Ik heb al bijna 6 jaar een S80 2.9 van 1999 en die gaat nog wel een paar jaar blijven. Om naar mijn werk te rijden heb ik nu nog een Opel Combo van 2000 die ik grijs kan rijden, binnenkort kan ik deze niet meer grijs rijden en word hij dus veel te duur in de wegenbelasting. Het is een handig autootje maar ik heb de ruimte bijna nooit nodig.
Nu wilde ik al enkele jaren een oude Volvo als 3e auto aanschaffen, de plannen zijn nu wat gewijzigd. De Combo gaat weg en ik wil een 2e Volvo aanschaffen en daarbij zit ik sterk te denken aan een belastingvrije 740 of 760. Ik verwacht er jaarlijks zo'n 8000 km mee te rijden.
Omdat het ook een beetje een hobby-auto is mag het wel wat kosten, het hoeft geen auto in concoursstaat te wezen maar ik moet er niet constant wat aan hebben, hij kan helaas niet binnen overnachten.
Wat zijn de dingen waar ik speciaal op moet letten en is het verstandig om een 760 aan te schaffen of is de 740 met bv 2.3 motor een betere (betrouwbaardere) keus? Ik heb zelf een sterke voorkeur voor een 6-cilinder, die heb ik in mijn S80 ook en daar mankeert nooit wat aan en hij loopt erg mooi.
Ik ben benieuwd of iemand me wat nuttige tips kan geven!
Volvo S90 gekocht, nu met originele SC-805 erin!
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Goed plan! 
Je weet toch wel dat de 6 cylinder (V6) van de 760 een heel andere motor is dan de 6 cylinder lijnmotor die in je S80?
De V6 is in principe een prima blok en, mits goed onderhouden, ook relatief probleemloos. Maar de 4 cylinder uit die tijd lijkt mij wat robuuster en vergevingsgezinder voor matig onderhoud, voldoet prima voor dagelijks gebruik en is daarbij wat economischer dan een V6. Bij de V6'en, vooral de eerste serie dacht ik, waren de nokkenassen erg gevoelig voor slijtage.
Goede 740/760's die ook nog eens wegenbelastingvrij zijn, zijn hier echter vrij duur vind ik zelf. Heb je al eens overwogen om bijv. in Zweden te kijken? Houd er dan wel rekening mee dat de meeste 700's in zuid Zweden zichtbaar veel pekel hebben gezien. De mooiste exemplaren vind je in noord Zweden. Zonder lokale contacten is het echter lastig om goede afspraken te maken.

Je weet toch wel dat de 6 cylinder (V6) van de 760 een heel andere motor is dan de 6 cylinder lijnmotor die in je S80?
De V6 is in principe een prima blok en, mits goed onderhouden, ook relatief probleemloos. Maar de 4 cylinder uit die tijd lijkt mij wat robuuster en vergevingsgezinder voor matig onderhoud, voldoet prima voor dagelijks gebruik en is daarbij wat economischer dan een V6. Bij de V6'en, vooral de eerste serie dacht ik, waren de nokkenassen erg gevoelig voor slijtage.
Goede 740/760's die ook nog eens wegenbelastingvrij zijn, zijn hier echter vrij duur vind ik zelf. Heb je al eens overwogen om bijv. in Zweden te kijken? Houd er dan wel rekening mee dat de meeste 700's in zuid Zweden zichtbaar veel pekel hebben gezien. De mooiste exemplaren vind je in noord Zweden. Zonder lokale contacten is het echter lastig om goede afspraken te maken.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Bedankt voor je antwoord! Ik weet dat de 6 cilinder anders is. Ze zijn hier inderdaad wat duurder maar ik heb geen ervaring met zelf importeren.
Ik ben zelf nogal een fan van de 6 cilinder motor, het verbruik is hoger maar met zo'n 7000 á 8000 km per jaar vallen die meerkosten ook wel mee.
Is dit wat of is dat te duur?
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vsytpzn2f3eo
Ik ben zelf nogal een fan van de 6 cilinder motor, het verbruik is hoger maar met zo'n 7000 á 8000 km per jaar vallen die meerkosten ook wel mee.
Is dit wat of is dat te duur?
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vsytpzn2f3eo
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7759
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
Leuk plan, Piet! Ben benieuwd waar je mee thuiskomt! Ik heb alleen ervaring met kleine 760jes.... (zou wel voor een 760 gaan en niet een 740, maar dat is persoonlijk)
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
- Ron 123gt
- 4th Gear member
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 04.02.2005 - 17:50
Jee , wat een mooie auto! :love3:lingsper schreef:Bedankt voor je antwoord! Ik weet dat de 6 cilinder anders is. Ze zijn hier inderdaad wat duurder maar ik heb geen ervaring met zelf importeren.
Ik ben zelf nogal een fan van de 6 cilinder motor, het verbruik is hoger maar met zo'n 7000 á 8000 km per jaar vallen die meerkosten ook wel mee.
Is dit wat of is dat te duur?
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vsytpzn2f3eo
960 2.5 24v '97
(V60 T4 R Design '12 verkocht)
(123gt 1967 verkocht )
(V70 2.5 at '98 verkocht)
(V70 2.0D Limited Edition '09 verkocht)
(C30 1.6 Momentum '10 verkocht)
mini 1986
mini clubman 1972
(V60 T4 R Design '12 verkocht)
(123gt 1967 verkocht )
(V70 2.5 at '98 verkocht)
(V70 2.0D Limited Edition '09 verkocht)
(C30 1.6 Momentum '10 verkocht)
mini 1986
mini clubman 1972
- V70 titanium
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 03.11.2006 - 11:33
- Locatie: Noord Limburg
In 80 jaren een aantal jaren met precies zo`n zelfde auto gereden.
Wat ik er van weet is dat ze erg dorstig zijn, met een gasverbruik van 1 op 4, en benzine 1 op 5.
Wat ik er van weet is dat ze erg dorstig zijn, met een gasverbruik van 1 op 4, en benzine 1 op 5.
XC60 Inscription.
Evektor Eurostar 2008
Evektor Eurostar 2008
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Hoi Piet,
Dat kan een mooie 2e Volvo worden. Kijk op mijn web-log voor aankooptips voor een Volvo uit de 700 serie.
De prijzen voor een belastingvrije 700 serie zijn de laatste tijd zeer gestegen en er wordt nogal rommel aangeboden.
Groet,
Paul
Dat kan een mooie 2e Volvo worden. Kijk op mijn web-log voor aankooptips voor een Volvo uit de 700 serie.
De prijzen voor een belastingvrije 700 serie zijn de laatste tijd zeer gestegen en er wordt nogal rommel aangeboden.
Groet,
Paul
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Op zich aardige auto, mits je maar een sluitende onderhoudshistorie van kunt krijgen, een V6 met achterstallig onderhoud kan de hobby duur maken.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21400
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Mooi zeg! De ex-voorzitter van de 700-vereniging heeft bijna dezelfde met dat groene interieur. En dan die krul-letters achterop ... geweldig.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Ik vond het ook een hele mooie 760. Een verbruik van zo rond de 1 op 5 vind ik toch wel een beetje erg dorstig.
Misschien is het verstandig om eens rond te neuzen bij wat bedrijven die zijn gespecialiseerd in oudere Volvo's, ik zoek wel een goed onderhouden auto die betrouwbaar is en een hele tijd mee kan. Een oudere 240/260 vind ik ook mooi maar omdat hij altijd buiten staat en ook veel aan de haven bij mijn werk zoek ik een auto die wat meer roestbestendig is.
Ik heb niet zoveel technische kennis wat auto's betreft en bij zo'n klassieker specialist betaal je wel meer maar je hebt wel meer zekerheid dan dat je van een particulier koopt.
Als iemand een mooie weet te staan of te koop heeft hoor ik het graag!
Misschien is het verstandig om eens rond te neuzen bij wat bedrijven die zijn gespecialiseerd in oudere Volvo's, ik zoek wel een goed onderhouden auto die betrouwbaar is en een hele tijd mee kan. Een oudere 240/260 vind ik ook mooi maar omdat hij altijd buiten staat en ook veel aan de haven bij mijn werk zoek ik een auto die wat meer roestbestendig is.
Ik heb niet zoveel technische kennis wat auto's betreft en bij zo'n klassieker specialist betaal je wel meer maar je hebt wel meer zekerheid dan dat je van een particulier koopt.
Als iemand een mooie weet te staan of te koop heeft hoor ik het graag!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29
Hallo Lingsper,
ik ben degene waar Mark Suidgeest op doelde en dat verbruik van een 760 valt best mee.
Nu rijd ik alleen op benzine maar ik haal met gemak in de zomer 1: 7,5. En het is een automaat en de airco staat dan ook lekker aan. Als een 760 1:5 loopt is er iets niet in orde.
De V6 is een prima motor maar heeft wel zijn onderhoud nodig. Met name is het heel belangrijk om regelmatig je olie te verversen bij de vroege type's.
De oliekanaaltjes zijn bij de eerste serie V6 wat aan de kleine kant, vandaar.
Als je nog geen 10000 km per jaar rijdt, dan loop je echt niet leeg op de V6. En hij rijdt zo veel lekkerder dan de 4 cilinder redblock's. Besef wel dat sommige onderdelen van de eerste type's schaars zijn. Voor de rest zijn het geweldige auto's. Nu is de mijne wel een binnenslaper en ik gebruik hem alleen in de zomer ( zo'n 2500 km per jaar). Tenslotte zou het doodzonde zijn om deze auto van 1ste eigenaar met slechts 50000 km op de teller en in nieuwstaat ( duitse import en alle historie erbij) op de straat te zetten en er in de pekel mee te rijden.
Wat de auto betreft die jij op het spoor bent: hij staat al heel lang te koop. De foto's zien er goed uit, maar kunnen bedrieglijk zijn. Dus kijken, rijden en op je gevoel afgaan. In ieder geval moet de V6 stationair muisstil draaien en mag niet schudden of halen. En let op dat de koppakking goed is. Deze "lossen soms op" in de loop de jaren en vernieuwen is best een flinke ingreep.
Carlo Schmidt in Gemert is HET adres voor een betrouwbare belastingvrije 760. Niet goedkoop maar wel goed en ook prima after-sales indien nodig.
Succes met je zoektocht en ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Groeten, Jan.

(dit is dus de mijne)
ik ben degene waar Mark Suidgeest op doelde en dat verbruik van een 760 valt best mee.
Nu rijd ik alleen op benzine maar ik haal met gemak in de zomer 1: 7,5. En het is een automaat en de airco staat dan ook lekker aan. Als een 760 1:5 loopt is er iets niet in orde.
De V6 is een prima motor maar heeft wel zijn onderhoud nodig. Met name is het heel belangrijk om regelmatig je olie te verversen bij de vroege type's.
De oliekanaaltjes zijn bij de eerste serie V6 wat aan de kleine kant, vandaar.
Als je nog geen 10000 km per jaar rijdt, dan loop je echt niet leeg op de V6. En hij rijdt zo veel lekkerder dan de 4 cilinder redblock's. Besef wel dat sommige onderdelen van de eerste type's schaars zijn. Voor de rest zijn het geweldige auto's. Nu is de mijne wel een binnenslaper en ik gebruik hem alleen in de zomer ( zo'n 2500 km per jaar). Tenslotte zou het doodzonde zijn om deze auto van 1ste eigenaar met slechts 50000 km op de teller en in nieuwstaat ( duitse import en alle historie erbij) op de straat te zetten en er in de pekel mee te rijden.
Wat de auto betreft die jij op het spoor bent: hij staat al heel lang te koop. De foto's zien er goed uit, maar kunnen bedrieglijk zijn. Dus kijken, rijden en op je gevoel afgaan. In ieder geval moet de V6 stationair muisstil draaien en mag niet schudden of halen. En let op dat de koppakking goed is. Deze "lossen soms op" in de loop de jaren en vernieuwen is best een flinke ingreep.
Carlo Schmidt in Gemert is HET adres voor een betrouwbare belastingvrije 760. Niet goedkoop maar wel goed en ook prima after-sales indien nodig.
Succes met je zoektocht en ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Groeten, Jan.

(dit is dus de mijne)
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Dan ook maar even een fotootje van de mijne, om je lekker te maken: 

Zo stond ie in Örnsköldsvik op me te wachten. Het hele verhaal lees je hier:
Deel 1: http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... #msg866557
Deel 2: http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... #msg868633


Zo stond ie in Örnsköldsvik op me te wachten. Het hele verhaal lees je hier:
Deel 1: http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... #msg866557
Deel 2: http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... #msg868633
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
waarom persee een WB vrije?lingsper schreef:Bedankt voor je antwoord! Ik weet dat de 6 cilinder anders is. Ze zijn hier inderdaad wat duurder maar ik heb geen ervaring met zelf importeren.
Ik ben zelf nogal een fan van de 6 cilinder motor, het verbruik is hoger maar met zo'n 7000 á 8000 km per jaar vallen die meerkosten ook wel mee.
natuurlijk spaar je de WB uit,maar daar tegenover staat,dat je een
oudere auto met een veel hogere aanschafprijs koopt.
soms is een 2/3jaar jongere auto aantrekkelijker geprijsd,en de algehele
staat beter.
en als je op benzine rijdt,ach dan valt die WB ook wel mee toch?
geen glans zonder wrijving
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 31.12.2004 - 00:34
Zelf een mooie 740 turbo automaat gekocht naast onze 850 T-5R.
Nog wel even 1700 euro moeten investeren aan acherstallig onderhoud.
Het is een vier cilinder en je krijgt nooit dat limo gevoel dat je bij een 760 met een zes cilinder wel krijgt.
Achteraf gezien had ik ook liever een zes cilinder gehad, past gewoon beter bij de auto.
Ben natuurlijk ook weer verwent met een vijf cilinder turbo motor van de 850.
Voor de rest een goed rijdende auto een 740 turbo maar mis net dat kleine beetje meer dat een 6 pitter wel weer heeft.
[/img]
Nog wel even 1700 euro moeten investeren aan acherstallig onderhoud.
Het is een vier cilinder en je krijgt nooit dat limo gevoel dat je bij een 760 met een zes cilinder wel krijgt.
Achteraf gezien had ik ook liever een zes cilinder gehad, past gewoon beter bij de auto.
Ben natuurlijk ook weer verwent met een vijf cilinder turbo motor van de 850.
Voor de rest een goed rijdende auto een 740 turbo maar mis net dat kleine beetje meer dat een 6 pitter wel weer heeft.
[/img]

- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Als je een limo-gevoel wilt hebben dan moet je sowieso geen 740/760 kopen denk ik. Een V6 kan dan wel zijdezacht lopen maar de rest van de auto, incl. wegligging, is gewoon merkbaar oud vergeleken met hedendaagse standaarden. Dan zou je, voor dat limo-gevoel, beter een 960 of S/V90 kunnen kopen.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Mooie auto's mannen! Daar word je inderdaad wel lekker door gemaakt.
Misschien is het inderdaad het overwegen waard om een jongere te kopen, die zijn vaak wel een stuk goedkoper. Dat heft al weer een aantal jaar wegenbelasting op in sommige gevallen.
Ik sta nog open voor alles en ga eerst goed rondkijken voor ik wat koop, een 960 of S90/V90 zijn inderdaad hele mooie auto's. Ik heb altijd al een zwak gehad voor een S90. De wegenbelasting is helaas weer vrij hoog voor zo'n auto, de 780 vind ik ook een geweldige auto maar dan is het weer jammer om zo'n auto het hele jaar buiten te laten staan.
Ik ga iig de diverse verkoopsites en de websites van de specialisten zoals Schmidt in de gaten houden.
Misschien is het inderdaad het overwegen waard om een jongere te kopen, die zijn vaak wel een stuk goedkoper. Dat heft al weer een aantal jaar wegenbelasting op in sommige gevallen.
Ik sta nog open voor alles en ga eerst goed rondkijken voor ik wat koop, een 960 of S90/V90 zijn inderdaad hele mooie auto's. Ik heb altijd al een zwak gehad voor een S90. De wegenbelasting is helaas weer vrij hoog voor zo'n auto, de 780 vind ik ook een geweldige auto maar dan is het weer jammer om zo'n auto het hele jaar buiten te laten staan.
Ik ga iig de diverse verkoopsites en de websites van de specialisten zoals Schmidt in de gaten houden.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 04.08.2009 - 07:45
Hoi,
Ik heb zelf een 760 van 1988 gehad.
Superwagen met het moderne onderstel (wat de 9serie ook heeft).
Met de B280E (laat maar zeggen het VPR blok), waar Volvo nog heel wat verbeterd heeft.
De katloze heeft 170 PK, de latere weer minder.
Verbruik was bij mij 1:8 (let wel, het is een 95 octaan motor, goedkoopste kan erin), WB een dikke 70Euro.
Rij nu een 740 uit 1985 op LPG, ik mis het onderstel, dashboard en het idee (beetje loop) van een V6.
De latere 760 zijn nu het zeldzaamst (270st geloof ik) en voor 1000-2000 Euro kun je een hele mooie kopen. Dan hou je 2000-3000 Euro over voor het betalen van WB.
Als je dan ongeveer weet hoelang je de auto wil houden ......
Enfin, succes met de zoektocht.
Ik heb zelf een 760 van 1988 gehad.
Superwagen met het moderne onderstel (wat de 9serie ook heeft).
Met de B280E (laat maar zeggen het VPR blok), waar Volvo nog heel wat verbeterd heeft.
De katloze heeft 170 PK, de latere weer minder.
Verbruik was bij mij 1:8 (let wel, het is een 95 octaan motor, goedkoopste kan erin), WB een dikke 70Euro.
Rij nu een 740 uit 1985 op LPG, ik mis het onderstel, dashboard en het idee (beetje loop) van een V6.
De latere 760 zijn nu het zeldzaamst (270st geloof ik) en voor 1000-2000 Euro kun je een hele mooie kopen. Dan hou je 2000-3000 Euro over voor het betalen van WB.
Als je dan ongeveer weet hoelang je de auto wil houden ......
Enfin, succes met de zoektocht.
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Gaat ie Ghia? Een 940 een modern onderstel? Ha!
Volvo 940 SE