar niet direct. Het is geen acuut issue. Wel ben ik blij te weten van de calibratiemogelijkheid. Nogmaals dank.
Wat betreft de oorspronkelijke vraag van het topic.
@chris_zweden, Als ik in het menu de camera op altijd aan zet, gaat het beeld camera beeld tijdens het (vooruit) rijden na een tijdje ook uit (xx sec?). Bij jou dus niet?
Hmm volgens mij gaat het beeld ook bij mij uit maar blijft het schermpje omhoog, kan dat kloppen? moet ik eens nakijken, zou wel een nutteloze functie zijn als het geeneens werkt.
Rica stage2
Ja het scherm blijft omhoog en het beeld wordt zwart dacht ik (morgen even controleren). Er zal dus gemanipuleerd moeten worden om het camerabeeld continu weer te geven.
Er is per generatie/type wel verschil in de weergave van het systeem. Een bij mij bekend verschil is met en zonder afstandsweergave. Ik heb wel met, maar is er bekend of de software te upgraden is?
Ik heb daarnet gekeken, ook in de meegeleverde user guide :read2: .
Het viel me op dat de belijning op de afbeeldingen ook niet helemaal centraal staat (afbeelding ACHTERUITRIJDEN).
User guide: De zijlijnen zijn direct afhankelijk van de stuuruitslag van de auto en buigen t.o.v. hoe u aan het stuurwiel draait. De lijnen laten dan ook de richting zien die de auto opgaat, ook als u achteruit rijdt en een bocht neemt. De zijlijnen verhouden zich de hele tijd zo dat dezelfde afstand (ongeveer 15 cm) aanwezig is tussen de binnenkant van de lijnen en het buitenste punt van de achteruitkijkspiegels.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wat mij onlangs opviel is dat er laatst tijdens het achteruitrijden onderin in beeld een plaatje kwam van een zijspiegel. Wanneer krijg je dit te zien, en wat betekend het?
Als het systeem Parkeerhulp een object ontdekt dat voor de parkeercamera verborgen kan zijn, wordt het achteruitkijkspiegel symbool op het beeld getoond. Kijk dan in de achteruitkijkspiegels voor een beter beeld van de positie van een eventueel obstakel.