Automaat AWD

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Arie S
2nd Gear member

Vandaag deed zich het volgende voor bij m'n S60 2,4T AWD uit 2002:

De auto had nog niet gereden en was dus helemaal koud. Na het starten zette ik de automaat in achteruit en meteen sloeg de motor af. Na weer gestart te hebben en weer in achteruit te hebben gezet, sloeg de motor meteen weer af. :(
Ik heb toen weer gestart en zachtjes gasgegeven naar 1500 rpm. Na een minuutje op dit toerental het gas losgelaten en weer in achteruit gezet en de automaat gaf wel een schok, maar de motor bleef draaien. Ook bij het schakelen naar de "D" voelde ik een duidelijke schok. Verder reageerde de automaat daarna normaal. :?

Tot vandaag had ik hier nooit last van gehad en in oktober heb ik de olie van de automaat nog na laten kijken tijdens de grote beurt en deze was in orde bevonden. Ik heb ook geen olielekkage kunnen vinden onder de auto (voor zover dit te zien is) of op de aansluiting aan de motor.

Is dit een verschijnsel dat bij de huidige lage temperaturen hoort? Herkent iemand dit? Hebben meer S60/V70 automaat rijders hier ook last van met dit weer?
Groet,

Arie

2002 S60 AWD
Afbeelding
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Het kan met de temperatuur te maken hebben gehad.

In de onze, 960 uit 1994, zit een stationair-regelaar, ook wel CIS-klep genoemd, die het toerental bij koude en belaste motor op 800 probeert te houden. Zoiets zou jouw auto ook moeten hebben.
Het lijkt aannemelijk dat die regelaar op een of andere manier niet doet waar hij voor bedoelt is: zodra je een versnelling inschakelt in een koude bak met nog dikke olie wordt de motor ineens redelijk belast.

Ik neem aan dat je auto buiten slaapt waardoor alles erg koud geworden is deze nacht. Probeer eens de motor een minuut te laten draaien (veeg je koplampen even schoon of loop nog eens naar binnen voor je zonnebril) en ga dan rijden. Misschien helpt het tegen het afslaan.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
945i
8th Gear member

Ik denk ook dat dat wel zal helpen, de tip zonnebril halen en koplampen schoonvegen , zijn goeie! 8) :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gast

Houd er rekening mee dat storingen die lijken te komen uit de automaat veroorzaakt kunnen worden door de ETM (gasklephuis).
EVV
5th Gear member

Msuidgeest schreef:Het kan met de temperatuur te maken hebben gehad.

In de onze, 960 uit 1994, zit een stationair-regelaar, ook wel CIS-klep genoemd, die het toerental bij koude en belaste motor op 800 probeert te houden. Zoiets zou jouw auto ook moeten hebben.
Het lijkt aannemelijk dat die regelaar op een of andere manier niet doet waar hij voor bedoelt is: zodra je een versnelling inschakelt in een koude bak met nog dikke olie wordt de motor ineens redelijk belast.

Ik neem aan dat je auto buiten slaapt waardoor alles erg koud geworden is deze nacht. Probeer eens de motor een minuut te laten draaien (veeg je koplampen even schoon of loop nog eens naar binnen voor je zonnebril) en ga dan rijden. Misschien helpt het tegen het afslaan.
In een S60 zit geen losse stationair regelaar meer, dat wordt gedaan door de elektronische gasklep (ETM).
Dit gedrag is absoluut niet de bedoeling, mijn S60 rijdt nog net zoals in de zomer, ik merk geen verschil.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Arie S
2nd Gear member

Hij slaapt inderdaad buiten en staat ook wel eens 2 dagen stil, meestal in het weekend.

Vanmorgen gestart en de auto daarna even sneeuwvrij gemaakt. Daarna in achteruit en vooruit geen probleem meer geconstateerd.
Vanmiddag na de arbeid weer gestart en weer geen problemen. Wel merk ik dat de eerste keer in achteruit of in de D schakelen, de bak reageert met een schok.
Tijdens de rit en bij het parkeren bij thuiskomst is er niets vreemds aan de automaat te merken.
Als de ETM niet goed functioneert, klinkt het me aannemelijk dat die de automaat kan ontregelen (de automaat reageert natuurlijk ook op de ETM), maar als de ETM het probleem is, moeten er dan niet meer tekenen zijn die daar op wijzen, bijv. onregelmatig lopen van de motor, neiging om af te slaan, ook tijdens de rit of bij het wegrijden?
Aan de motor merk ik namelijk helemaal niets, die loopt zoals gewoonlijk als een zonnetje.
Groet,

Arie

2002 S60 AWD
Afbeelding
Gast

Ik zou eens gaan informeren of er upgrade's beschikbaar zijn voor jouw auto.

Upgrade's worden veel gebruikt om problemen die ontstaan zijn over een langere periode te ondervangen zoals bv vervuiling van de ETM.
De ETM is in staat om een bak dusdanig te beïnvloeden dat het lijkt alsof de bak defect is voor wat betreft schakelgedrag.
Ze wisselen namelijk constant informatie uit over vermogen en diverse standen van de gevers zoals; luchtmassa, gasklep, en gaspedaal.

Het is trouwens raadzaam om software voor de ETM en TCM (automaat) samen uit te voeren om een zo mooi mogelijk geheel te krijgen.

bron: @Hadico
Meeus
2nd Gear member

Wel Arie S, ik heb dat ook al gehad met mijn S60 van 2001 2.4 automaat op lpg/benzine.

Als de motor koud heeft en je geeft geen gas dan valt mijne S60 ook uit.
Alleen bij koude motor (ook buiteslaper en soms ook 2 dage stil).

Eenmaal opgestart en wat gereden geen last meer van.
In de zomer nooit last van gehad.
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";
Afbeelding
EVV
5th Gear member

Normaals, dit is echt niet goed, mijn auto is ook een buitenslaper, staat soms dagen stil, maar vertoond dit gedrag echt niet.
ETM zou kunnen, die van mij ging van prima rijdbaar, perfect stationair en niet tever terugvallen bij gas los naar totaal onrijbaar in nog geen kilometer. Enige merkbare was kleine snelheids fluctuaties bij constante snelheid.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Arie S
2nd Gear member

Dank voor de antwoorden heren. Die opmerkingen over de ETM hou ik zeer zeker in m'n achterhoofd.

@EVV; snelheidsfluctuaties heeft de mijne totaal geen last van, maar ga ik zeer zeker in de gaten houden.

Hij heeft nu al 2 dagen geen last meer van het probleem, dus blijkbaar is er wel iets geweest dat niet lekker zat. Als het weer gebeurt laat ik hem meteen even laten uitlezen en nakijken en eens vragen of updates voor mijn ETM en TCM beschikbaar zijn. Iemand een idee wat de dealer voor deze updates vraagt?

@Meeus; Hij heeft het maar 1x gedaan. Hij heeft met het mooie weer ook wel eens 6 weken achter elkaar voor de deur gestaan en gaf dan ook geen problemen als ik hem dan weer nodig had.
Hoe is dat probleem bij jouw S60 opgelost?
Overigens, ik dacht dat jij ook een garage had bij je nieuwe woning Jo of vergis ik me nu.
Groet,

Arie

2002 S60 AWD
Afbeelding
Gast

Mijn update voor de TCM koste iets meer dan € 13,-
De update voor de oude ETM was volgens mij duurder.
Dit is exclusief gebruik computer en tijd.......... :wink:
Meeus
2nd Gear member

Ik denk dat je u vergist qua die garage.
Er zijn bij mijn S60 een aantal pistes dat ik in gedachte hou.

1ste: mijne garagist vervangt de filters maar dikwijls zet ie er eentje op dat te groot is. Zo heeft ie dat gelapt met men S40 1900 TDI in de tijd. Deze had ook fluctuaties qua toerental bij het koud opstarten en sloeg toen ook af.
Dit lag aan een te grote brandstof filter. De dieselpomp moest te hard trekken en kreeg geen continue druk op het systeem waardoor die uitvalt, na intensief gas te geven was het euvel opgelost. Als ik dit mijn theorie uitlegde zei men garagist van dat dat onzin was. Maar ik heb er zelf een officieel dieselfilter van volvo ingezet en het euvel was DIRECT opgelost, dus niet na 5 maanden dat het zichzelf oploste.

2de: met die wintertemperaturen van snachts tot -10 verdenk ik ook dat de benzine wat bevriest in de tank en als de ontdooide benzine op is er een bevroren stukje bijkomt slaagt die af. Hoe kom ik hierop vraag je je af: wel als ik erna (na 4minuten) op lpg rij slaat de motor niet meer af geen raar gedoe, vlot rijden.

3de piste: dat bij koude motor ik onvoldoende gas geef dat de motor nog te koud heeft om de 'Drive' stand van de automaat voldoende trekkracht te geven en daardoor uitvalt.

Mijn grootste vermoeden gaat uit naar 1ste pist, waarom, de S40 had net dezelfde symptomen. En hij is pas op onderhoud geweest en sindsdien is het dat hij uitvalt. Aantal collega's zeiden ook dat de S60 gevoelig is aan immitatie parts om onderhoud te doen. dus kan dat wel zijn. alleszins als de financien beter zijn (nog een maand wachten ongeveer) dan laat ik bij de dealer een degelijk onderhoud doen van de S60 volgens het volvo boekje. Alles dus, t zal een kost zijn maar denk dat het het waard is.
Afbeelding
EVV
5th Gear member

Als je start, draait de motor dan wel +/- 1500 rpm, of valt hij terug naar het normale stationaire toerental?

Meeus schreef: 2de: met die wintertemperaturen van snachts tot -10 verdenk ik ook dat de benzine wat bevriest in de tank
Op het moment dat benzine gaat bevriezen krijg je wel hele andere problemen, het koelwater is dan al 1 blok ijs, plus dat je dan echt niet meer naar buiten gaat, zo koud is het.
Meeus schreef: 3de piste: dat bij koude motor ik onvoldoende gas geef dat de motor nog te koud heeft om de 'Drive' stand van de automaat voldoende trekkracht te geven en daardoor uitvalt.
Dit was toch juist het probleem, de elektronica moet er voor zorgen dat de motor blijft draaien, als je die moet "helpen" door zelf gas te geven, is er echt iets niet goed.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
mad
6th Gear member

Benzine bevriest pas bij -50 graden....
XC70 D5 2009 Ocean Race
Meeus
2nd Gear member

Ja hey het zijn maar gokken.

Wat mijn S60 betreft, ja die zit bij start op 1500rpm
Na een tijdje dat alles goed draait, lampjes en zo op max branden gaat die wat lager op 1000rpm ongeveer.
Vanmorgen de wagen gestart en laten draaien, niet mee gereden tot dat de LPG ingang ging. Dan pas vertrokken en niks van storing of uitvallen.

Wat mijn gok is is die brandstof filter van de benzine dat niet de correcte afmeting heeft. Ik zal eens zien als de kerst periode enzo gedaan is om deze te laten of zelf vervangen bij de garage door een officieel en dan zien ofdat het opgelost is.
Mijn gok is dat het dan opgelost is, aangezien mijn S40 hetzelfde euvel had vlak na zijn onderhoud bij de garage en nu bij de S60 net hetzelfde.
Afbeelding
Arie S
2nd Gear member

Nu 2 weken later is het probleem in die tussentijd niet meer voor gekomen. Hopelijk was het een geval van koude olie en eenmalig.

Ik hou hem in ieder geval in de gaten, mocht het toerental gaan schommelen, wegvallen of gaat de bak in de fout, sta ik meteen in de garage om er naar te laten kijken. De ETM en TCM software upgrade ga ik in het voorjaar naar informeren. Mocht er nog wat te melden zijn dan is dat hier weer te lezen.

In ieder geval hartelijke dank voor de reacties en tips.
Groet,

Arie

2002 S60 AWD
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”