Bevroren rempedaal?!

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

Ik heb de afgelopen tijd iets heel raars: als ik `s morgens m`n V50 2.0D(2004) start, dan lijkt het rempedaal geblokkeerd, remmen werkt dan dus ook niet. Dit gebeurt meestal als het een wat koudere nacht is geweest (zelfs bij -1) Meestal na een meder of tien rijden activeert de rem en zijn alle problemen voorbij. Tijdens de wintersport in Italië vorige week duurde het soms wel een minuut of tien stationair draaien voordat ik weer kon remmen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor in mijn omgeving dat het te maken kan hebben met de kou of met het strooizout. Dat zou kunnen, maar bij de extreme kou van begin vorig jaar had ik nergens last van... Ik ben heel benieuwd of dit iets ernstig kan zijn...

Alvast ontzettend bedankt voor alle tips!!
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27326
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Vocht in je hoofdremcilinder/leidingen dat bevroren is?

Heb zelf nog nooit van dit probleem gehoord (bij geen enkele auto) en vind het een apart probleem, maar ben wel zeer benieuwd wat het is
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1435
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Gaan de remmen alleen weer werken als je rijdt, of ook als je de motor even stationair laat draaien?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

Ook als de motor alleen stationair draait zonder te rijden lost het probleem op....dus in principe hoef ik niet te rijden om het weer werkend te krijgen...
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1435
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

lijkt me dat het vacuum dan weg lekt. Als je met stilstaande motor de rem een paar keer in trapt, heb je dan hetzelfde gevoel?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

De rem is niet intrapbaar, ook niet als ik stil sta met stationair draaiende motor. Pas na een paar minuten lijkt het te kunnen. Wat ik meestal doe is, even wachten (stationair draaien) en vervolgens toch maar langszaam gaan rijden en dan na een paar meter is het goed.
Verder heb ik trouwens geen enkel onveilig gevoel: als de rem eenmaal gaat, is alles perfect.
Over remleidingen gesproken, als ik stuur hoor ik wel een knerpend geluid. De remvloeistof is in orde en volgens de dealer moet ik de schotels van mijn voorvork (?) laten reinigen...
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

@EVV Maar dan remt hij nog wel, alleen heel zwaar. Roberto heeft het erover dat hij helemaal niet meer remt. Lijkt me alleen te kunnen als er (teveel)vocht in de leidingen zit.
Ik zou beginnen met remvloeistof verversen, en uitzoeken of er ergens vocht bij kan komen.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

Dank je! Het rempedaal is wel iets intrapbaar (zeg 15 procent) en de auto remt dan ook wel, maar slechts een heel klein beetje: veel te weinig om te gaan rijden...
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Als je met heel veel remdruk op het pedaal toch nog redelijk kan remmen, komt de rembekrachtiger niet op druk en is er WEL iets mis met het vacuum. Dat komt dan ook overeen met die eerste 15 centimeter.

In dat geval denk ik niet aan bevroren leidingen/hoofdrem cylinder. Noodzakelijkerwijs hoeft het dan niet per se met kou te maken te hebben.

Ik heb dit in een zeldzaam geval wel eens gehad. De rembekrachtiger is er dan niet direct. Na even stationair of 30 sec rijden is hij er dan weer volledig. Ik heb dit zowel in zomer als winter wel eens een keer gehad.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

Dank je wel Marten: ik zal nog even informeren bij de dealer of er uberhaupt iets aan te doen is...

Iedereen trouwens bedankt voor de snelle reacties!!!
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

Nog wat extra informatie van de dealer: dit probleem komt blijkbaar vaker voor: het enige wat je zou kunnen doen is de vacuumklep vervangen. Dat schijnt niet kostbaar te zijn...Maar, dat is vooral voor de gemoedsrust en niet echt om de remmen te verbeteren...

Nogmaals dank aan iedereen!!!
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27326
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou hem dan voor de zekerheid toch even laten vervangen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

Ga ik inderdaad laten doen!!
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

mosterd na de maaltijd, maar ook hier dezelfde ervaring: ik had met mijn voormalige V50 ook sporadisch een keihard pedaal na enige tijd stilstand. Bij stationair draaien even 2 keer pompen en het was weer over. Inderdaad een gevolg van vacuum verlies, maar als het zo vaak gebeurd zoals Roberto omschrijft, zou ik inderdaad ook tot vervanging overgaan.
Los daarvan is het niet verkeerd om de remolie even te testen op vochtgehalte, en zonodig op korte termijn, of evt icm beurt laten vervangen, tenzij je zeker weet dat het nog redelijk vers is.
succes ermee!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

Hoi Sanco,

Ik laat de vloeistof inderdaad ook meteen vervangen...het valt me trouwens op dat het wat minder vaak voorkomt, maar ik heb liever dat het helemaal over is....
Gebruikersavatar
v-ijftig
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.11.2009 - 00:30
Contacteer:

Hallo,

Ik ken dit probleem ook sinds kort. Nu het in 2012 zo koud is geweest lijkt het wel of dat je na het starten op een blok hout trapt. Na 10-30 seconden is het over en kun je weer gewoon remmen. Als het aan een vacuumklepje ligt, is er dan een risico dat deze geheel niet meer gaat werken of kgt het toch aan de kou. Als ik de auto wegzet en na een uur weer start is er niets aan de hand. Wel vreemd #-o
V50 2.0D momentum 2005

855 TDI 1996 480.000 km
Triumph TR4a IRS www.tr4airs.nl
440 GLT 1992
Amazon P121 B18 1965
360 GLS 1985
Roberto30
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 10.09.2010 - 11:06

Aan V-ijftig

Het probleem met het rempedaal had ik precies een jaar geleden. Ik heb er uiteindelijk niets aan gedaan, nadat de dealer me ervan overtuigd had dat het pedaal, nadat de motor warm is, niet meer vast komt te zitten. Met andere woorden: geen gevaar tijdens het rijden.
Vreemd genoeg heeft hij het de afgelopen koude periode bij mij niet meer gedaan...
Gebruikersavatar
Delanghe
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 14.01.2011 - 17:06

Heb dit probleem zelf ooit ook gehad.... was de terugslagklep van de vacuum, alleen was het bij mij iets erger... van de moment dat de motor afsloeg had ik niks rembekrachtiging meer... kon wel remmen maar moet met 2 voeten stampen... normaal geen probleem ware het niet dat de auto op gas lag en soms al eens wat te vroeg wou overspringen en de motor dus uitsloeg, meestal vlak voor'n rood licht....
Klepje (niet groter dan 5cm) vervangen en opgelost....
koude weer verergerd dit doordat dat (denk rubber) stroever wordt...
is het reeds verholpen het probleem?
Volvo V60 CC D2 - 163pk
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
Dries77
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
Locatie: NH

Wat kost het vervangen van die vacuum klep?
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
rost
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 02.07.2012 - 00:57

Ik heb dit ook gehad, bij een nacht stilstand geen vacuum meer en bij het starten van de motor ook enige tijd niet. Poosje lopen zoeken, en er toch achter gekomen dat het de vacuumpomp zelf is. Als het probleem zich voordeed zoog de pomp absoluut niet (makkelijk te controleren!) en begon hij opeens te pompen met een soort van klik.
Heb de oude pomp uitelkaar gehaald en hier zitten twee terugslagkleppen in, hier zal er wel één van niet lekker gesloten hebben.

Edit: Heb overigens een gebruikte pomp van ebay.de op de kop getikt, gaat nog steeds prima :)
Laatst gewijzigd door rost op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”