ruim 1 V spanning lambda-sonde

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Pikantje
3rd Gear member

Sinds enige tijd heb ik een nieuw speeltje: een OBD-scannertje dat ik via bluetooth kan uitlezen op mijn smartphone.

Mijn 2.4 op LPi heeft al enkele jaren een ochtendhumeur bij temperaturen onder nul: kort na het overschakelen op gas slaat ie soms af als ik moet stoppen en pakt ie heel slecht op bij lage toeren.

M.b.v. het OBD-scannertje heb ik ontdekt dat in die gevallen de spanning van de lambda-sensor juist op dat moment meer dan 1 Volt is, terwijl tussen de 0.1 en 0.9 V normaal is. Conclusie: motor loopt op die momenten even te rijk? Op benzine is er niets aan de hand.

Als de motor nog niet helemaal op temperatuur is, is de lambda-spanning meteen na stevig gas geven en meteen weer loslaten even heel hoog, ik voel dan ook een schok door de auto.

Waar zou dat aan kunnen liggen? In de loop van de jaren heb ik de volgende zaken aangepakt:
- LPi-pomp (nieuw)
- Koppelblok (gebruikt)
- Injectoren ultrasoon laten reinigen
- Injectorhouders opnieuw vast laten zetten op het spruitstuk
- Nieuwe O-ringen tussen injectoren en injectorhouders.
- Onderbreekrelais (nieuw)
- Zekeringen en massa-punten van LPi-systeem vernieuwd en schoongemaakt.

In het kader van regulier onderhoud (310.000 km-beurt) zijn de kleppen onlangs gesteld en is de compressie gemeten: was prima.

Het overschakelen op gas gebeurt bij temperaturen onder de nul graden na 2 á 3 minuten rijden, langer lijkt me niet nodg te zijn.

Is de LPE universeel, of moet die speciaal voor mijn auto geprogrammeerd zijn?

Groet,
Jan
M@rcel
6th Gear member

Een wilde gok: een lekkende benzine-injector?

Na het overschakelen op gas, worden de benzine-injectoren niet meer aangestuurd en horen dus gesloten te zijn. Als er een benzine-injector lekt, dan wordt het LPG-mengsel verrijkt met benzine die door de benzine-injector lekt. Dit gaat door totdat de benzine-druk in de leidingen voldoende is gedaald en/of de lekkende injector door de motortrillingen alsnog afsluit.
M@rcel
6th Gear member

Een tweede wilde gok: een haperende bobine en/of bougie?

LPG eist meer van het ontstekingssysteem dan benzine omdat het moeilijker ontbrandt. Een aftakelende bobine/bougie kan het nog goed doen op benzine, maar te ver heen zijn voor een (nog koude!) LPG motor.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”