Pagina 1 van 3

Koelvloeistof raakt steeds op

Geplaatst: 28.12.2010 - 11:39
door Marc Apeldoorn
De koelvloeistof van mijn V70 is steeds op. Ik heb hem 2 weken geleden bijgevuld, nu is die weer leeg.
Ik heb alle leidingen gecontroleerd, zijn allemaal kurkdroog, kan geen lek ontdekken. Waar kan het aan liggen?
Ik heb wel een standkachel, maar heb die de laatste 2 weken niet gebruikt..
Ik kan ook geen olie ontdekken in reservoir

Geplaatst: 28.12.2010 - 12:00
door 945i
Hoe is het oliepeil?
En de dop van het reservoir?

Geplaatst: 28.12.2010 - 12:02
door JSS
Rookt je auto (witte rook) bij het gasgeven? Draai de olievuldop eens los, ziet alles er daar netjes uit? Anders kan het nog zijn dat-ie lekt bij de standkachel of de waterpomp.

Geplaatst: 28.12.2010 - 12:36
door Zescilinder
Rij anders eens een weekje met losgedraaide dop? Er kan dan geen druk op het systeem komen. Als de vloeistof dan nauwelijks zakt is het tijd om aan afpersen te denken. Eh, geen geld natuurlijk.

Geplaatst: 28.12.2010 - 13:20
door Marc Apeldoorn
945i schreef:Hoe is het oliepeil?
En de dop van het reservoir?
Oliepeil Ok, Dop lijkt goed te zijn

Geplaatst: 28.12.2010 - 13:21
door Marc Apeldoorn
JSS schreef:Rookt je auto (witte rook) bij het gasgeven? Draai de olievuldop eens los, ziet alles er daar netjes uit? Anders kan het nog zijn dat-ie lekt bij de standkachel of de waterpomp.
Auto rookt niet , rest ziet er netjes uit

Geplaatst: 28.12.2010 - 13:25
door 945i
De koelvloeistof etende beestjes zijn al een hele tijd uitgestorven (of zijn ze weer terug :shock: ), dus het moet ergens blijven...

Zou nog eens goed kijken naar lekkage ergens...

Geplaatst: 28.12.2010 - 16:57
door HansEindhovenV70
Voel ook eens bij je vloermatten binnen, wellicht soppen die helemaal, met name aan de bijrijderskant!?

Geplaatst: 28.12.2010 - 17:03
door Zescilinder
Zie je onder de kap ergens oxydatie? Want ik begrijp dat ie al wat langer lekt?

Geplaatst: 28.12.2010 - 17:08
door Zescilinder
Als je bij warme motor de vuldop losdraait, hoor je dan druk ontsnappen?

Geplaatst: 28.12.2010 - 17:20
door Hans oet Twent
Zescilinder schreef:Als je bij warme motor de vuldop losdraait, hoor je dan druk ontsnappen?
En als dat zo is wat is er dan aan de hand?

Geplaatst: 28.12.2010 - 18:38
door Zescilinder
Als de vuldop en het reservoir oke zijn en de druk is meteen na het afzetten verdwenen, dan zoek je toch een behoorlijk lek. Heb je zonder afpersen toch een indicatie over hoe hard het lekt.

Geplaatst: 28.12.2010 - 20:30
door Marc Apeldoorn
Zescilinder schreef:Als je bij warme motor de vuldop losdraait, hoor je dan druk ontsnappen?
Ja, daar staat druk op.

Geplaatst: 28.12.2010 - 20:31
door Marc Apeldoorn
Zescilinder schreef:Zie je onder de kap ergens oxydatie? Want ik begrijp dat ie al wat langer lekt?
Is iets van de laatste 6 weken (sinds het koud is ongeveer). En er is geen spoor van oxidatie te ontdekken

Geplaatst: 28.12.2010 - 20:38
door toppertje
ook niet onder de waterpomp?

Geplaatst: 29.12.2010 - 20:17
door Zescilinder
Misschien een steentje tegen je radiateur gehad? Kachelkraan heeft het nu ook veel drukker als van de zomer.
Toch een keertje afpersen denk ik, kun je ook boven de normale bedrijfsdruk van het koelsysteem gaan. Kijken of de aap uit de mouw komt.

Geplaatst: 29.12.2010 - 23:10
door Gast
Standkachel lek?

Geplaatst: 30.12.2010 - 10:16
door Marelli
ik heb dit ook eens gehad, bleek na lang zoeken dat er een sensor stuk was waardoor de fan niet aansloeg en daardoor de boel ging koken en uit het veiligheidsventiel ontsnapte.
Met deze vrieskou onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit.
Ik kwam er achter door met flink warme motor, verwarming uit, onder de kap te kijken en te wachten tot de fan zou slaan.

Geplaatst: 30.12.2010 - 11:40
door wim de jong
Bij TS is het echt een lek, aangezien hij bij moet vullen, en later weer bijvullen.

Aangezien het eebn gesloten systeem is, kan het haast niet anders dat het ewrgens eruit geperst wordt. Het systeem kan afgeperst worden bij de dealer of ergens anders, dan weet je het zeker.
Bijna altijd is je radiateur de eerste verdachte, aangezien deze erg gevoelig is voor roest, en steenslag.

Als er kort geleden onderhoud gepleegd is aan het koelsysteem, en oppen is geweest, kan het ook nog zijn dat er niet goed ontlucht is, en dat speelt dan parten......

Geplaatst: 30.12.2010 - 12:15
door Ramon&Ramon
Zescilinder schreef:Rij anders eens een weekje met losgedraaide dop? Er kan dan geen druk op het systeem komen. Als de vloeistof dan nauwelijks zakt is het tijd om aan afpersen te denken. Eh, geen geld natuurlijk.

Dan weet je tenminste zeker dat je alles kwijtraakt,als je met een losgedraaide dop gaat rijden loopt in eerste instantie de motortemperatuur op,je weet hoe een gesloten koelsysteem werkt?
Blijkbaar niet denk ik!