Nokkenasversteller stuk

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
j.blackston
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.11.2008 - 09:43
Locatie: West Friesland

Beste forummers, sinds bijna 3 jaar rijden we een mooie v70 2.4 van 2001. Ik heb mij ook al eens voorgesteld, maar ben voor de rest niet zo actief op het forum, het blijft altijd bij wat meelezen (met plezier!)

Nu is er echter iets waar ik graag wat advies van jullie zou willen krijgen; Begin vorig jaar is er een nieuwe d-riem gemonteerd door de garage (geen volvo-, maar de 'eigen dorpsgarage') en toen ik het pad afreed, begon het motormanagementlampje te branden. Om een lang verhaal kort te maken; uiteindelijk bleek het verstelmechanisme in nokkenastandwiel (?) kapot te zijn. Kan het zo zijn dat dit is beschadigd bij de riemwissel? Of is het toeval dat dit onderdeel stuk is gegaan?

Ik krijg nu namelijk een flinke rekening gepresenteerd van onderdeel+10 uur werk. Vóór de beurt en riemwissel was er niets aan de hand.

Groet en een mooi 2011!
CitroënDSuper-1970
V70-2.4-2001-Blackston-volleder-Mobility
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

10 uur werk?
het tandwiel vervangen is anderhalf uur werk,
het tandwiel kost rond de 100 euro.
Heb je nog wel vertrouwen in die garage?
Ik denk zelf dat ze de distributieriem niet goed gemonteerd hebben,wel toevallig dat na de riemwissel het lampje gaat branden.
Gebruikersavatar
blastaway
5th Gear member
Berichten: 2348
Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
Locatie: Maastricht

is de riem niet een landje versprongen bij vervanging. Zal niet de eerste zijn die dat overkomt.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
j.blackston
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.11.2008 - 09:43
Locatie: West Friesland

De auto liep best goed, maar je wilt graag dat alle lampjes uit zijn na een grote beurt!
Daarna is idd als eerste de timing gecontroleerd (prima), en de oude riem er weer opgezet om te kijken of dat soelaas boodt. In eerste instantie leek toen dat er in de riem een fabricagefout zat, dus weer een (andere) nieuwe riem gemonteerd, waarna na enige tijd de lamp ook ging branden. Toen is nokkenasversteller geruild met een goede (om te testen of deze stuk was) en gereiningd en daarna is toen het tandwiel vervangen. Dus al met al zijn ze er wel even mee bezig geweest (4 keer terug).
CitroënDSuper-1970
V70-2.4-2001-Blackston-volleder-Mobility
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Hadden ze uberhaupt de mogelijkheid om de auto op de juiste manier uit te lezen? dat kan al gauw een uur of 9 schelen in troubleshooting.
Gast

In werkende toestand brengen, vervolgens defect weer mee krijgen en dan ook nog op draaien voor hun krummel werk ????
Dacht het niet, ze hebben wat fout gedaan en vervolgens met geluk weer goed gekregen.....
Die rekening zouden ze ergens kunnen stoppen waar de zon niet schijnt.
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

voor de jeugdige lezers, Alex bedoelt natuurlijk de binnenzak van de dienstdoende garagehouder.
j.blackston
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.11.2008 - 09:43
Locatie: West Friesland

HHH!

maar mijn vraag is eigenlijk; Is dat ding stukgegaan dóór de riemwissel, of is het stom toeval? Kan het zijn dat er bij montage iets is misgegaan??
CitroënDSuper-1970
V70-2.4-2001-Blackston-volleder-Mobility
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

j.blackston schreef:HHH!

maar mijn vraag is eigenlijk; Is dat ding stukgegaan dóór de riemwissel, of is het stom toeval? Kan het zijn dat er bij montage iets is misgegaan??
Ik had je een PM gestuurd,was die niet duidelijk?
Er is naar mijns inziens gewoon een fout gemaakt bij de riemwissel.
Gast

Ramon&Ramon schreef:Ik had je een PM gestuurd,was die niet duidelijk?
Voor ons niet. :P
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8524
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Als ik even advocaat van de duivel mag zijn, snap ik niet dat je voor een toch wel "gevoelige ingreep", niet naar een officiele dealer gegaan bent.

voor een oliewissel kan je (als je dat wil) wel terecht bij een lokale olieboer, maar voor zaken als distributieriem zou ik het risico nooit nemen, net om dergelijke situaties te vermijden.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
j.blackston
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.11.2008 - 09:43
Locatie: West Friesland

Maar dat is niet mijn vraag, het is namelijk een prima garage! Weliswaar geen dealer, maar zeker geen 'achterafgarage-tje' (mooi scrabbelwoord!)

Ze werken er met 5 monteurs en hebben er allerlei auto's in onderhoud en doen dit soort dingen wekelijks. Alleen niet vaak van Volvo's

Mijn vraag is of het nokkenastandwiel stuk kan gaan bij montage?

(Ramon&Ramon heeft al e.e.a. duidelijk gemaakt via PM.)
CitroënDSuper-1970
V70-2.4-2001-Blackston-volleder-Mobility
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Je geeft zelf het antwoord al. ik zou nooit een auto in onderhoud brengen bij een garage die geen ervaring heeft met het merk/model. Juist om dit soort gezeur te voorkomen. Ik sluit me dus aan bij Ivo.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

[quote="Ivo Philips"]Als ik even advocaat van de duivel mag zijn, snap ik niet dat je voor een toch wel "gevoelige ingreep", niet naar een officiele dealer gegaan bent.

voor een oliewissel kan je (als je dat wil) wel terecht bij een lokale olieboer, maar voor zaken als distributieriem zou ik het risico nooit nemen, net om dergelijke situaties te vermijden.[/quot


Een universele garage hoeft natuurlijk niet altijd een slechte te zijn,er zijn ook goeie.
maar het is wel zaak om van te voren goed te informeren of ze ervaring hebben met Volvo.
er zijn ook de zogenaamde specialisten die er niets van bakken,dat komt ook voor.
de voorbeelden staan er genoeg op het forum.
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Ivo Philips schreef:Als ik even advocaat van de duivel mag zijn, snap ik niet dat je voor een toch wel "gevoelige ingreep", niet naar een officiele dealer gegaan bent.

voor een oliewissel kan je (als je dat wil) wel terecht bij een lokale olieboer, maar voor zaken als distributieriem zou ik het risico nooit nemen, net om dergelijke situaties te vermijden.
Waarom doen mensen zo moeilijk over een d-riem wissel ? Het is geen rocket-sience hoor ! Dat kan elke goede monteur.
Ik ben super tevreden over de Vak Garage in ons dorp. Uitlezen kunnen ze ook op dezelfde manier als een volvo-dealer.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Ramon&Ramon schreef:
Ivo Philips schreef:Als ik even advocaat van de duivel mag zijn, snap ik niet dat je voor een toch wel "gevoelige ingreep", niet naar een officiele dealer gegaan bent.

voor een oliewissel kan je (als je dat wil) wel terecht bij een lokale olieboer, maar voor zaken als distributieriem zou ik het risico nooit nemen, net om dergelijke situaties te vermijden.[/quot


Een universele garage hoeft natuurlijk niet altijd een slechte te zijn,er zijn ook goeie.
maar het is wel zaak om van te voren goed te informeren of ze ervaring hebben met Volvo.
er zijn ook de zogenaamde specialisten die er niets van bakken,dat komt ook voor.
de voorbeelden staan er genoeg op het forum.
dat is gemakkelijker gezegd,dan gedaan.
elke Volvo specialist heeft natuurlijk ervaring met Volvo als
je ze vraagt.
vaak kom je er pas achter NA de reparatie+faktuur,of het
een goede betrouwbare garage is/was.
de enige houvast die je soms hebt,zijn verhalen van anderen,en
hoe (on)betrouwbaar deze zijn?
hoe vaak hoor je wel niet goede verhalen van iemand,terwijl iemand
anders dat bedrijf en zijn werkzaamheden tot de grond toe
afbrand.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

piotrV70 schreef:
Ivo Philips schreef:Als ik even advocaat van de duivel mag zijn, snap ik niet dat je voor een toch wel "gevoelige ingreep", niet naar een officiele dealer gegaan bent.

voor een oliewissel kan je (als je dat wil) wel terecht bij een lokale olieboer, maar voor zaken als distributieriem zou ik het risico nooit nemen, net om dergelijke situaties te vermijden.
Waarom doen mensen zo moeilijk over een d-riem wissel ? Het is geen rocket-sience hoor ! Dat kan elke goede monteur.
Ik ben super tevreden over de Vak Garage in ons dorp. Uitlezen kunnen ze ook op dezelfde manier als een volvo-dealer.
rocket-sience zal het wel niet zijn,maar meer het op tijd en afstellen
vd pomp wat niet altijd even nauwkeurig gebeurd(2.5d)
bij de common-rail diesels(d5)speelt dit niet.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Dat is het het idd nou net toppertje. Het zijn de "weetjes" die het "riskant" maken het bij niet ervaringsdeskundigen te laten doen. En die "weetjes" kunnen veel schade aanbrengen als je er geen rekening mee houdt.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er zijn inderdaad voorbeelden genoeg over deze materie op het forum,waarbij het flink fout kan gaan.

Als ik het topic lees van marelli aangaande zijn versnellingbak montage,dat geeft je toch te denken.

Maar gelukkig doen veel bedrijven het gewoon goed wat Volvo betreft,zo simpel is het!
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Ramon;

zijn er modelspecifieke bijzonderheden waar je op moet letten met het wisselen van de riem, waardoor het wisselen moeilijker is dan standaard?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”